Piața cărnii de laborator, în criză. Unilever și Nestlé caută să vândă diviziile de carne vegetală, iar primele startup-uri din sector și-au revizuit în scădere prognozele

carne de sinteză piata produselor care imita carnea trend descendent foto: genengnews.com

Unilever pare să întâmpine dificultăți în atragerea cumpărătorilor pentru divizia sa de carne vegetală, complicând planurile companiei de a-și reduce expunerea la produse care își pierd popularitatea în rândul consumatorilor, apreciază o serie de experți din industrie într-o analiză a agenției Reuters.

Unilever spera să repete succesul inițial liderilor din industrie, Beyond Meat (BYND.O) și Impossible Foods, care au dominat piața alternativelor la carne, evaluată la 17 miliarde de dolari, după ce au fost fondate în 2009 și 2011.

Un trend nefavorabil pentru carnea vegetală

Mărci precum The Vegetarian Butcher (Unilever) și Garden Gourmet (Nestlé) au încercat să imite gustul și textura cărnii reale folosind ingrediente vegetale, precum fasolea. Aceste produse se adresau consumatorilor care căutau alternative mai sănătoase și mai prietenoase cu mediul.

Totuși, în ultimii doi ani, tendința consumatorilor de a alege produse proaspete în detrimentul celor procesate a dus la scăderea popularității acestor alternative. Și Robert F. Kennedy Jr., secretarul pentru sănătate al SUA, a criticat carnea vegetală, descriind-o drept „ultra-procesată”.

Acest declin i-a determinat pe oficialii Unilever să planifice vânzarea The Vegetarian Butcher, marcă achiziționată în 2018, potrivit unor surse familiare cu situația.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Dificultăți în găsirea unui cumpărător la preț bun, pentru Unilever

Potrivit unor consultanți financiari din industria alimentară, Unilever ar putea avea dificultăți în obținerea unui preț atractiv de vânzare.

Un bancher din sectorul de retail a declarat că marca generează doar aproximativ 50 de milioane de euro în vânzări anuale și operează în pierdere.

Cu toate acestea, afacerea ar putea atrage cumpărători din rândul producătorilor de carne tradițională, interesați să se extindă în segmentul alternativelor vegetale, a adăugat un alt bancher.

Unilever a refuzat să comenteze viitorul afacerii sau orice posibil proces de vânzare.

Atât Unilever, cât și Nestlé își propun să reducă portofoliile de branduri și să se concentreze pe produsele mai profitabile.

„Nestlé și Unilever se așteptau ca aceste branduri să devină rapid afaceri de miliarde de dolari, dar acest lucru nu s-a întâmplat”, a declarat Laurent Vermer, partener la Next Food Capital (fond de investiții Kharis Capital).

Amterior achiziției, Unilever a susținut The Vegetarian Butcher, deschizând un magazin de tip “Vegan Butchery” în Rotterdam în 2023 și semnând contracte cu Burger King și Subway.

Și Nestlé se confruntă cu dificultăți similare

Situația este similară și pentru Nestlé. CEO-ul Laurent Freixe a recunoscut în noiembrie 2023 că Nestlé a supraestimat dimensiunea pieței cărnii vegetale.

Un purtător de cuvânt al companiei a declarat că Nestlé a redus oferta de produse Sweet Earth, păstrând doar câteva variante, precum General Tso’s tofu și bulgogi. Anterior, marca vindea și fâșii de pui și bacon de laborator.

O piață pe tred descendent

În SUA, vânzările de alternative la carne și fructe de mare au scăzut la 1,6 miliarde de dolari în 2023, de la 1,7 miliarde în 2022, potrivit Euromonitor International. Estimările indică o continuare a declinului până în 2026.

„Percepția că aceste produse sunt ultra-procesate și mai puțin sănătoase decât par a contribuit la declinul pieței”, a explicat Jean-Philippe Bertschy, analist la Vontobel.

În perioada de vârf, brandurile de carne vegetală erau evaluate la 5-10 ori veniturile anuale, însă acest raport a scăzut la 1-3 ori veniturile, potrivit John Spayne, fondatorul firmei de consultanță Spayne Lindsay & Co.

Valoarea Beyond Meat, care include și datoriile companiei, este în prezent de aproximativ 4 ori vânzările anuale, conform datelor LSEG.

În 2023, CEO-ul Impossible Foods declara că firma lua în calcul o ofertă publică pentru a atrage noi investiții. Totuși, experții consideră că, în prezent, piața este mult mai dificilă pentru astfel de inițiative.

„Zilele evaluărilor ridicate au trecut, însă tendința consumatorilor către alternative la carne și lactate continuă”, spune Spayne.

Prețul cărnii animale, un obstacol pentru carnea vegetală

Producătorii de carne vegetală se confruntă și cu problema prețurilor mai mici ale produselor din carne reală.

În noiembrie, Beyond Meat a revizuit în scădere prognoza de venituri, întrucât consumatorii au început să aleagă alternative mai ieftine.

Unii investitori consideră că alternativele vegetale nu vor atinge potențialul maxim decât atunci când prețul cărnii animale va crește.

„Carnea animală este mult prea ieftină”, susține Arild Skedsmo, senior portfolio manager la cel mai mare fond de pensii din Norvegia, KLP.

„Costul real al producției nu se reflectă în prețul final al produsului. Aceasta este adevărata problemă”, adaugă el.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *