Roboții de livrare au intrat pe străzile anumitor orașe americane / Sunt drăguți, dar pot fi de încredere? „Sunt sceptic în privința modului în care acești roboți interacționează cu oamenii”

Robotul care menține mâncarea caldă sau rece Sursa foto: Monash University

În cartierele din Atlanta (SUA) au apărut, începând din vară, zeci de roboți pe patru roți care livrează mâncare prin Uber Eats. Unul dintre ei se numește Courtney.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Courtney nu are ochi, dar este dotat cu senzori peste tot și două luminițe care imită niște pupile mari. A fost descris drept „un frigider mare pe patru roți”. Rolul lui este să transporte comenzi pe distanțe scurte, de obicei sub un kilometru, între restaurante și clienți, scrie CNN.

La început, apariția roboților a stârnit curiozitatea oamenilor, care îi filmau pentru TikTok sau făceau fotografii cu ei. După trei luni, însă, entuziasmul s-a estompat: bicicliștii îi ocolesc ca pe orice obstacol, iar clienții restaurantului Shake Shack, partener național al Serve Robotics, se strecoară printre ei pentru a intra să comande.

„Cred că oamenii se întreabă mereu: «Când vor veni, în sfârșit, roboții?» Ei bine, chiar au ajuns. Dacă ai norocul să locuiești într-unul dintre aceste orașe, îi vezi deja. Dacă nu, probabil că în câțiva ani va fi ceva ce toată lumea va întâlni în jurul său”, a declarat Ali Kashani, CEO al Serve Robotics.

Totuși, pentru mulți locuitori, acești „prieteni tehnologici” nu și-au dovedit utilitatea. Roboții se blochează la trecerile de pietoni, rămân împotmoliți în crăpăturile trotuarelor și, cel mai adesea, sunt văzuți staționând.

Specialiștii atrag atenția asupra riscurilor. „Oamenii cred că sunt prietenii lor, dar de fapt sunt camere și microfoane ale corporațiilor. Ai dreptate să fii neliniștit”, avertizează Joanna Bryson, profesor de etică și tehnologie la Hertie School din Berlin.

Edward Ongweso Jr., cercetător la Security in Context și jurnalist de tehnologie, subliniază că orașele nu sunt consultate înainte ca aceste flote de roboți să fie puse pe străzi: „Sunt introduși fără niciun fel de consultare cu oamenii și, ca urmare, în moduri care sunt enervante și incomode. Bănuiesc că oamenii ar simți altfel dacă ar avea o alegere… «Ce fel de roboți am vrea să introducem în casele noastre, la locul de muncă, în campusurile universitare sau în comunitățile noastre?»”

Serve Robotics nu este singura companie din domeniu. Roboți similari, creați de Avride sau Coco Robotics, au ajuns deja în metropole precum Chicago, Dallas sau Jersey City. În paralel, Uber și Lyft testează mașini fără șofer, iar în unele orașe clienții refuză curse până sunt repartizați la un vehicul autonom. „Apar peste tot… pentru că există cumva ideea că trebuie să convingi oamenii să îi vadă ca inevitabili. Modul de a face asta este să îi împingi în cât mai multe locuri, să organizezi demonstrații-spectacol, să obții o presă favorabilă și să îi prezinți ca pe singura alternativă”, a mai spus Ongweso Jr.

„Sunt sceptic în privința modului în care acești roboți interacționează cu oamenii”

Pentru Serve, miza este dublă: reducerea traficului și livrări mai ieftine pentru consumatori. „Vor face orașele mai sigure, vor reduce emisiile, îi vor ajuta pe comercianți să facă livrările mai accesibile pentru mai mulți oameni”, a explicat Kashani. Iar unul dintre principalele argumente rămâne simplu: „Nu trebuie să lași bacșiș roboților”.

Criticii văd, însă, altceva: „Dacă îi umanizezi, ești mai dispus să îi accepți și să raționalizezi prezența lor în zona ta… «Ăsta e doar Jeffrey», sau oricum l-ar numi, în loc să vezi ce sunt de fapt – investitori privați care pătrund într-o comunitate sau într-un loc de muncă. Nu este viitorul. Este un model de afaceri”, a punctat Ongweso Jr.

Și cercetătorii ridică semne de întrebare cu privire la siguranță. „Dacă putem crea roboți care să facă o sarcină plictisitoare și repetitivă pentru oameni – cum ar fi livrarea mâncării – atunci cred că mergem în direcția bună. Totuși, sunt sceptic în privința modului în care acești roboți interacționează cu oamenii”, spune Dylan Losey, profesor asistent la Virginia Tech. El atrage atenția că algoritmii de inteligență artificială din spatele acestor roboți sunt „complet nereglementați” și că „oamenii care interacționează cu roboții de livrare sunt practic puși în situația de a avea încredere că aceștia sunt construiți și programați având în vedere interesul nostru”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *