Motivul pentru care meniul unui pilot este diferit de cel al unui copilot / Tania Fântână (nutriționist): „Alimentația piloților nu este doar o chestiune de gust sau preferințe. Este reglementată la nivel legal și operațional”

Nutriționist Tania Fântână Sursa foto: G4Food

V-ați întrebat oare ce particularități are meniul unui pilot? Cum poate mânca el având în vedere orarul foarte diferit de la o zi la alta, particularitățile mediului în care lucrează? Faptului că zboară atât noaptea cât și ziua? Știați, de exemplu, că există reglementări care prevăd ca mesele pilotului și copilotului trebuie să fie diferite pentru a se evita o posibilă incapacitate de muncă a amândurora în același timp?

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Recunosc că am în vindecare o mare frică de zbor și avioane. De câte ori vin către mine persoane ce lucrează în domeniul aviatic, nu mă pot abține să nu le mai trag de limbă referitor la viața acolo sus, la înălțime.

Ce se recomandă și ce trebuie evitat

Mese recomandate

Piloții primesc mese echilibrate, cu proteine slabe, carbohidrați complecși și grăsimi bune, pentru energie susținută fără somnolență. Menținerea vigilenței este o parte foarte importantă a meseriei lor.

Mesele sunt pregătite conform standardelor HACCP, asigurând siguranța alimentară și trasabilitatea ingredientelor.

Se oferă alimente alternative conforme preferințelor sau restricțiilor alimentare (ex. fără lactoză, low-salt, vegetarian etc.).

Alimente de evitat

Produse cu risc crescut de toxiinfecție: salate reci, deserturi cu cremă, lactate nepasteurizate, maioneze. Sunt practic aceleași recomandări ca și în cazul gravidelor :). Și în cazul lor, contaminarea alimentelor este un subiect extrem de important.

Același fel de mâncare între pilot și copilot, ca măsură preventivă.

Deși companiile aeriene oferă mâncare și pentru piloți și copiloți, majoritatea preferă să își pregătească de acasă mesele, datorită faptului că preferă ca alimentele lor să aibă un grad mai mare de prospețime, ingredientele ce sunt mai potrivite digestiei lor, un gust personalizat aduce întotdeauna mai multă satisfacție decât unul standard pentru toți.

Program neregulat, alimentație calculată

Nu este ușor să nu ai un program fix de muncă. Să lucrezi și noaptea și ziua este foarte derutant pentru organism. Practic, nu prea ai când să te relaxezi și tot sistemul tău hormonal este activat pe modul de „fugi sau luptă”. Nivelul mare de cortizol și adrenalină fac ca grăsimea abdominală și nu numai, să se instaleze rapid și kilogramele să se așeze foarte repede unul peste altul.

Să ai o masă principală de acasă și câteva gustări sănătoase te ajută să îți menții o stare bună de spirit pe parcursul orelor de muncă și să eviți reprizele de alimentare seara târziu, când vii acasă, sau în toiul nopții. După ce nu ai mâncat nimic câteva ore bune, ai sentimentul că nimic nu te satură. Și uite așa, în câțiva ani de zile, poți lua 10–15 kg de care să scapi foarte, foarte greu.

Digestia la altitudine – ce impact are?

La altitudini mari, umiditatea din cabină este extrem de scăzută, ceea ce poate cauza deshidratare ușoară, uscăciune a mucoaselor și oboseală. Deloc de ajutor atunci când trebuie să fii concentrat tot timpul.

  • Consumul de cafea, care este diuretic, accentuează efectele de deshidratare în cabină

  • Presiunea joasă crește volumul gazelor intestinale, provocând disconfort abdominal. Așadar, dacă la asta adăugăm și unele sensibilități, particularități pe care le poate avea personalul din avion, ne dăm seama că mâncarea consumată trebuie aleasă cu mare grijă.

Alimentația piloților nu este doar o chestiune de gust sau preferințe – este reglementată la nivel legal și operațional, pentru a menține:

  • claritatea mentală

  • gestionarea energiei

  • siguranța în zbor

Legea română și reglementările europene impun alimente previzionate de nutriționiști, mese separate între pilot și copilot, evitarea alimentelor riscante și un control riguros al igienei.

Ce sfaturi putem da?

Mănâncă mese cu 3–4 ore înainte de zbor, pentru digestie eficientă.

Include:

  • Proteine slabe: curcan, ouă, pește fără oase, brânză de vaci

  • Carbohidrați complecși: ovăz, paste integrale, orez brun, quinoa, pâine integrală

  • Grăsimi bune: avocado, nuci, ulei de măsline, mix de semințe

Evită:

  • Alimente grase, prăjeli, carne tocată, produse ce conțin multă grăsime chiar dacă sunt preparate în casă, produse cu maioneză sau sosuri grele

  • Fasole, varză, ceapă crudă, usturoi crud, năut, linte, varză de Bruxelles, ciuperci dacă nu le tolerezi prea bine, fructe crude în cantitate mare, mere, etc. – toate acestea balonează foarte ușor

  • Dulciuri concentrate – cauzează „căderi” de energie

Poți lua cu tine în bagaj o pungă de biscuiți cu conținut scăzut de zahăr, dar să te bazezi doar pe făinoase ca să îți țină de foame înseamnă să consumi cantități foarte mari și, drept urmare, multe calorii. Ca să nu mai zic de faptul că o pondere mare a carbohidraților în dieta ta vine la pachet cu o retenție foarte mare de apă, deloc plăcută de suportat când stai în șezut multe, multe ore la înălțime.

Bea 250–500 ml apă înainte de zbor și câte o gură la fiecare 20–30 de minute în zbor.

Evită:

  • Cafeaua în exces (max. 1–2 cești). Cafeaua și, în general, toate băuturile cu cofeină sunt o sabie cu două tăișuri. Dau impresia pe moment că hidratează, dar de fapt opusul este corect.

  • Băuturile carbogazoase și alcoolice (inclusiv bere fără alcool)

  • Sucurile concentrate

Umiditatea în cabină este de 10–20% – sub nivelul din deșert. Deshidratarea afectează concentrarea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *