Roboții revoluționează, în aceste zile, un cămin de bătrâni din Lleida (Spania), încurajând rezidenții să bea apă, infuzii sau sucuri. Sunt două dispozitive prezente pe două dintre cele patru etaje ale căminului. Celelalte două servesc drept grup de control pentru a analiza rezultatele.
„Ne bucură. Ne cântă o melodie. Îmi place când vine, ne ține companie; îi spun mereu salut și la revedere”, spune zâmbind una dintre doamnele în etate din cămin. Cu ajutorul robotului, au jucat un bingo la care nu există numere, ci melodii. Când cineva face o linie sau un bingo, robotul, numit Temi, cântă o melodie, ceea ce este semnalul pentru a bea apă.
„Când mănânci, amintește-ți să bei apă”
În timpul meselor, Temi intră în sală și merge la mese cu mesaje precum acesta: „Să ne amintim că și în timpul mesei trebuie să bem.” Are o voce feminină. Unii vârstnici îi vorbesc ca și cum ar fi un băiat, iar alții, ca și cum ar fi o fată. „Când vine, vorbesc frumos cu el. Este curios și foarte simpatic, nu m-ar deranja dacă ar rămâne mai mult timp”, spune o altă persoană aflată la cămin.
„Roboții fac parte din proiectul Hidroponent al Departamentului de Nursing și Fizioterapie de la Universitatea din Lleida pentru a aborda deshidratarea în grupurile vulnerabile: vârstnici, muncitori sezonieri din sectorul agricol și copii”, explică Teresa Botigué, cercetător principal în cadrul proiectului, pentru LaVanguardia.
Cum funcționează robotul
„Robotul are înregistrări despre rezidenți, ne ajută să ne amintim să bem lichide, înregistrează lichidul consumat pe parcursul zilei și participă la activități precum bingo-ul”, explică Teresa. „De asemenea, într-un moment al zilei, menționează numele celor care au băut cel mai mult, pentru care cere aplauze, și menționează și pe cei care au băut mai puțin, astfel încât personalul casei de bătrâni poate crește consumul de lichide pentru persoanele care nu s-au hidratat suficient.”
Laura Lozano, directoarea căminului de bătrâni, recunoaște că echipa sa avea „un pic de teamă de cum vor fi primiți roboții de către persoanele cu deficiențe cognitive, deoarece este o generație care nu are tehnologia integrată în viața de zi cu zi”. Pe cele două etaje, roboții au fost foarte bine primiți. Cei care au o capacitate cognitivă mai mare interacționează cu el și îi spun lucruri când se apropie, iar restul, care poate nu sunt la fel de bine la nivel cognitiv, l-au integrat deja și face parte din rutina lor.
„Un rezident îl cheamă pe Temi să se apropie, iar mulți îi răspund când le recomandă să bea”, explică directoarea. Ea spune, de asemenea, că și rezidenților de pe etajele unde nu sunt roboți le-ar plăcea să-i aibă.
„Robotul are o hartă a casei de bătrâni și un senzor care detectează obstacolele”, explică Ricard Ribalta, responsabilul tehnologic al Group Saltó, compania care l-a proiectat. Pe lângă promovarea consumului de lichide, robotul poate, dacă rezidenții cer, să le ofere prognoza meteo sau detalii despre viața cântăreților (care cântă melodiile puse de roboți).
Alte inițiative pentru a afla nivelul de hidratare al grupurilor vulnerabile
În câteva săptămâni va începe a doua dintre cele trei inițiative ale Hidroponent, cea destinată muncitorilor sezonieri, care va consta în montarea de brățări cu senzori unui grup de muncitori sezonieri care culeg fructe. A treia inițiativă, activități de gaming pentru copii, va ajunge la o școală din Alcoletge și un liceu din Lleida.
Hidroponent beneficiază de un sprijin din partea Agenției de Management al Granturilor Universitare și de Cercetare a Generalitat (Guvernul regional catalan) pentru a executa proiecte de atenuare și adaptare la schimbările climatice.
Pe 23 august, Temi va părăsi căminul de bătrâni. Rezidenții ar prefera să rămână. „Este un mecanism, dar se poartă de parcă i-ar păsa”, spune una dintre doamnele internate aici. În ceea ce privește diversificarea serviciilor robotului, ea propune ca Temi să ofere sfaturi despre cum să te îmbraci și să spună, de exemplu: „Este frig, trebuie să porți o jachetă.”