Două enorme recipiente folosite în epoca romană pentru transportul alimentelor fost aduse la suprafață de pe fundalul marin din zona Golfului Gaeta, în Italia, situat între Roma și Napoli, îmbogățind astfel patrimoniul istoric al orașului, relatează publicația gamberorosso.it.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Miercurea trecută, nava de pescuit oceanic Attila II reușit să aducă la suprafață două dolia din epoca romană, recipiente mari din teracotă utilizate pentru păstrarea proviziilor alimentare. Este un eveniment care amintește de un precedent asemănător, al cărui protagonist a fost aceeași navă.
În 2017, Attila II recuperase tot cu ajutorul plaselor două artefacte similare, datate între secolele I și II d.Hr., destinate transportului de cereale, vin și ulei. Potrivit experților, și de acestă dată, bănuielile erau legate de prezenta unor resturi aparținând unei vechi nave comerciale, dintre acelea care străbăteau Mediterana încărcate cu mărfuri, urmând rute deja trasate de fenicieni.
Operațiunile de recuperare a vestigiilor
Operațiunile de recuperare au fost urmărite pas cu pas de Garda de Coastă și de Primăria Gaeta. A fost prezent și primarul Cristian Leccese, care a asistat până la finalizarea securizării artefactelor, depozitate temporar într-un spațiu privat. „Am simțit admirație și emoție în fața acestor artefacte, care confirmă bogăția mării noastre și vitalitatea comerțului ce anima golful în epoca antică”, a comentat edilul.
Recuperarea a fost posibilă datorită unei largi colaborări dintre arheologi, operatori portuari, Poliția Locală și Protecția Civilă, cu sprijinul tehnic al unor unități navale militare și civile. Numeroși cetățeni s-au adunat pe cheiul Peschiera sau au urmărit în direct, online, etapele transferului pe uscat al vestigiilor.
Ce este un dolium
Este unul dintre cele mai mari recipiente din teracotă folosite în Roma antică. Putea ajunge până la 1,5 metri înălțime și avea o capacitate de 1.000–2.000 de litri de vin, ulei sau provizii. În ciuda potențialului lor, dolia nu au fost folosite pe scară largă în transportul maritim, fiind prea voluminoase și mai puțin practice decât amforele, care puteau fi stivuite pe mai multe niveluri pe corăbiile de mari dimensiuni.
Responsabilii administrației locale și-au exprimat dorința ca și recentele descoperiri să fie expuse, la fel ca precedentele, ma Muzeul Mării, și să devină patrimoniu al comunității. O dorință cu o componentă simbolică: prima descoperire fusese realizată de comandantul Giacomo Spinosa, trecut recent în neființă, iar această nouă descoperire poartă semnătura fiului său, Gianluca, aflat astăzi la cârma navei Attila II.