Turismul enogastronomic în Italia câștigă tot mai mult teren în ultimii ani, oamenii nu mai vor pur și simplu să meargă într-un loc cu notorietate, ci aleg unde să meargă în funcție de oferta în materie de gastronomie și vin bun, liniște și context rural, alegere favorizată și de informația care circulă și se dispersează rapid. În anul care tocmai s-a încheiat, turismul de acest tip a atins o cifră de afaceri în jurul a 40 de miliarde de euro, rezultă dintr-un recent raport dedicat acestui sector coordonat de Roberta Garibaldi, profesor universitar la Bergamo și președinte al Associazione Italiana Turismo Enogastronomico, scrie ziarul La Stampa.
Într-un context internațional incert, „legătura dintre italieni și călătoriile în căutarea mâncării, vinului, uleiului și a altor produse agroalimentare tradiționale ” a continuat să crească și în 2024, călătoriile în zonele au înregistrat un plus de 12% față de 2023. Pe locul al doilea ca și capitole de atracție vin experiențele enogastronomice, cu o creștere de peste 15%. Urmate de atracția exercitată de peisajele naturale, cu o creștere de peste 16,6%, scoate în evidență raportul.
Imporant, subliniază documentul, este faptul că toate datele indică faptul că enogastronomia continuă să fie un motor esențial de dezvoltare, care permite unui teritoriu să se exprime și, în același timp, îl modifică lent, favorizând în același timp o reînnoire a atitudinilor antreprenoriale ale persoanelor implicate în acest tip de activitate economică.
Turiștii străini preferă regiunile de nord, italienii, cele de centru
Fie că este vorba de sate sau de regiuni viticole, datele evidențiază clar faptul că, după perioada pandemiei, se înregistrează o migrare a interesului către destinații mai puțin frecventate de turismul de masă, unde se pot admira atât frumusețea naturală, cât și trăi experiențe enogastronomice și de alt tip mai autentice. Atât din punctul de vedere al conținutului, cât și al raportului calitate-preț. Experiențe pe care marile orașe sau circuitele turistice cunoscute, de notorietate, nu le pot oferi.
Acest factor a condus, în cazul Italiei, la o creștere mai mare a zonelor din interiorul teritoriului național, comparativ cu zonele de litoral și cu insulele. Trentino-Alto Adige (+271%), Liguria (+230%) și Piemonte (+162%) se situează în fruntea preferințelor pentru turiștii străini, datorită unui echilibru fericit între mediul înconjurător și enogastronomie.
Pentru conaționali, însă, pentru care calitatea (60,5%) și disponibilitatea (53,7%) restaurantelor rămân principalele criterii de alegere a unei destinații, Toscana (+19,1%) și Umbria (+10,2%) rămân extrem de căutate. În Toscana, San Casciano dei Bagni, un sat din provincia Siena, a fost dat ca exemplu în raport, pentru felul în care a știut să pună în evidență potențialul acestui tip de turism lent. Motiv pentru care a primit în acest an premiul Best Tourism Village 2024 din partea Organizației Mondiale a Turismului a Națiunilor Unite. Acest premiu valorifică „modelele de turism capabile să protejeze patrimoniul cultural și activitățile economice locale, pentru a iniția un proces de dezvoltare mai sustenabil”.
Cum se schimbă structura atracției față de vin
Vinul rămâne, fără dubii, motivul de atracție nr. 1, concluzioneară raportul. Este urmat de uleiul de măsline, pizza, paste, și brânzeturi. Cum va arăta enoturismul în 2025? Deloc ușor de anticipat. Cel mai mare semn de întrebare îl reprezintă interesul tot mai scăzut al generațiilor tinere pentru vin. Conform datelor, în prezent interesul italienilor pentru acest sector depășește încă 64%, pentru evenimentele de degustare, 48,8%, pentru vizitele la crame, 32%.
Capitolul vin în general, indică raportul, rămâne printre cele mai îndrăgite experiențe. Dar se alătură unui orizont în schimbare, completat de „activități care asociază descoperirea vinului cu oportunitatea de a regăsi bunăstarea psiho-fizică (26,9%) și de a trăi locurile sale de producție într-un mod mai captivant (22,1%)”.
Spre acest tip de activități (tururi, itinerarii, cules) tinerii se arată mai interesați, determinând încet schimbarea ofertelor actorilor din sector, care propun experiențe tot mai creative, de la muzee la spa-uri tematice. Tot în acest context în schimbare se înscriu și preferințele în creștere pentru muzee ale gustului, cu 16%, apoi participarea activă la activitățile de producție și tot ce ține de uleiul de măsline depășind 37% în preferințele pentru experiențele tematice. Scad însă experiențele culinare în restaurante ca principal interes într-o călătorie (-18%).
Cine sunt noii turiști?
E clar că ceea ce caracterizează turismul astăzi este foarte diferit față de ceea ce întâmpla în trecut, iar o analiză detaliată dezvăluie cinci noi macrotendințe. Pe primul loc sunt Căutătorii (42,1%), oameni care călătoresc pentru a încerca noi experiențe enogastronomice și a intra în contact cu comunitatea locală. O abordare complet diferită față de cea a Petrecăreților (23%), pentru care gastronomia rurală este mai mult un pretext pentru a se distra în grup. Urmează Intelectualii (19%), al căror motto este „călătorim pentru a ne îmbogăți bagajul cultural”, Hippioții (11,5%), concentrați pe bunăstarea psiho-fizico-spirituală, și Hedoniștii (4,3%), care aleg o călătorie enogastronomică pentru a se răsfăța.
Chestiunile sensibile ale sectorului
Pentru dezvoltarea acestui nou tip de turism, concluzionează raportul, este necesară formarea unui personal adecvat, crearea de noi muzee rurale și unități de cazare axate pe noile tendințe. Dar și intensificarea prezenței Italiei în circuitele de evenimente internaționale dedicate turismului enogastronomic, într-un sector în care marile evenimente rămân vitrine esențiale.
De asemenea, este esențială digitalizarea accentuată a sectorului, de la unitățile de cazare la cele de producție. Deși 50% dintre italieni încă se bazează pe recomandări, internetul joacă un rol din ce în ce mai important ca macro-influencer al alegerilor persoanelor care vor să călătorească. Cele mai utilizate surse sunt rețelele sociale (Instagram și Facebook, indicate de 35% și, respectiv, 32,3%), YouTube (38,2%), preferat de generația Z, site-urile web de turism și enogastronomie (29,2%) și portalul Tripadvisor (28,4%), urmat de emisiuni TV tematice și filme.