Chomps este un brand american care produce stickuri de carne fără niciun fel de conservanți, dar este, totodată, și numele unei aventuri antreprenoriale cu totul ieșite din comun. În Statele Unite, cererea de snacksuri din carne cu marca Chomps este mult mai mare decât producția pe care o poate asigura societatea, cu sediul la Chicago, unde prelucrarea cărnii face parte din tradiția gastronomică. Sticksurile sunt ceea ce americanii numesc beef jerky, carne tăiată felii subțiri și uscată.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Geniul creator din spatele ei se numește Rashid Ali, are 44 de ani, și în momentul în care discută cu ziariștii de la Bloomberg care au încercat să reconstruiască povestea, sediul firmei sale este gol. Echipele din departamentul de vânzări și din departamentul de marketing petrec trei zile la un curs conceput de firmă pentru a învăța tot ce se poate spre producția acestor sticksuri de carne, mai precis de ce sticksurile Chomps reprezintă „un produs foarte greu de realizat”. Cursul este organizat în colaborare cu Universitatea din Wisconsin, Madison.
Toți angajații sunt trimiși să deprindă secretele producției de batoane de carne
Pentru Rashid, acest tip de înțelegere este esențial: producția efectivă a sticksurilor Chomps (nu distribuția sau marketingul) este prioritatea numărul 1 a companiei în următorii ani. Chomps produce în medie 2 milioane de batoane ambalate individual pe zi, dar nu reușește nici măcar să acopere cererea internă, într-o perioadă în care consumatorii americani sunt obsedați de proteinele „la pachet”. Compania poate onora doar aproximativ 84% dintre comenzi și a fost nevoită să amâne aprovizionarea pentru numeroși retaileri, inclusiv magazinele de proximitate – care, potrivit companiei de cercetare Circana LLC, vând de peste două ori mai multe gustări din carne uscată decât supermarketurile.
Orice plan de extindere geografică – sau chiar ideea mai veche de a lansa o gustare bogată în fibre – a fost pus în pauză până când producția de batoane de carne va putea onora întreaga cerere. Produsele Chomps sunt bogate în proteine și compatibile cu medicamentele pentru diabet de tip 2 și scădere în greutate, cum este Ozempic, ceea ce le face atractive.
În 2025 se așteaptă vânzări de 1 miliard de euro, dar care ar putea fi și mai mari
Potrivit analizei unei societăți de consultanță, Chomps este unul dintre cele mai dinamice branduri alimentare din SUA, analizând capitolul vânzări. Anul trecut, compania – care folosește ingrediente de calitate precum carne de vită hrănită cu iarbă și curcan fără antibiotice – a înregistrat vânzări de peste 500 de milioane de dolari, iar anul acesta se așteaptă să atingă aproape 1 miliard. Iar dacă producția s-ar putea amplifica, vânzările ar fi cu siguranță și ele mai mari.
Ali, aflat în a treia lună de conducere solo după plecarea co-directorului Pete Maldonado, intenționează să corecteze această situație, și curând. Cu ajutorul unei noi linii de credit de 100 de milioane de dolari, Chomps intenționează să extindă facilitatea sa de producție din Virginia și are în plan să finalizeze una nouă în Missouri până în septembrie. Acestea două se adaugă celor patru actuale, obiectivul fiind acela de dublare a producției, cu care speră să reușească să facă față cererii. „Nu știm care este limita superioară”, spune managerul.
Sticksurile de carne sunt produse în mai multe variante de gust, de vită și de curcan: Smoky BBQ Beef, Original Beef, Japapeño Beef, Sea Salt Beef, Taco Seasoned Beef, Salt & Pepper Venison, Original Turkey, Italian Style Beef, Habanero Bee.
O afacere de foarte succes care a pornit de la o partidă de pocker
Chomps a apărut în 2012, după ce Ali, pe atunci consultant în domeniul fondurilor de investiții, l-a întâlnot pe Maldonado la un joc de poker în Chicago. Maldonado, fost personal trainer, avea un plan: să creeze o companie de vânzare prin poștă de carne hrănită exclusiv cu iarbă. Lui Ali i s-a părut o idee interesantă ca „proiect paralel” și o ocazie de a-și demonstra valoarea în fața tatălui său exigent, un antreprenor imigrant care i-a insuflat mereu importanța educației.
Când cei doi parteneri și-au dat seama că transportul de carne congelată în volume mici era prea costisitor, s-au reorientat spre batoane de carne. Au început să le vândă direct către consumatori folosind locuința lui Maldonado, iar Chomps spune că a fost profitabilă după doar 30 de zile. Rețeta originală de vită nu s-a schimbat în 13 ani.
„Dacă doi manageri sunt prea asemănători, riscă să intre în zid împreună”
Dar modelul cu doi CEO nu e ușor, spune Ali, și recunoaște că el și Maldonado au avut numeroase conflicte. Totuși, au rămas întotdeauna uniți inclusiv în perioada în care au împărțit conducerea. Maldonado era „tipul cu ideile mari și trăsnite”, iar Ali se ocupa de operațiuni. „Dacă doi manageri sunt prea asemănători, riscă să intre în zid împreună”, glumește Ali, îmbrăcat casual, cu blugi și hanorac brandizat Chomps. În plimbarea pe străzile pavate ale fostului cartier al abatoarelor din Chicago, menționează vecinii lor celebri de firmă: Mondelez (producătorul Oreo) și Vital Proteins (marca de suplimente a Nestlé Health Science).
În februarie, Maldonado a anunțat pe rețelele sociale că renunță la rolul de co-CEO pentru a se concentra pe „strategia la nivel înalt”. Cei doi au discutat decizia în prealabil și păstrează legătura, Maldonado ocupând acum funcția de președinte al consiliului de administrație.
Suma de calități care face ca produsele Chomps să fie atât de căutate
Succesul recent al Chomps este alimentat de o serie de tendințe convergente: produsele sunt bogate în proteine, compatibile cu tratamentele GLP-1, și foarte comode – pot fi consumate cu o singură mână, perfect pentru americanii mereu pe fugă. Compania produce și variante pentru copii, numite Chomplings.
Și, deși gustările standard din carne pot conține în general aditivi precum proteina de soia hidrolizată, Chomps folosește doar carne și condimente, oferind o imagine mai sănătoasă decât concurența reprezentată de batoanele Slim Jim. Potrivit lui Ali, consumatorii principali sunt femei, din gospodării cu venituri mari și copii.
Cea mai mare provocare în viitor o reprezintă noile tarife vamale
Acum, provocarea este să crească producția, în timp ce se confruntă cu tarifele impuse de Trump (aproape 90% din carnea de vită provine din Australia), reduceri bugetare la Departamentul Agriculturii al SUA (care vor încetini aprobarea etichetelor) și incertitudinea economică generală – un risc pentru o companie care vinde, până la urmă, gustări scumpe. Un pachet de 24 de batoane Chomps costă aproximativ 50 de dolari – peste 2 dolari bucata.
Compania a suferit și prima retragere de pe piață, în martie, vizând aproximativ 411.000 de gustări, după ce doi clienți au raportat prezența unor materiale străine în batoane. USDA a emis o rechemare voluntară, fără ca vreun consumator să fie rănit. Ali spune că este mulțumit de modul în care a fost gestionat incidentul, deși „n-ar fi trebuit să se întâmple niciodată”. Fabrica terță implicată explorează acum tehnologii mai avansate, precum raze X, pentru controlul produselor.
Având în vedere că nu poate satisface nici cererea actuală, compania nu încearcă să se extindă în acest moment. De fapt, Chomps, care anterior își vindea gustările și în Canada, a fost nevoită să suspende vânzările de peste graniță din cauza lipsei de stocuri. Totuși, când va veni momentul reluării expansiunii, Ali spune că Chomps va fi pregătită. „Am făcut tot ce trebuia ca să înțelegem cum funcționează totul. Acum doar așteptăm momentul potrivit ca să repornim motoarele”, spune el.