Fundația „Restaurantes Sostenibles” strânge laolaltă chefi cu stele Michelin, specialiști în comunicare, mediu, alimentație și agricultură, turism și marketing. Cu toții au în comun conceptul de sustenabilitate pe care îl dau mai departe către producători și proprietari de restaurante locali, din Catalonia.
Membrii fundației sunt profesioniști din domeniul restaurantelor, formatori și experți în sustenabilitate. Este o comunitate deschisă tuturor profesioniștilor care au preocuparea ca, pe lângă satisfacerea nevoilor prezentului, să protejeze și să promoveze oportunități pentru generațiile viitoare.
Cele zece „porunci” ale Fundației Restaurante Sustenabile
-
Să lucrăm în bucătărie cu ingrediente care respectă pământul, râurile și oceanele.
-
Să protejăm biodiversitatea și bunăstarea animalelor.
-
Să cumpărăm cunoscând originea produselor, pentru a contribui la supraviețuirea micilor agricultori și pescari.
-
Să reducem risipa și deșeurile generate de activitatea noastră.
-
Să ne angajăm în folosirea produselor locale și de sezon.
-
Să echilibrăm utilizarea proteinelor vegetale cu cele animale în oferta noastră.
-
Să educăm în privința siguranței alimentare și a unei diete sănătoase.
-
Să cooperăm pentru a face alimentele accesibile tuturor.
-
Să considerăm bucătăria și sala de mese ca patrimoniu cultural în slujba oaspeților noștri.
-
Oamenii în centru: să umanizăm sustenabilitatea.
L-am găsit pe directorul executiv al acestei fundații, Santi Llinares, la un atelier cu tema „Produs aici – Mândrie alimentară” și l-am rugat să ne explice cum contribuie programele organizației sale la o mai buna înțelegere a conceptului de sustenabilitate.
IC – Am văzut prezentarea dvs. despre faptul că ați creat o fundație pentru sustenabilitate, axată pe sectorul ospitalității, nu-i așa? Și despre cum conectați producătorul direct cu restauratorul și implementați principiile sustenabilității în acest sector atât de important. Așadar, dacă ne puteți explica pentru urmăritorii noștri cum ajutați exact producătorul și proprietatul de restaurant să se conecteze și să pună în aplicare toate principiile sustenabilității.
SL – La fundație, atunci când am analizat mereu punctele de îmbunătățit din sectorul ospitalității în ceea ce privește conceptele de sustenabilitate, am observat că existau două lumi paralele: una era cea a producătorului, care lucra pe sustenabilitate, și alta a celui din horeca, și, uneori, acestea coincideau, dar alteori nu prea. Ceea ce ne-am dorit să facem cu această platformă, ceea ce ne propunem să realizăm cu această platformă, este să unim aceste două sectoare și să le oferim un loc de întâlnire — această platformă tehnologică — astfel încât producătorul să poată prezenta tot ceea ce produce în mod sustenabil.
Și cum facem asta? Le propunem producătorilor să își arate produsele sustenabile și, dacă doresc, să le vândă, dar, dacă nu, să le poată prezenta și să explice de ce sunt sustenabile, de ce ar trebui cumpărate și ce valoare adăugată au. Acesta este scopul platformei. Avem ecosistemul restaurantelor, avem ecosistemul celor care lucrează cu restaurantelei pe sustenabilitate și dorim să dezvoltăm aceste două lumi, astfel încât să apară sinergii și sustenabilitatea să fie mai reală și mai importantă și să ajungă la clientul final, la persoana care merge la restaurant, ca acesta să înțeleagă de ce acel fel de mâncare are mai multă valoare.
IC – Și am văzut că în prezentarea dvs. ați vorbit despre problema comunicării, despre faptul că există operatori de restaurante sau producători care fac multe lucruri pentru sustenabilitate, cu adevărat, dar nu pot să le comunice. Cum îi ajutați voi pe aceștia, în această zonă?
SL – Noi îi ajutăm în două moduri principale. Primul, și pentru mine cel mai important, este să conștientizăm că o reală comunicare este o muncă ce trebuie făcută în oricare dintre aceste două arii, atât pentru producător, cât și pentru cel cu restaurant. Pentru noi este foarte important ca, în special restaurantele, dar și producătorii, să devină conștienți de importanța de a folosi comunicarea. Și cum? Ei bine, în ziua de azi există o mie de moduri de a comunica. Trebuie să ai o strategie de comunicare cu obiective clare. Nu trebuie să fie neapărat foarte ambițioase, dar este esențial să fie clare și, de asemenea, să fie constante în timp.
Eu mereu dau exemplul că este mai important să comunici — dacă luăm ca exemplu udarea plantelor — picătură cu picătură decât să uzi mult într-o singură zi. Ceea ce am observat este că mulți producători și proprietari de restaurante comunică foarte mult și apoi obosesc și renunță. Este foarte important să ai o strategie de continuitate permanentă, chiar dacă nu este foarte intensă, dar să dureze în timp. Și îi ajutăm atât cu conștientizarea, cât și cu rețelele noastre sociale și cu ecosistemul nostru, pentru a ajunge la clientul final, la publicul larg și, de asemenea, la publicul de profesioniști în domeniu, care ne urmărește mult. Suntem o fundație cu o vechime de zece ani și, prin urmare, avem mulți urmăritori.
IC – Bine, și în ceea ce privește finanțarea fundației, aveți doar parteneri privați sau donatori privați sau și bani europeni?
SL – Noi facem formare, cum am spus, iar o parte din fonduri vin din această activitate. De exemplu, oferim cursuri formative pentru Primăria din Barcelona în sectorul ospitalității. De asemenea, facem formare și în Uniunea Europeană, cu ajutoare de la Uniunea Europeană, ceea ce ne ajută parțial să ne susținem. O altă parte provine din contribuțiile companiilor care lucrează și ele în sustenabilitate și care fac parte din ecosistemul nostru, dar și din contribuțiile restaurantelor, care plătesc mici cotizații pentru a susține fundația.
IC – Vă mulțumim foarte mult și mult succes!
Transcrierea a fost realizată cu Vatis Tech.