Cum s-a născut și cum a cucerit apoi lumea ciocolata Dubai. Inițial a fost preparată pentru a satisface poftele creatoarei sale pe când era însărcinată, apoi marketingul a făcut diferența

cum a cucerit lumea ciocolata Dubai Sursa foto: DailyMail

Inventată pentru a satisface poftele din timpul sarcinii, ciocolata Dubai este o combinație rară de creativitate, arome și succes pe rețelele sociale, care a depășit toate recordurile din industrie.

Era o seară rece și umedă în München, în decembrie 2024, dar melodiile festive și luminițele sclipitoare de la Christkindlmarkt (piața de Crăciun) din Marienplatz mi-au ridicat moralul. Cu o cană de glühwein (vin fiert) în mână, m-am îndreptat spre taraba cu dulciuri pentru obișnuitul ritual de aprovizionare cu  biscuiți nemțești de Crăciun. Dar m-am oprit brusc când mi-am dat seama că cea mai lungă coadă nu era pentru lebkuchen (biscuiți cu ghimbir) sau pentru tradiționalul stollen (un fel de cozonac cu fructe), ci pentru un new entry: ciocolata Dubai.

Aceasta a fost prima mea întâlnire cu ciocolata virală într-o țară departe de locul său de naștere, povestește un reporter BBC încercând să reconstruiască povestea succesului de dimensiuni impresionante a acestui produs. Dar deja la acel moment ciocolata Dubai devenise un produs de senzație la nivel global: o tabletă de ciocolată care a spulberat recorduri în industria de profil, a câștigat milioane de inimi și se răspândea ca un incendiu în întreaga lume.

„Can’t Get Knafeh Of It”

O bateră de ciocolată cu lapte umplută cu cremă fină de fistic, tahini din semințe de susan și fire subțiri și crocante de patiserie knafeh, ciocolata originală Dubai a fost lansată de FIX Dessert Chocolatier din Dubai în 2022, când fondatoarea sa britanico-egipteană, Sarah Hamouda, a avut inspirația de a crea ceva unic pentru a-și satisface poftele de knafeh și fistic din timpul sarcinii. FIX și-a numit creația „Can’t Get Knafeh Of It”.

Apoi, „Can’t Get Knafeh Of It” a luat lumea cu asalt când influencerița TikTok Maria Vehera a postat un videoclip cu ea încercând batonul de ciocolată în mașină în decembrie 2023. Videoclipul a devenit rapid viral, atrăgând peste 125 de milioane de vizualizări și numeroși fani din întreaga lume care erau dispuși să facă orice pentru a gusta o bucată. Batonul a devenit o nebunie și a fost prompt botezat „ciocolata Dubai”.

Într-un interviu acordat BBC la începutul acestui an, Yezen Alani, co-fondatorul FIX, a descris atenția internațională ca fiind “„flatantă și uimitoare”. Cu toate acestea, în ciuda planurilor FIX de expansiune globală, batonul său „Can’t Get Knafeh Of It” rămâne disponibil exclusiv în Emiratele Arabe Unite, împingând ciocolatieri independenți și mărci multinaționale precum Lindt și Ülker să imite originalul și să producă propriile versiuni pentru a satisface cererea globală. Aceste imitații, cunoscute și sub numele de „ciocolată Dubai”, au inundat supermarketurile și magazinele de cartier din întreaga lume.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Astăzi, ciocolata Dubai poate fi găsită peste tot, de la rafturile online ale aplicațiilor de livrare de alimente din Emiratele Arabe Unite și tejghelele pline ale cofetăriilor din Istanbul până la raioanele aglomerate ale magazinelor Lidl din Londra și aleile haotice ale piețelor de vechituri din Mumbai.

Liste de așteptare

Cererea globală continuă să crească vertiginos, având ca rezultat o relativă epuizare a stocurilor la nivel mondial și o penurie internațională de fistic. A generat liste de așteptare la ghișeele de ciocolată din Europa și Statele Unite și a inspirat colaborări în ediție limitată cu mărci importante precum Shake Shack și Starbucks.

Supermarketurile au început să raționalizeze ciocolata Dubai, iar oamenii au fost prinși încercând să introducă ilegal batoane prețioase. Pe scurt, nebunia ciocolatei Dubai a zguduit industria globală a ciocolatei. Acest lucru a deschis o piață complet nouă pentru cofetarii artizani din întreaga lume, inclusiv renumita Maison Samadi din Londra. Maison Samadi, unul dintre cei mai vechi ciocolatieri din Marea Britanie cu rădăcini în Liban, a fost primul care și-a introdus propria versiune a batoanelor virale de ciocolată Dubai, numită „Dubai Viral Style Chocolate” în Londra.

Pentru Nabil Chehab, director de dezvoltare a afacerii la Maison Samadi, crearea Dubai Viral Style Chocolate a fost o continuare firească a călătoriei lor în producția de ciocolată. „Lucram deja la colecția noastră de patrimoniu când am descoperit ciocolata virală Dubai. S-a potrivit perfect deoarece combina un desert iubit din Orientul Mijlociu, knafeh, care era un tribut adus moștenirii familiei Samadi, cu ciocolata, sectorul nostru principal de expertiză”, spune Chehab.

Chehab spune că cererea pentru batoanele lor „Dubai Viral Style Chocolate” a depășit cu mult așteptările lor, probabil datorită conceptului interesant din spatele său. „Este remarcabil cum echipa FIX a venit cu această idee inovatoare de a avea un ‘desert într-o baretă de ciocolată’ care acum a devenit mai plăcută și mai satisfăcătoare decât o simplă baretă de ciocolată”, se entuziasmează Chehab.

Timp de secole, iubitorii de mâncare au savurat knafeh dar nu în vreo combinație. Acum, ciocolata Dubai le permite să guste acest desert binecunoscut în interiorul unui înveliș de ciocolată, făcând experiența și mai intrigantă și mai incitantă. „Adevăratul succes al ciocolatei Dubai provine din textura sa”, este de acord și Aylin Öney Tan, renumită scriitoare turcă în domeniul gastronomic. „Cremozitatea catifelată a cremei de fistic nu se simte doar plăcut la nivelul palatului; este și atrăgătoare vizual. În plus, textura crocantă a patiseriei kadaif din knafeh face desertul și mai irezistibil.”

„Ciocolatele cu un crocant palpabil, cum ar fi Toblerone elvețian și Ferrero Rocher, au avut întotdeauna succes pe piață”, explică Öney Tan. “La fel e cazul și cu ciocolata Dubai. Doar că, în acest caz, crocantul merge un pas mai departe și pregătește batonul de ciocolată pentru platformele de social media precum TikTok și Instagram.”

În timp ce Vehera mușcă din batonul de ciocolată stropit cu vopsea în videoclipul său TikTok, crema decadentă de fistic se prelinge și zgomotul tipic unui produs crocant umple prim-planul, făcându-l un câștigător clar pe rețelele sociale.

Exclusivitatea produsului original a menținut interesul ridicat

Cu toate acestea, „deși creșterea instantanee a ciocolatei Dubai a fost alimentată în mare măsură de rețelele sociale, exclusivitatea batonului original a menținut interesul ridicat”, spune Monique Naval, analist senior de cercetare la Euromonitor International. Batonul original „Can’t Get Knafeh Of It” este disponibil doar online la orele 14:00 și 17:00 prin aplicația online de livrare de alimente Deliveroo în Emiratele Arabe Unite.

FIX produce aproximativ 500 de batoane în fiecare zi, și se vând rapid. Disponibilitatea limitată, atât temporală cât și geografică, creează o teamă de a pierde ceva important, crescând și mai mult interesul și cererea.

„Faptul că are Dubai în nume contribuie, de asemenea, la popularitatea și entuziasmul ciocolatei”, spune Naval. Când oamenii se gândesc la Dubai, se gândesc la hoteluri luxoase, mall-uri strălucitoare, mașini de lux și deserturi poleite cu aur. Sentimente similare de indulgență stau la baza succesului ciocolatei Dubai”, adaugă ea.

Un desert care amintește și de tradițiile orientale

Dincolo de faima sa virală, rezonanța ciocolatei Dubai constă și în rădăcinile sale profunde din Orientul Mijlociu – atingând tradițiile familiale de a împărți dulciuri, de a dărui bunătăți comestibile și aromele nostalgice de knafeh și fistic împletite în viața de zi cu zi din întreaga regiune.

Pentru Chehab, legătura este profundă. „Când străbunicul soției mele, Muhieddine Samadi, a început Al Samadi Sweets în Beirut în 1872, knafeh a fost unul dintre primele dulciuri pe care le-a vândut”, își amintește el. „Am crescut în Beirut. Copil fiind, îmi amintesc că luam zilnic faimosul taxi libanez în comun spre Al Samadi Sweets, cumpăram o porție de knafeh pentru micul dejun și o mâncam pe drum spre magazinul tatălui meu. Cine știa că mă voi căsători cu minunata strănepoată a lui Samadi”, adaugă el, cu o sclipire în ochi.

„Am vrut ca experiența FIX să fie diferită. Am vrut ca oamenii, de la prima mușcătură, să retrăiască momente din trecutul lor”, a explicat creatoarea lui într-un interviu. Și pentru mulți fani din întreaga lume, acea primă mușcătură livrează exact ceea ce a intenționat Hamouda: o călătorie comestibilă înapoi la souk-urile aglomerate din Orientul Mijlociu, unde negustorii vând dulciuri locale delicioase și aerul este dens de aroma fisticului.

Fisticul – un aliment de bază în Orientul Mijlociu – se află și el pe acest val, fiind prezentat ca următoarea mare aromă sezonieră la nivel global, și apărând în orice, de la latte până la lichioruri. În același timp, turismul în Orientul Mijlociu este în plină expansiune, iar Dubai a devenit o destinație culinară de sine stătătoare, unii vizitatori zburând doar pentru a gusta ciocolata virală direct de la sursă. Ceea ce a început ca o simplă bară de ciocolată într-o cofetărie din Dubai a evoluat într-o senzație globală.

„Nu sunt surprins”, spune Chehab, reflectând asupra ascensiunii fulgerătoare a ciocolatei. „Este amestecul perfect de gust, textură, indulgență și nostalgie. S-a născut pentru a fi un campion.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *