Ordonanța fermierilor datornici, publicată în Monitorul Oficial: băncile amână datoriile și nu execută silit, furnizorii de semințe și fertilizanți nu execută silit/Bonus pentru fermierii care își achită datoriile până la sfârșitul anului: nu plătesc penalități

fermieri, datorii, executari silite, banci foto G4Food

OUG 118/2024, adoptată miercuri, 9 septembrie, și care modifică OUG 4/2024, a fost publicată în Monitorul Oficial, vineri, 11 septembrie, cu anumite prevederi favorabile fermierilor îndatorați față de bănci și instituții financiare nebancare ( IFN ) și față de furnizorii de input-uri ( semințe și fertilizanți ) și utilaje și care au înregistrat pierderi de producție majore, din cauza secetei severe. 

Titlul complet al noului act legislativ este „Ordonanță de urgență pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul agricol octombrie 2023—septembrie 2024 și ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei”.

Prevederi pentru creditorii bancari și IFN-uri

Potrivit noii OUG, ”de la data înregistrării solicitării debitorului se suspendă, la cerere, rambursarea datoriilor curente și restante, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, care fac obiectul contractelor de credit, respectiv leasing încheiate cu creditorii instituții de credit sau cu instituții financiare nebancare, utilizate în sectorul agriculturii primare, cu scadența în anul 2024, pentru o perioadă de timp până la data de 1 august 2025, pentru debitorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: 

a) solicitarea de suspendare înaintată către creditori este însoțită de copia procesului-verbal/proceselor-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturi agricole, încheiat/ încheiate pe numele debitorilor de către comisiile locale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole constituite prin ordin al prefectului în conformitate cu prevederile Regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările și completările ulterioare, pentru culturile agricole înființate în toamna anului 2023 si primăvara anului 2024, pentru plante perene, plantații pomicole și plantații viticole, care au fost afectate de seceta pedologică din anul agricol octombrie 2023—septembrie 2024, conform proceselor-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%; 

b) dobânda percepută de creditor de la debitor este mai mare de 2,5% + ROBOR de la 1 la 12 luni pentru creditele în lei și 2% + EURIBOR de la 1 la 12 luni pentru creditele în valută, stabilite în contracte, după caz. Nivelul ROBOR-ului se stabilește în ziua înregistrării cererii debitorului. 

Totodată, pentru suspendarea de drept a rambursării ratelor, dobânzilor și comisioanelor, debitorii înaintează creditorilor solicitarea de suspendare, însoțită de documentele necesare, în format letric sau prin poșta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit, până cel târziu la data de 31 decembrie 2024.

Fără executări silite

Până la data de 1 august 2025, se suspendă executările silite și orice eventuale acte de executare silită sau alte măsuri de recuperare a creanțelor, inclusiv cereri de deschidere a procedurii insolvenței, pentru datoriile scadente în anul 2024, născute din contractele de credit și leasing încheiate cu instituții de credit sau cu instituții financiare nebancare, precum și din contractele de vânzare-cumpărare sau de furnizare de resurse materiale agricole folosite la înființarea și producția agricolă vegetală, în cazul fermierilor care dețin procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%. 

Măsura suspendării executărilor silite se va aplica pe întreg lanțul valoric, fermieri—distribuitori —producători/furnizori, la cerere, prin raportare la prețul de achiziție, pe baza proceselor-verbale emise de către comisiile locale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole privind constatarea și evaluarea pagubelor la culturi agricole vegetale și a avizelor de expediție sau a altor asemenea documente certificând cantitățile livrate.

Pe întregul lanț valoric, fermieri—distribuitori— producători/furnizori, în cazul în care debitorii își achită, până la data de 31 decembrie 2024, obligațiile de plată aferente contractelor aflate în derulare, nu se vor percepe dobânzi, penalități, majorări de întârziere sau alte costuri similare și se vor menține toate discounturile și beneficiile stabilite în contractele de vânzare-cumpărare sau de furnizare de resurse materiale agricole destinate producției agricole vegetale pentru anul 2024.

Fără transferuri patrimoniale

Pe toată perioada aplicabilității acestor măsuri sunt interzise orice acte sau operațiuni având ca obiect transferuri patrimoniale de către fermieri, precum vânzarea sau cesionarea exploatațiilor sau a unor părți din acestea, acestea fiind prezumate ca realizate în frauda creditorilor și lovite de nulitate absolută.” 

Prevederile OUG 118/2024 se aplică până la data de 1 august 2025.

Caz de forță majoră

Guvernul recunoaște seceta pedologică manifestată pe areale agricole extinse la nivel național ca fiind fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale și considerat caz de forță majoră și stabilește unele măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării atât a efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul agricol octombrie 2023—septembrie 2024, cât și ale agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.”

Definiții

creditori: instituții de credit definite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, și instituții financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, precum și sucursalele instituțiilor de credit și ale instituțiilor financiare nebancare din străinătate care desfășoară activitate pe teritoriul României, precum și distribuitorii, producătorii/furnizorii de resurse materiale agricole folosite la înființarea și producția agricolă vegetală;

seceta pedologică: fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale sau cazului de forță majoră, manifestat prin temperaturi ridicate peste limita de confort și precipitații reduse, care provoacă scăderea conținutului de umiditate în sol, determinând compromiterea culturilor agricole prin distrugerea în procent de peste 30% și până la 100% inclusiv a suprafețelor culturilor în cauză și a producțiilor pe aceste suprafețe;

culturi agricole: culturile prevăzute la art. 2 din Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice nr. 320 din 16 aprilie 2020; 

lanțul valoric: reprezintă toate activitățile care se desfășoară pentru a proiecta, produce, vinde, livra și susține produse sau servicii, în relațiile fermieri — distribuitori — producători/furnizori.

Fundamentarea OUG 118/2024

Guvernul a reamintit că în contextul caracterizat de efectele resimțite în sectorul agricol ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei începând cu luna februarie a anului 2022, precum și faptul că în anul 2023 fermierii s-au confruntat cu seceta pedologică care s-a manifestat cu un caracter puternic până la extrem, pe areale agricole extinse la nivel național, și care a afectat suprafețe semnificative cu culturi/plantații, producând pagube însemnate la nivelul recoltelor obținute în anul 2023 pe aceste suprafețe, a fost adoptată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 4/2024 pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023 și ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, cu completările ulterioare. 

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 4/2024, cu completările ulterioare, a fost pus la dispoziția debitorilor un moratoriu în contractele de credit sau leasing ale producătorilor agricoli pentru o perioadă de până la 31 decembrie 2024, prin care se propune amânarea plății unor obligații contractuale ale debitorilor, respectiv ale producătorilor agricoli afectați de seceta pedologică, care pot solicita creditorilor suspendarea obligației de plată a creanțelor restante acumulate, precum și a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor. 

Guvernul României a modificat OUG 4/2024, întrucât agricultura din România continuă să se confrunte și în anul agricol 2024 cu o lipsă semnificativă de precipitații care a indus fenomenul de secetă pedologică accentuată pe areale agricole extinse la nivel național, în special în Oltenia, Muntenia, Dobrogea, estul Moldovei, vestul Banatului și Crișanei. 

Seceta pedologică moderată până la extremă din perioada septembrie 2023—august 2024 a fost semnalată prin analize și informări lunare realizate de către Administrația Națională de Meteorologie, precum și de Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești”, care au emis caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol și în aer ridicate peste limita de confort, al precipitațiilor reduse și al rezervei de umiditate în sol reduse. 

Potrivit analizelor și informărilor lunare realizate de către Administrația Națională de Meteorologie, în toamna și iarna anului 2023 (lunile septembrie—decembrie 2023) a dominat un regim termic al aerului mai ridicat decât în mod obișnuit la nivelul întregii țări, chiar deosebit de ridicat în zonele sudice și estice, iar, sub aspect pluviometric, precipitațiile înregistrate au fost reduse cantitativ și chiar absente în aproape toate regiunile, exceptând unele areale agricole reduse din vestul, nordul și centrul țării, unde s-au înregistrat cantități de apă mai însemnate, 

Manifestarea acestor fenomene a avut efecte negative asupra culturilor agricole înființate în toamna anului 2023, fiind afectate de seceta pedologică și/sau grindina puternică în procente de 70%—100% culturile de grâu, orz, orzoaică, ovăz, rapiță, pe suprafețe ce depășesc 320 mii ha, totodată, în primăvara și vara anului 2024 (lunile martie—august 2024), s-a înregistrat o lipsă masivă de precipitații, un regim termic al aerului mai ridicat decât în mod obișnuit în aproape toată țară, chiar deosebit de ridicat în zonele de câmpie, iar, din punct de vedere pluviometric, local în nordul, centrul, estul, vestul și sudul țării, căderile de grindină și cantitățile de apă mai însemnate căzute în intervale scurte de timp, asociate cu intensificări ale vântului cu aspect de vijelie, au afectat parțial culturile agricole prin ruperea ramurilor, scuturarea fructelor, aparat foliar rupt/perforat/sfâșiat, 

Statistica secetei și a căderilor de grindină

Aceste fenomene meteo au afectat până la compromitere culturi agricole, astfel: 

a) pentru culturile din toamna anului 2023: — un număr de peste 16 mii fermieri au solicitat constatarea și evaluarea pagubelor la culturi; — au fost încheiate procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor pentru suprafața de peste 320 mii ha, din care peste 200 mii ha grâu; — marea majoritate a acestor suprafețe sunt afectate până la calamitare totală, cu procente cuprinse între 50% și 100%; 

b) pentru celelalte culturi (culturile din primăvara anului 2024, în special porumb și floarea-soarelui, plante perene, plantații pomicole, plantații viticole etc.): — sunt înregistrate peste 220 mii solicitări ale fermierilor pentru constatarea și evaluarea pagubelor, pentru care s-au întocmit procese-verbale pentru o suprafață totală la nivel național de peste 1,987 milioane ha teren agricol, 

Lipsa de lichidități

Manifestarea fenomenului de secetă pedologică reprezintă calamitate naturală asimilată unui caz de forță majoră și afectează grav atât producția obținută, cât și veniturile producătorilor agricoli din sectorul vegetal, cu implicații în asigurarea hranei populației României din producția internă, creșterea importurilor de produse agricole, lipsa materiilor prime în industria alimentară și, implicit, afectarea întregului lanț valoric fermieri—distribuitori—producători/furnizor, 

Guvernul susține că pentru gestionarea consecințelor în plan economic, trebuie să existe posibilitatea exonerării debitorilor de răspunderea contractuală pentru prejudicii cauzate de cazul de forță majoră pe care îl reprezintă seceta pedologică.

Producătorii agricoli se confruntă cu o lipsă de lichidități care afectează economia prin diminuarea sau chiar lipsa veniturilor. 

Guvernul susține că situația de criză din agricultură riscă să genereze efecte sociale, din cauza restrângerii activităților și desfacerii contractelor de muncă în domeniu, poate să conducă la blocaje economice și financiare, dar mai ales are efecte directe asupra industriei alimentare românești, iar producătorii agricoli afectați de secetă sunt în imposibilitatea achitării obligațiilor, a plății contravalorii arendei prevăzute în contractele de arendă, cu efecte asupra surselor de venit ale proprietarilor de teren agricol, a achitării ratelor scadente pentru finanțarea activităților curente în agricultură, a echipamentelor și utilajelor agricole, a terenurilor agricole. 

Fermierii din România s-au confruntat și în anul 2024 cu efectele crizei geopolitice provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, care a avut un impact deosebit de grav asupra sectoarelor agriculturii, deoarece a generat creșterea bruscă a costurilor de producție, creșteri de prețuri la resursele materiale agricole, cu impact direct prin rate scăzute de rentabilitate sau chiar pierderi în activitățile de producție agricolă vegetală, în considerarea tuturor aspectelor menționate/

Este constatată în prezent instaurarea și perpetuarea stării de dificultate în a răspunde provocărilor economice actuale, în care se află o mare parte dintre întreprinderile care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, cu efecte directe în creșterea vulnerabilității financiare pe piață, diminuarea veniturilor pe fondul creșterii generale a costurilor de producție, imposibilitatea rambursării la termen a creditelor contractate cu instituții de credit sau instituții financiare nebancare. 

Motivații guvernamentale 

Guvernul mai susține că aspectele precizate au cauzat o perturbare gravă a economiei, cu efecte financiare negative grave asupra producătorilor agricoli autohtoni, situație care impune necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte.

Executivul a motivat că nepromovarea în regim de urgență a act normativ va avea consecințe negative prin: 

a) imposibilitatea îndeplinirii la termenele stabilite de către producătorii agricoli a obligațiilor contractuale asumate, prin neachitarea la termenele scadente a datoriilor către furnizorii creditori, a leasingurilor, salariilor, creditelor; 

b) supraîndatorarea și încetarea activității în agricultură; 

c) cedarea unei părți din terenurile lucrate, deținute în proprietate, creditorilor în contul datoriilor scadente și intensificarea amplorii fenomenului de acaparare a terenurilor agricole; 

d) lipsa resurselor financiare necesare producătorilor agricoli pentru achiziția resurselor materiale și efectuarea lucrărilor din campania agricolă următoare, care poate conduce la reducerea suprafețelor cultivate; e) impact social negativ major, cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment; 

f) vulnerabilitate accentuată a producătorilor agricoli autohtoni pe o piață agricolă concurențială.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *