ANALIZĂ | Șapte motoare ale economiei României – agricultura este unul dintre cele care acum s-ar putea urni

masuri propuse pentru agricultura FOTO: Dreamstime/Ginasanders

Radu Limpede a realizat o analiză a celor 7 motoare ale economiei României „din care 4 (5) abia de acum turează – România a ajuns la 78% din PIB PPS mediu al U.E. cu doar 2 “motoare” sectoriale turate şi un al treilea parţial; se pregătesc acum celelalte 4 (+1)”, transmite News.ro.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Unul dintre ele este agricultura, în viziunea expertului, conform cu care ar fi necesare următoarele măsuri în viitorul aprropiat:

AGRICULTURĂ & AGRO-FOOD (Industria Alimentară) – Scenariul Optimist

Scenariul nostru optimist pe Agro-Food se bazează pe performanţă recentă a POLONIEI – economie cu o structura şi o istorie foarte apropiată de a României, ba chiar am ajuns acum vecini de clasament la PIB PPS per capita (ambele ţări cu câte 78%-79% din media U.E.).

Polonia a creat mecanisme de piaţă eficiente şi a sprijinit apariţia unor JUCĂTORI MARI, performanţi, creatori şi beneficiari ai aşa-numitelor “ECONOMII de SCALA”: Polonia e lider european şi între primii mondiali la MERE, dar şi la carne de pui / AVICOLE (aici şi România stă bine) şi la multe alte produse.

Totuşi, merele şi carnea de pui sunt produse agricole de bază: Polonia are însă companii regionale / multinaţionale care produc, marketeaza şi exportă: MASPEX, cu vreo 4 fabrici şi la noi, cu sucurile Tymbark şi ciocolată La Festa de la Vălenii de Munte şi biscuiţii Salatini de la Craiova şi apă minerală Rio Bucovina, va prelua prin intermediul bursei de valori liderul vinurilor din România, compania din Republica Moldova PURCARI (listată BVB, deţinând crame în România, Bulgaria şi Republica Moldova).

Că exemplu, MASPEX are vânzări anuale de cca. 3,7 miliarde de euro, iar Purcari abia la 77 mil. euro!

Polonia a ajuns astfel să EXPORTE de 48 miliarde euro în 2022 şi de 52 miliarde euro în 2023; cu un aport în PIB de 7%, e probabil că VAB adus de Agircultura şi Alimente în PIB-ul de 846 de miliarde euro al Poloniei (2024) să fi atins aproape 60 miliarde euro (cifra de afaceri poate fi 3x VAB pe Agro-Food).

https://www.worldfood.pl/en/poland-aş-a-leader-în-food-exports-în-europe/

În scenariul nostru, am presupus că şi România poate şi ea tura inteligent acest motor – şi aici NU Statul, ci Antreprenorii mici, medii şi mari sunt “cheia” – să ajungă în 2032 măcar la 1/2 din ce a reuşit Polonia în 2022-2024. Jumătate pentru că şi populaţia şi economia noastră sunt fix la jumătate faţă de Polonia.

Cifric, în scenariul optimist va creşte CAGR al Agro-Food de la +8,0% la +16,0% anual pentru decadă 2022-2032, rezultând într-o cifra VAB (iar cifra de afaceri poate fi x3 la acest sector faţă de VAB) de aproape 30 miliarde euro în 2032 faţă de <15 miliarde euro în scenariul de baza considerat acum.

Graficul sintetic al evoluţiei VAB pe sectoare între 2002 – 2012 & 2012 – 2022 & potenţial 2022 – 2032: – cuprinde deja şi cifrele de proiecţie pentru 2032, în variantele CAGR maximale (scenariile optimiste) – O scurtă listă de RECOMANDĂRI pentru decidenţii noştri de Politică Economică – Măsuri TRANSVERSALE urmate de măsuri SECTORIALE – Ajutoare de Stat bine calibrate şi implementate (fără scandalurile şi anulările din perioada recentă):

– Transparentizare completă: platforme online cu stadiul proiectelor şi criterii clare; – Durată clară şi obiective de performanţă cuantificabile (joburi create, exporturi, VAB etc.); – Colaborare activă cu Comisia Europeană pentru compatibilitate cu normele UE. Facilităţi Fiscale / credite-fiscale punctuale, cu durata limitată; dar mai ales Stabilitate Fiscală: – Limitate în timp şi direcţionate spre investiţii productive (nu doar scutiri salariale); – Mecanisme de “sunset clause” – reevaluare periodică; – Bonusuri fiscale pentru digitalizare, cercetare, internaţionalizare. Piaţă Financiară & de Capital performantă ar ajuta antreprenorii români să se finanţeze şi să SCALEZE – Susţinerea pieţei BVB şi a platformei sale de tip New-Market “AeRO” prin: noi mari listari IPO; – FREE-FLOAT extins prin SPO (Secondary Public Offerings) ale companiilor majoritare de stat; – Fondurile de Pensii P2 în rol mai activ prin acordarea permisiunii de a investi în VC/PE funds; – Fonduri Capital de Risc (VC) şi Private Equity (PE) dedicate IMM-urilor din industrie & servicii. EDUCAŢIE & CURAJ din partea Antreprenorilor RO: INTERNAŢIONALIZARE prin Export şi FDI-ISD afară – Extinderea programelor de tip “Go Global” – dincolo de U.E. – pentru Exportatorii Români. – Finanţări şi garanţii la investiţii directe româneşti FDI-ISD peste hotare (EximBank, BERD, BID); – Parteneriate diplomatice întru deschiderea de pieţe (Ambasade, ataşaţi comerciali, expoziţii); – Şcoli de afaceri / MBA / cursuri intensive de Marketing & Branding & Finanţe Corporative Ne limităm mai jos la cele 5 Sectoare-Motor care încă nu şi-au realizat pe deplin potenţialul: cele mature ca Auto & Automotive şi IT&C + BPO au deja mecansime ample şi management strategic performant.

AGRICULTURĂ & AGRO-FOOD • Şcoli de afaceri / MBA / cursuri intensive de Marketing & Branding & Finanţe Corporative pentru Antreprenorii locali medii şi mari (separat şi pentru cei mici / start-ups) pentru a-i învăţa ce sunt acelea ECONOMII de SCALĂ şi cum se obţin – în discursul public actual toţi vorbesc de SUBVENŢII şi nu pricep care este jocul legităţilor economice prin care România a pierdut deja două decenii în faţă Poloniei. De asemenea, pentru a-i învăţa şi / sau după caz a le fixa mental RELAŢIA biunivocă între REŢETE respectate / CALITATEA constantă a produselor şi BRAND / Poziţionare superioară de preţ: · EATALY (Italia) ca exemplu poate fi un joc ”next level” pentru România (după modelul imediat Polonia); un program ”Fabricat în România” în condiţiile culturii deficitare de azi ar fi un mare eşec.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *