Cât de mult se pot schimba tendințele gastronomice în 30 de ani? Foarte mult, putem spune uitându-ne în urmă! Parcă mai ieri, de-abia ieșiți din comunism, ne răzvrăteam împotriva salamului cu soia, care reprezenta pentru noi, românii, ieșiți dintr-o lungă perioadă de foame și lipsuri alimentare, răul suprem. Atât de mult salam cu soia mâncasem mai ales în anii ’80, încât acest fapt ne dădea din start o aură de martiri.
De altfel, salamul cu soia devenise o unitate de măsură care reprezenta suferințele pe care am fost nevoiți să le îndurăm, din cauza politicii lui Ceaușescu. Primele alegeri libere din mai 1990 au triat candidații în funcție de un important criteriu: „cei care au mâncat salam cu soia și cei care n-au mâncat”.
Ion Rațiu, de pildă, nu mâncase! Întors din exil după jumătate de secol și candidat la alegerile prezidențiale, el a fost cel care a stârnit de departe indignarea simpatizanților FSN, pe motivul că nu a trăit în România să mănânce alături de noi, salam cu soia. Eu nu suferise ca noi, cei care am mâncat salam cu soia!
Astăzi, după 30 de ani, soia și-a câștigat demnitatea și este la loc de cinste chiar și în preferințele culinare ale românilor. În plus, câștigă din ce în ce mai mult teren carnea pe bază din plante.
Va fi detronat McDonald’s de fripturile din plante?
La nivel mondial, industria de carne pe bază de plante a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani, pe măsură ce cererea consumatorilor pentru alternative vegetale a crescut datorită preocupărilor legate de sănătate, mediu și bunăstarea animalelor.
Așadar, dacă în 2021 piața globală de carne pe bază de plante era estimată la aproximativ 5-6 miliarde de dolari, proiecțiile arată că piața va continua să crească cu o rată de 15% până în 2030, ceea ce ar însemna o valoare a pieței globale de 25-30 de miliarde de dolari.
În Statele Unite, branduri mari, precum Beyond Meat și Impossible Foods, au contribuit semnificativ la această creștere, cu produse vândute pe scară largă în supermarketuri și restaurante. Conform unor rapoarte ale Good Food Institute și Plant Based Foods Association, piața de carne de plante, din SUA, a atins o valoare de 1,4 miliarde dolari.
În Europa, se observă aceeași tendință, creșterea industriei fiind susținută de interesul tot mai mare pentru dietele bazate pe plante (flexitarieni, vegani, vegetarieni), dar și de îngrijorările legate de sustenabilitate și schimbările climaterice.
Piața de carne pe bază de plante din Europa se ridică la aproximativ 2 miliarde de dolari, având mari creșteri anticipate, în special în țări precum Germania, Regatul Unit și Olanda.
De curând, un startup sloven, care produce fripturi de filet mignon, mușchi și coaste, toate pe bază de plante, numit Juicy Marbles, a dat lovitura și plănuiește lansarea cu amănuntul în SUA, în 2025, potrivit AgFunderNews.
Cine și-ar fi imaginat că, în țara McDonald’s, friptura de plante va câștiga teren? Și totuși acest lucru s-a întâmplat într-un mod nesperat, datorită unei menționări accidentale în documentarul Netflix „You Are What You Eat”.
În documentar, cineva a întrebat dacă există friptură din plante, iar altcineva din public a strigat: „Juicy Marbles!” Această singură remarcă a fost suficientă să dubleze veniturile online ale firmei.
Juicy Marbles produce 2 tone de carne de plante pe zi!
Firma, cunoscută pentru marketingul său excentric, este acum prezentă în 3.500 de magazine din mai multe piețe europene, având conturi importante de retail precum Tesco, Sainsbury, Waitrose, Whole Foods, Billa, Migros și Lidl, spune cofondatorul și CEO-ul Tilen Travnik, care urmărește să atingă profitabilitatea până la sfârșitul acestui an, pe măsură ce startup-ul obține economii de scară mai mari.
„În SUA, aș spune că cumpărătorii sunt fani împătimiți, distribuiți în mod egal între vegani, vegetarieni și cei care nu sunt vegani sau vegetarieni, dar care poate au pe cineva în familie care este vegan sau vegetarian. Pe piețele europene, însă, aș spune că avem mai mulți flexitarieni, oameni care își reduc consumul de carne, dar încă mănâncă carne.”
Juicy Marbles este una dintre mai multe companii care produc alternative de carne „în bucăți întregi”, alături de Planted din Elveția, Chunk Foods din Israel, Green Rebel Foods din Indonezia, Project Eaden din Germania, MyForest Foods, Meati Foods și Mooii Meats din SUA, Umiami din Franța și Novameat din Spania.
Compania nu a dezvăluit tehnologia pe care o folosește pentru a produce bucăți întregi, deși Travnik spune că utilizează „un proces asemănător extruziunii pentru a texturiza proteina”, iar „părțile interesante” se întâmplă ulterior, „unde obținem fibrele, injectăm grăsimea și apoi o colorăm și o formăm.”
Echipa – care produce aproximativ două tone de produs pe zi în fabrica sa din Slovenia – colaborează și cu startup-uri din domeniul fermentării de precizie și culturii celulare pentru a dezvolta ingrediente animale sau similare animalelor, pentru a explora cum ar putea funcționa în produsele Juicy Marbles, a spus Travnik.
„Am produs prototipuri cu două companii diferite de cultură celulară și am observat progrese semnificative. Evident, este încă un proiect de laborator acum, dar validează ideea că viitorul va fi hibrid. Aceasta este convingerea mea fermă. Poate nu imediat prin produse cultivate celular, poate vom avea un pas intermediar cu grăsimi fermentate prin precizie și alte componente aromatice, dar văd cu siguranță un viitor în care baza materialului și a proteinei va fi plant-based, iar materialele fermentate sau cultivate celular vor fi adăugate ca niște componente aromatice sau funcționale”, a explicat CEO-ul Tilen Travnik.