RAPORT | Piaţa de bunuri de larg consum din România a crescut cu circa 9%/ Inflaţie peste medie la lapte, iaurt, băuturi răcoritoare carbogazoase, apă şi bere

raport inflatie preturi Foto: Diez.md

Valoarea pieţei de bunuri de larg consum (FMCG) din România s-a majorat cu circa 9%, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară din 2024, pe fondul unei inflaţii de 6% în acest sector, relevă datele cuprinse într-o cercetare de specialitate, publicată joi.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Conform YouGov Shopper România, volumele de vânzări din acest sector au crescut cu 2%, raportat la intervalul de referinţă, şi au semnalat o schimbare pozitivă după contracţia din anul anterior. Mai mult, o tendinţa notabilă în acest trimestru a fost perpetuarea “up-trading”, pe măsură ce cumpărătorii au înlocuit produsele cumpărate în ultimul trimestru din 2024, cu altele situate la un nivel superior de preţ, transmite Agerpres.

Peste jumătate (54%) dintre categoriile FMCG au consemnat creşteri, în intervalul ianuarie – martie 2025, faţă de trimestrul similar din anul precedent, în timp ce doar o treime dintre categorii s-au contractat.

Categoriile de produse care au avut inflaţie peste media domeniului (de 6%) au fost: laptele, iaurtul, băuturile răcoritoare carbonatate, apa şi berea. Dintre acestea, doar laptele a avut un declin al volumelor achiziţionate de gospodării, restul categoriilor fiind pe un trend crescător.

În ceea ce priveşte valoarea coşului mediu de cumpărături, raportul de specialitate arată că aceasta a crescut cu 10,6%, în primele trei luni din acest an, în linie cu evoluţia din trimestrul IV din 2024 şi peste ritmul trimestrelor anterioare ale anului trecut.

Potrivit datelor YouGov Shopper, în intervalul analizat s-a remarcat o încetinire a dezvoltării segmentului de promoţii. Astfel, produsele de îngrijire personală şi a locuinţei continuă să se claseze pe primul loc între categoriile cu cele mai mari creşteri ale achiziţiilor promoţionale, în timp ce produsele alimentare de bază, băuturile calde şi lactatele au diminuat presiunea promoţională faţă de ultimul trimestru din 2024.

“O altă tendinţa “moştenită” din 2024 este declinul cotei de piaţă a mărcilor proprii ale retailerilor. Acestea au captat aproape 26% din cheltuielile gospodăriilor pentru FMCG în primul trimestru – o scădere de aproape un punct procentual de la an la an. Cele mai notabile rate de declin au fost observate în categoriile alimentare de bază – acolo unde mărcile proprii au fost în mod tradiţional puternice, cum ar fi conservele, făinurile etc”, se menţionează în raport.

Pe segmentul comerţului tradiţional se evidenţiază o stagnare la puţin sub 24% cota de piaţă, principala provocare aici fiind declinul frecvenţei vizitelor gospodăriilor. “Zonele rurale au reprezentat excepţia notabilă, remarcându-se că singură regiune în care formatele tradiţionale au reuşit să câştige cota de piaţă”, precizează realizatorii cercetării.

Raportul YouGov Shopper România a avut la bază date monitorizate în mod continuu de pe un panel de 6.000 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional.

YouGov Shopper (anterior GfK Consumer Panel până în 2023) este parte a YouGov – un grup global de cercetare de piaţă, cu operaţiuni în America, Europa, Orientul Mijlociu, India şi Asia Pacific.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *