În ultimii ani, legumicultura a câștigat tot mai mult teren în Tirol, însă provocările legate de costurile ridicate și lipsa terenurilor disponibile îi determină pe unii fermieri să caute soluții inovatoare. Marcus Pechtl, proprietarul unei afaceri de cultivare a legumelor în districtul Imst, Austria, și furnizor pentru sectorul HoReCa și marile lanțuri de supermarketuri, a decis să-și extindă activitatea în România prin intermediul companiei Europa Fresh, informează publicația Fresh Plaza.
Planuri ambițioase pentru Transilvania
Europa Fresh, fondată la finalul anului 2023, exportă deja produse precum cartofi, ceapă, morcovi și ridichi roșii către Germania, unde acestea sunt livrate clienților din piețele angro, precum cea din Munchen. Totuși, Marcus Pechtl subliniază dificultățile întâmpinate acasă: „Prețurile ridicate ale terenurilor din regiunea noastră fac dificilă extinderea cultivării”.
Pentru a contracara aceste provocări, antreprenorul a decis să înceapă o activitate agricolă în regiunea Transilvaniei. „În această țară, costurile pentru terenuri și gestionare sunt mai reduse, iar condițiile generale de producție sunt mai bune”, explică el. Marcus a identificat terenurile potrivite și, în colaborare cu o agenție specializată, a înființat o societate cu răspundere limitată în România. Planul său este să înceapă cu 50-100 de hectare și să extindă treptat suprafața cultivată la 200-300 de hectare.
„Inițial, vom cultiva produse standard, precum cereale, cartofi, varză și salată. Pe viitor, însă, ne dorim să introducem și culturi de nișă, cum ar fi brocoli sălbatic, varză roșie sau soiuri speciale de sfeclă, pe care deja le-am testat în Tirol. Ferma noastră din Austria va funcționa ca un site pilot, iar producția principală va avea loc în România”, a adăugat Pechtl. Un avantaj suplimentar este legătura personală cu această țară, partenera sa de viață fiind originară din România.
„La început, vrem să oferim produsele cultivate local clienților noștri actuali, precum restaurantele și piața angro din Munchen”
Pechtl vizează o diversificare a clienților pentru produsele cultivate în România. „La început, vrem să oferim produsele cultivate local clienților noștri actuali, precum restaurantele și piața angro din Munchen. Dacă totul merge conform planului, ne putem gândi să furnizăm direct și retailerilor din Austria, precum Billa. Pasul următor ar fi să deservim piața locală din România și clienți din țările vecine, cum ar fi Bulgaria. Dar toate acestea rămân deocamdată în faza de planificare”, a concluzionat el.