Un draft de Ordonanță de Urgență privind instituirea unei măsuri de combatere a creșterii excesive a prețurilor la produsele agricole și alimentare, precum și la îngrășăminte, furaje și pesticide, consultat de G4Food, obligă operatorii economici din domeniul agroalimentar să plafoneze adaosul comercial de la 5% până la 50%.
G4Food menționează că, marți, 22 octombrie 2024, la sediul MADR a avut loc o întâlnire de lucru între reprezentanții procesatorilor din sectorul de industrie alimentară cu ministrul Florin Barbu și direcția de resort din instituție.
Scopul întâlnirii a fost acela de a avea o discuție preliminară pe marginea proiectului de act normativ care vizează instituirea unei măsuri de combatere a creșterii excesive a prețurilor la produsele agricole și alimentare, precum și la îngrășăminte, furaje și pesticide. Ministrul a anunțat pe pagina de Facebook a ministerului că următoarea întâlnire va avea loc săptămâna viitoare.
Prevederile ordonanței de urgență aflată în lucru se aplică operatorilor economici înregistrați în România, care desfășoară relații comerciale cu produse agricole și alimentare, obținute sau introduse pe teritoriul național.
Sunt exceptați de la aplicarea prevederilor ordonanței de urgență operatorii economici care au calitatea de producători.
Sunt exceptate de la plafonarea adaosului comercial: produsele ecologice, berea și vinul.
Prevederile se aplică, inclusiv, îngrășămintelor, furajelor și pesticidelor, fabricate in România sau introduse pe teritoriul țării în vederea comercializării sau utilizării în agricultură.
Măsura instituită constă în limitarea adaosurilor comerciale practicate pentru produsele menționate mai sus după cum urmează:
a) cota de adaos comercial practicată în mod cumulat pe întreg lanțul de distribuție, indiferent de numărul distribuitorilor de pe lanț, este de maximum 10% față de prețul de achiziție, la care se adaugă cheltuieli directe și indirecte ale distribuitorului;
b) cota de adaos comercial practicată de comerciant la vânzarea cu amănuntul și cash and carry este de maximum 20% față de prețul de achiziție, la care se adaugă cheltuielile directe și indirecte ale comerciantului; în cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse și remizele și ristumele;
c) cota de adaos comercial practicată la vânzarea produselor menționate mai sus este de maximum 20% față de costul de producție la care se adaugă cheltuielile directe și indirecte, respectiv de maximum 5% față de prețul de achiziție la care se adaugă cheltuielile directe și indirecte.
Pentru produsele agricole și alimentare, care intră pe teritoriul României și nu sunt introduse în procesul de procesare/abatorizare sau care intră doar în procesul de porționare, respectiv ambalare, cota de adaos comercial este de maximum 5% față de prețul de achiziție, la care se adaugă cheltuielile directe și indirecte.
Pe perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, comercializarea produselor se face doar cu prezentarea de către operatorii economici a dovezilor cu privire la valoarea adaosului comercial aplicat produselor vândute. În cazul vânzărilor succesive între operatorii economici, comercializarea produselor alimentare se face doar cu prezentarea dovezilor valorii adaosului comercial cumulat.
Dovezile constau în declarații pe propria răspundere semnate de reprezentanții legali ai operatorilor economici sau de alte persoane împuternicite în acest scop.
Cheltuielile directe și indirecte se calculează prin raportare la media trimestrială a acestora.
Adaosurile comerciale se aplică la valoarea fără TVA a produselor agricole și alimentare.
Contractele comerciale aflate în desfășurare, ai căror termeni și condiții sunt contrare prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, vor fi puse în acord cu prevederile acesteia până la data de 31 decembrie 2024.
Comercianții la vânzarea cu amănuntul și cash and carry au obligația de a afișa la raft alături de marca proprie a acestora și marca proprie a producătorului/procesatorului/furnizorului produsului alimentar de referință, având aceleași caracteristici și gramaj.
Comercianții au obligația de a aloca, la raft, un număr de maximum 4 fețe pentru fiecare produs alimentar din aceeași categorie, având același gramaj, din spațiul total destinat categoriei respective de produse.
Comercianților/distribuitorilor le este interzis să delisteze produsul aparținând unui furnizor pentru care livrarea se realizează cu respectarea clauzelor contractuale negociate de părți, pentru a introduce în oferta sa un produs din aceeași categorie de produse, achiziționat la un preț mai mare de la un alt furnizor.
Pentru produsele incluse în oferta comercianților/ distribuitorilor în situația menționată mai sus aceștia au obligația de a prezenta autorităților competente modalitatea de formare a prețului de vânzare la raft, în conformitate cu normele legale în vigoare, care să cuprindă defalcat toate componentele care au stat la baza formării acestuia.
Comercianții au obligația să comande minimum 80% din volumul estimat al livrărilor săptămânale.
Unitățile emitente de tichete de masă, cadou și sociale, inclusiv cele emise prin Programul Sprijin pentru România, indiferent de modalitatea prin care tichetele sunt emise, în format electronic sau pe suport hârtie, și de tipul acestora, pot aplica comercianților la momentul decontării lor un comision de maximum 2% pentru toate produsele agricole și alimentare care se pot achiziționa cu acestea.
Comercianții care desfășoară activități de comerț cu amănuntul sau de tip cash and carry și care dețin, în incinta sau în perimetrul exterior în care își desfășoară activitatea, unități proprii de alimentație publică, inclusiv cele de tip fast-food, au obligația de a practica o cotă de adaos comercial de maximum 50% la produsele finite rezultate din aceste unități.
Operatorii economici vizați au obligația ca pe perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență să asigure produse agricole și alimentare, la raft, astfel încât oferta de produse să nu fie limitată în dezavantajul consumatorului final.
Nerespectarea prevederilor de mai sus constituie contravenție, dacă nu au fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune, și sancțiunile constau în amenzi care merg de la 100.000 de lei la 2.000.000 de lei sau la 5% din cifra de afaceri.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se realizează de către agenții constatatori din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin organele de control abilitate ale structurilor subordonate sau de către Consiliul Concurenței, conform competențelor.
Contractul comercial constituie baza negocierii dintre părți. Clauzele contractuale negociate de către părți nu vor putea cuprinde prevederi care încalcă dispozițiile art. 3 și 4 din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.
În contractul comercial încheiat, părțile stabilesc indicatorii care vor fi luați în considerare pentru revizuirea/renegocierea sau determinarea prețului.
Costul materiei prime utilizate în obținerea produsului alimentar constituie un indicator de revizuire/renegociere a prețului.
În cazul în care contractul comercial vizează producția de produse alimentare, care vor fi vândute sub eticheta marcă proprie a comerciantului, acesta va cuprinde o clauză prin care se va preciza volumul estimat al livrării săptămânale, pe care urmează să-l achiziționeze.
Operatorii economici au obligația de a înscrie pe eticheta produselor agricole și alimentare, în mod lizibil, mențiunea “Produs românesc” în cazul în care produsele îndeplinesc cerințele art. 2 din Legea nr. 168/2017 privind instituirea zilei de 10 octombrie – Ziua națională a produselor agroalimentare românești, respectiv mențiunea “Fabricat în România”, pe eticheta produselor care nu se încadrează în prevederile art. 2 menționat anterior, însă sunt obținute pe teritoriul României, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului act normativ.