„Spațiul de servire a clienților HoReCa din România a scăzut în România la jumătate față de anul 2019” a semnalat Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute, într-un interviu acordat G4Food, la Balvanyos, cu ocazia Food&Beverages Innovation Camp, eveniment organizat la Balvanyos Restor & Spa, în perioada 11 – 13 noiembrie 2024.
Maxim a declarat și că antreprenorii din sector au o comunicare deficitară cu autoritățile publice locale, care ”desfac și refac orașele cu bani din PNRR, dar nu se gândesc să amenajeze un spațiu de închiriat pentru cei care vor să aibă și să dezvolte un business în HoReCa”.
Conectarea sectorului HoReCa la ”regenerarea urbană” ar putea conduce la o creștere a clienților, cu condiția să fie luată în calcul de la început:
”Când ne ducem în Italia sau în Spania, suntem bucuroși că putem să stăm într-o piațetă sau lângă o statuie la o masă la o cafea. În România, acest lucru e ceva abolit, demonic. Oamenii ar trebui să iasă din casă, să cheltuiască banii în afara casei, pentru a avea o viață socială. Asta trebuie obținută și plecând de la această regenerare urbană. Lucrurile trebuie gândite de la început, noi nu putem să ne tragem singuri canalizare și apă în mijlocul pieței. Și așa în centrele istorice ale marilor orașe care sunt pline de restaurante sunt mega-probleme, cade rețeaua de electricitate, refluează toaletele, nu avem nici debit de apă și așa mai departe. Autoritățile publice locale trebuie să ia în calcul aceste zone, aceste spații urbane încât antreprenorii să vină să își exerseze creativitatea și clienții să fie din ce în ce mai mulți, pentru că nouă ne place să fim afară cu prietenii”.
Antreprenorii din HoReca au însă și alte probleme de rezolvat: adaptarea la crize și satisfacerea clienților, printr-un standard înalt de calitate. Pentru asta au nevoie să inoveze. Food&Beverages Innovation Camp, eveniment organizat de Hospitality Culture Institut este o oportunitate pentru antreprenorii din industria ospitalității să comunice între ei și să găsească soluții pentru adaptare la nou.
Food&Beverage Innovation Camp este un concept prin care antreprenorii și profesioniștii din industrie sunt încurajați ca timp de trei zile ”să lase la intrare toate prejudecățile sau lucrurile pe care le-ar spune doar din corectitudine politică”, a precizat Florin Maxim.
”Aici, lucrurile se spun pe față. De ce? Pentru că suntem noi între noi și, cumva, ce spune cineva ajută pe altcineva. Industria ospitalității este plină de oameni care vor să împartă ( idei, experințe, n.m. ). Niciodată în această industrie nu a fost ”țin doar pentru mine ceea ce știu”. Noi știm că dacă avem un restaurant pe o stradă ne-am dori să mai fie trei restaurante, fiindcă în felul acesta se va crea un vad și vor fi mai multe afaceri pe strada aceea”, a explicat fondatorul Hospitality Culture Institut.
Inovarea în HoReCa este vitală, întrucât acest domeniu este foarte vulnerabil la o serie de crize: economică, sanitară, de personal. Prin inovare, antreprenorii au șansa să reziste acestor șocuri din piață.
”Industria ospitalității este industria crizelor. Dacă nu ești pregătit pentru schimbare și nu te trezești în fiecare dimineață cu mindsetul că azi se întâmplă ceva ce nu s-a întâmplat ieri, nu ești în industria care trebuie. ( … ) Inovația poate să fie în zona modelului de business pe care îl adopți, iar acesta ar putea să fie corelat cu realitatea economică din jurul tău. Ai o criză sanitară? Muți business-ul în zona de delivery. Ai o criză economică? Te gândești la meniuri de promoție și tot ce ai putea să oferi clientului tău astfel încât să nu scazi din calitate, dar în același timp să ai sala plină”.
La Food&Beverages Innovation Camp au participat și reprezentanți ai Sphera Franchise Group, City Grill, Burger King, Ampex, Rex Concepts, Carmolimp, Trento Pizza, precum și chefii Alex Petriceanu și Mihai Toader, din București, Oana Coantă, din Brașov, Chef Giovani, din Piatra Neamț, Ioana Bogdan, din Deva, Bogdan Puiu, din Iași și Alina Macovei, din Câmpulung Moldovenesc.
”HoReCa acum este ce trebuie, suntem o industrie dinamică, conectată la tot ce înseamnă Europa și tot ce înseamnă lume. Această conectare aduce în sector schimbarea de care este nevoie întotdeauna. Schimbarea în sectorul nostru vine cel mai des din partea consumatorului, pentru că ne adaptăm cerințelor acestuia, atunci pentru noi lucrurile sunt clare, fiindcă știm unde să ne uităm pentru a face un produs bun. ( … ) Marea masă a antreprenorilor din HoReCa a început în sfârșit să înțeleagă că anumite standarde trebuie respectate, cum ar fi cele de imagine. Nu mai poți să nu ai un logo, să nu ai o identitate a brandului. Asta nu poți să o faci tu desenând pe o foaie de hârtie, trebuie să vorbești cu profesioniștii. ( … ) Clienții trebuie să știe că dacă intră într-un restaurant, oricare ar fi acesta, au siguranța că nu se îmbolnăvesc, că mâncarea este tratată termic cum trebuie, că ambianța este plăcută și suntem cu prietenii și nu există niciun altfel de pericol” a susținut Florin Maxim.