Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, plănuiește o reorganizare profundă a finanțelor Uniunii Europene, cu potențiale implicații majore asupra bugetului agricol. Aceasta ar putea fi cea mai mare schimbare în gestionarea bugetară a UE de până acum, scrie Agrarheute.
Un nou model bugetar pentru viitor
În cel de-al doilea mandat al său, von der Leyen (CDU) își propune să reorganizeze politica bugetară a Uniunii Europene într-un mod fundamental. Noul model bugetar ar urma să simplifice distribuirea celor aproximativ 142 de miliarde de euro alocate anual, oferind statelor membre mai multă autonomie în gestionarea fondurilor. Cu toate acestea, controlul final asupra alocării și utilizării resurselor ar rămâne la Comisia Europeană, care ar avea „controlul exclusiv asupra banilor”.
Deosebit de îngrijorător pentru sectorul agricol este faptul că bugetul alocat agriculturii, de 41,6 miliarde de euro pentru anul în curs, ar putea fi integrat într-un buget mai mare, alături de politica structurală și de coeziune, care însumează 58,1 miliarde de euro. Această schimbare ar putea diminua specificitatea și importanța fondurilor destinate agriculturii, una dintre principalele priorități bugetare ale Uniunii până în prezent, notează sursa citată.
Rolul noului comisar pentru Buget
Propunerile de restructurare au fost dezvăluite pentru prima dată în documente interne, iar Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) susține că a avut acces la o prezentare detaliată. Totodată, anumite aspecte ale acestei reforme sunt reflectate în scrisoarea de misiune adresată noului comisar desemnat pentru Buget, Piotr Serafin. În această scrisoare, von der Leyen explică așteptările sale privind viitorul management bugetar al UE.
Un singur buget național pentru fiecare stat membru
Una dintre principalele noutăți ale reformei propuse este concentrarea tuturor fondurilor UE într-un singur buget național pentru fiecare dintre cele 27 de state membre. În prezent, fondurile sunt distribuite prin peste 500 de programe diferite, dar acest model fragmentat ar fi înlocuit cu un plafon național unic. Această schimbare ar permite guvernelor naționale să aloce fondurile în mod flexibil către diverse domenii politice, fără constrângerile actuale ale programelor specifice.
Noul sistem urmează să fie implementat începând cu următorul cadru financiar multianual (CFM), programat pentru 2028. „Acest lucru ar face gestionarea bugetului mai simplă și mai concentrată”, consideră von der Leyen.
Agricultura și fondurile structurale – integrate în bugetele naționale
FAZ raportează că ajutoarele pentru agricultură și dezvoltare structurală vor fi transferate statelor membre împreună cu majoritatea fondurilor UE, urmând modelul aplicat pentru fondul de redresare post-pandemică. Astfel, statele vor fi nevoite să prezinte Comisiei Europene planuri naționale care să descrie măsurile și obiectivele politice. Numai după aprobarea acestor planuri, fondurile vor fi eliberate.
Acest principiu al planificării naționale și al obiectivelor măsurabile a fost deja aplicat în agricultură, prin intermediul planurilor strategice naționale introduse cu ultima reformă agricolă a UE.
Legarea fondurilor UE de reforme politice
Noua propunere sugerează și că subvențiile UE vor fi condiționate de reforme politice importante. Pe lângă bugetele naționale, vor exista doar trei fonduri UE pentru competitivitate, politică externă și administrație, fonduri ce vor include resurse pentru cercetare, inovație, digitalizare, investiții și apărare.
Deși nu există informații concrete despre dimensiunea viitorului buget UE, se știe că von der Leyen dorește să dezvolte un plan pentru fiecare stat membru, care să lege fondurile UE de reformele esențiale din diverse domenii de politică.
Propunerile sunt doar „considerații politice” și nu există încă propuneri oficiale
Comisia Europeană menține momentan o atitudine discretă față de această potențială reformă bugetară. Un purtător de cuvânt al UE a declarat că propunerile sunt doar „considerații politice”, și nu există încă propuneri oficiale.
Aceasta este o metodă comună la Bruxelles, cunoscută sub numele de „balon de testare”. Documentele de genul acesta sunt adesea scurse pentru a testa reacțiile publicului și ale guvernelor. Dacă feedback-ul este negativ, ideea este rapid abandonată, dar dacă se găsesc susținători, conceptul este perfecționat și dezvoltat în continuare.
Anul viitor, Comisia va trebui să prezinte oficial propunerile pentru cadrul financiar 2028-2034.