Un grup al ţărilor contributoare nete la bugetul UE au criticat vineri ca excesivă alocarea a 2.000 de miliarde de euro propusă de Comisia Europeană pentru viitorul cadru financiar multianual pentru perioada 2028-2034 şi de asemenea au respins crearea unor noi instrumente de emitere de datorie comună. Un alt grup de state membre dezaprobă în special reducerea fondurilor alocate Politicii Agricole Comune (PAC) şi fuziunea acestei politici cu cea de coeziune.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Germania: propunerea avansată de Comisia Europeană este ”inacceptabilă”
Cancelarul german Friedrich Merz, care anticipează negocieri “foarte dificile”, a respins atât “creşterea substanţială a bugetului UE într-un moment când toate statele membre fac eforturi considerabile pentru a-şi consolida bugetele naţionale”, cât şi emiterea de noi datorii comune şi taxarea suplimentară a marilor companii.
Cei doi raportori din Parlamentul European, Siegfried Mureşan şi Carla Tavares, consideră că suplimentarea declarată a bugetului faţă de cel prezent este insuficientă, întrucât aceasta este determinată parţial de acoperirea inflaţiei şi de rambursarea datoriilor comune contractate pentru finanţarea planului european de relansare post-pandemie, NextGenerationEU. Germania, Olanda (Ţările de Jos), Austria, Suedia şi Finlanda, toate contributoare nete la bugetul UE, consideră că suma propusă de Bruxelles este prea mare, aceasta reprezentând 1,26% din venitul naţional brut al blocului comunitar, deşi acest procent scade la 1,15% dacă sunt diminuate plăţile datoriei aferente planului NextGenerationEU (circa 25 de miliarde de euro pe an), apropiindu-se astfel de procentul actual de 1,13% din venitul naţional brut. Suedia consideră suma globală a bugetului ca fiind “nerealistă în contextul în care statele membre luptă să-şi consolideze finanţele publice şi trebuie să facă alegeri dificile pe plan intern”. Prin urmare, guvernul suedez cere “reduceri substanţiale” faţă de propunerea formulată. De asemenea, toate aceste state contributoare nete resping categoric două instrumente propuse pentru a emiterea de datorie comună, respectiv emiterea unei astfel de datorii de până la 150 de miliarde de euro pentru ca statele membre să-şi sporească alocaţiile naţionale pentru finanţarea priorităţilor europene, precum şi un pachet de până la 395 de miliarde de euro care ar urma să fie emis doar în situaţii de criză.
Olanda consideră aceste propuneri de emitere de noi datorii comune (după modelul celei pentru finanţarea planului NextGenerationEU) ca fiind “foarte problematice” şi “nejustificate”, motivând că statele membre “nu au spaţiu fiscal” pentru a-şi creşte datoria, mai ales într-un moment în care trebuie să-şi crească şi cheltuielile militare pentru a se conforma noului obiectiv al NATO de a aloca 5% din PIB pentru apărare şi au ajuns în situaţia de a lua “decizii dureroase” pe plan intern. Finlanda şi Germania au transmis de asemenea că nu susţin niciuna dintre propuneri, în timp ce Austria s-a declarat “foarte sceptică” cu privire la acestea.
Aceste ţări contributoare nete au respins şi eliminarea ajustărilor care le-ar permite să-şi diminueze contribuţiile la bugetul UE.
Țările est-europene şi cele cu sectoare agricole puternice au criticat diminuarea finanţării Politicii de Coeziune şi a PAC
Acestea au criticat și şi fuzionarea acestor politici într-un fond de “parteneriat naţional şi regional”. Conform propunerii Comisiei, circa 300 de miliarde de euro vor fi alocate “veniturilor agricultorilor”, în scădere faţă de cele 387 de miliarde alocate PAC în bugetul pentru perioada 2021-2027.
“Creşterea semnificativă a bugetului pentru securitate şi apărare pe care o susţinem nu trebuie realizată pe seama” acestor două programe, a declarat secretarul de stat spaniol pentru afaceri europene, Fernando Sampedro, conform căruia atât dezvoltarea rurală, cât şi fondurile pentru regiunile mai puţin dezvoltate “sunt distorsionate” în propunerea Comisiei Europene. Franţa, care de-a lungul istoriei integrării europene a beneficiat cel mai mult de fondurile agricole, a avertizat că va “monitoriza” în timpul negocierilor dacă PAC va fi prevăzută cu un buget “solid”, în timp ce Italia consideră că finanţarea propusă pentru această politică este “total insuficientă” şi a avertizat că aceasta “nu transmite mesajul corect” sectorului agricol, care a manifestat miercuri la Bruxelles.
La rândul său, Polonia, principalul beneficiar al fondurilor de coeziune, a cerut un buget “solid” atât pentru regiuni, cât şi pentru agricultori, subliniind că “regiunile nu pot fi sacrificate în noul buget”. Dintre celelalte ţări est-europene, Republica Cehă a insistat ca viitorul buget al UE să acorde o “atenţie suficientă” politicilor tradiţionale, în timp ce Slovacia şi-a exprimat dezamăgirea că propunerea Comisiei a “rupt echilibrul” dintre aceste politici şi noile priorităţi, precum securitatea, apărarea şi competitivitatea. Ungaria a criticat în plus alocarea a 100 de miliarde de euro în acest buget pentru Ucraina. Premierul ungar Viktor Orban afirmă că ţara sa va pierde astfel fonduri în favoarea Ucrainei şi consideră incorect ca acesteia din urmă, ce are în prezent doar statutul de candidată la aderare, să-i fie alocate finanţări în bugetul comunitar în condiţiile în care nu a fost admisă în UE.
Calculele nu mint: Spania va primi cu aproape 20% mai puțin decât primește în prezent
Potrivit propunerii prezentate de Comisia Europeană, Spania va dispune de 79.900 de milioane de euro pentru a fi distribuite între fondurile regionale și ajutoarele agricole în perioada 2028–2034, conform recentei propuneri de buget a UE, ceea ce reprezintă cu aproape 20% mai puțin decât ceea ce are alocat în actuala perioadă de șapte ani.
Alocarea totală pentru Spania se ridică la 88.100 milioane de euro, potrivit noului document publicat de Executivul comunitar, care detaliază distribuția fondurilor pe state membre din noul „mega-fond” pentru planurile naționale și regionale ce vor fi incluse în viitoarele bugete comunitare.
Însă aproximativ 3.000 de milioane din această sumă trebuie să fie destinate măsurilor legate de migrație și gestionarea frontierelor, iar alte 5.300 de milioane vor merge către Fondul Social pentru Climă, instrumentul blocului comunitar de sprijinire a cetățenilor cei mai afectați de tranziția energetică.
Astfel, alocarea „generală” pentru Spania, după scăderea acestor două componente, este de 79.000 de milioane de euro și reprezintă suma pe care statele membre vor trebui să o direcționeze începând cu 2028 către ceea ce în prezent constituie Politica de Coeziune și PAC (Politica Agricolă Comună), precum și către sectorul pescuitului.
Această sumă este cu aproape 20% mai mică decât ceea ce are Spania alocat în bugetul actual, întrucât echivalentul actual ar ajunge la aproape 100.000 de milioane de euro între fondurile regionale și ajutoarele agricole și pentru pescuit.