După ani de dominație a parfumurilor dulci și reconfortante, lumea parfumeriei pare să-și schimbe direcția. Și aroma. Noul orizont olfactiv se inspiră din bucătăria sărată: brânzeturi, pui fript, bacon, chiar și pește. Printre lansările cele mai îndrăznețe ale anului 2025 se numără parfumuri care miros precum o porție de carbonara, o porție de pizza, a parmezan sau a sos de soia. Putem vorbi de o revoluție senzorială care amestecă gustul și mirosul, scrie ziarul Corriere della Sera.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
În ultimii ani au fost create numeroase parfumuri dulci inspirate de prăjituri, deserturi sau micul dejun continental. Printre ele, Croissant Café al casei de parfumuri Versatile Paris sau parfumul ca un tiramisù lichid al unor branduri precum Paris Corner și Chabaud Parfum. Însă ele par deja istorie, pentru că noua tendință a anului se îndreaptă într-o altă direcție.
„Salty fragrances”
Noul trend se numește „Salty fragrances”. Într-o sticlă de parfum din această nouă categorie putem recunoaște note de unt, pui fript, supă, parmezan, bere sau condimente. Și nu este vorba doar despre fenomene trecătoare născute pe rețelele sociale. Succesul parfumurilor precum Slice Society de la Snif, care evocă marginea de pizza, sau Carbonara, creat de Lorenzo Pazzaglia, confirmă această direcție. Nu lipsesc nici surprizele: Oud LàLà! de la Pastor Privé Parfums care estompează o notă lactată de brânză într-o bază condimentată și catifelată, Umema de la Ugo Charron amintește de savori umami precum ciupercile și sosul de soia. În timp ce La Foncedalle de la Versatile Paris miroase a pui la rotisor, ierburi aromatice și unt.
Potrivit analizei cotidianului italian, lumea parfumurilor pare să fi adoptat conceptul de comfort food, într-o societate în care chiar și mirosul caută experiențe reconfortante și multisenzoriale. Motivul? Mulți consumatori caută în arome o modalitate de a-și îmbunătăți starea de spirit, de a trezi amintiri plăcute sau, pur și simplu, de a „evada” din realitate.
Gastronomie și parfumuri: două universuri înrudite
Mirosul și mâncarea sunt lumi care se intersectează și se influențează reciproc: „Mirosul este un simț primar și, ca atare, esențial atât pentru identitate cât și pentru cultură”, subliniază Alessandro Gualtieri, „nasul” (așa sunt numiți creatorii de parfumuri) vizionar din spatele brandurilor Nasomatto și Orto Parisi. „După părerea mea, granițele nu există. Fără miros, gustul nu există. Cred că schimbul de ingrediente între aromatieri și parfumieri ar trebui să fie mai liber și să fie încurajat.”
Gualtieri, de exemplu, spune că îi place să folosească în creațiile sale „elemente gastronomice care țin mai degrabă de organe interne, cum ar fi limba, burta de vită, timusul, creierul prăjit”.