Consumul de alcool este responsabil pentru aproximativ 17.000 de cazuri de cancer în fiecare an în Regatul Unit. Cu toate acestea, foarte puține persoane sunt conștiente de riscurile implicate, avertizează mai multe organizații de caritate și grupuri de experți în sănătate publică, arată The Guardian. „Majoritatea oamenilor nu știu că alcoolul poate cauza cancer, iar acest lucru trebuie să se schimbe”, afirmă profesorul Sir Ian Gilmore, președintele Alcohol Health Alliance UK (AHA). AHA solicită guvernului britanic să impună o etichetare a băuturilor mai clară, cu avertismente despre cancer, pe toate sticlele de alcool. Mesajele ar trebui să menționeze explicit riscul crescut de cancer bucal, esofagian, de sân și de colon, ca urmare a consumului regulat de alcool.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Etichetele actuale sunt ineficiente
În prezent, producătorii de alcool nu sunt obligați să menționeze legătura dintre alcool și cancer pe ambalaje. În schimb, unele etichete trimit consumatorii către coduri QR sau site-uri externe pentru informații detaliate.
„Etichetele cod QR nu sunt suficiente. Sunt dificil de accesat și ineficiente”, explică Gemma Tully, coordonatoare în cadrul World Cancer Research Fund.
Potrivit unui sondaj recent, doar 19% dintre britanici cunosc riscul de cancer asociat consumului de alcool. În schimb, 89% dintre respondenți știu că fumatul cauzează cancer, ceea ce sugerează un decalaj major în comunicarea riscurilor.
Modelul irlandez, un exemplu de urmat
În 2026, Irlanda va deveni prima țară europeană care va impune o etichetare a băuturilor cu avertismente despre cancer pe sticlele de alcool. Noile reguli prevăd și indicarea numărului de unități de alcool, a conținutului caloric și a riscului pentru sănătate.
Organizațiile de sănătate britanice speră că Marea Britanie va urma acest exemplu. „Avem nevoie de transparență. Alcoolul nu este un produs obișnuit, iar publicul merită să cunoască riscurile reale”, subliniază Sir Ian Gilmore.
Industria alcoolului se opune
Producătorii de băuturi alcoolice au reacționat critic la propunerile privind etichetarea. Reprezentanții Wine and Spirit Trade Association (WSTA) spun că majoritatea companiilor deja oferă informații voluntare prin coduri QR și că mesajele alarmante nu sunt soluția.
„Ne angajăm să oferim informații despre conținutul de alcool și calorii. Însă nu susținem abordările punitive sau sperietoare”, a transmis un purtător de cuvânt al WSTA.
Totuși, experții în sănătate publică resping această poziție. „Să ne amintim că și industria tutunului s-a opus etichetelor de avertisment. Însă acele etichete au salvat vieți”, afirmă dr. Katherine Severi, director executiv al Institute of Alcohol Studies.
Guvernul britanic, indecis
Deși Academia Regală de Colegii Medicale (RCP) a cerut în 2021 ca etichetarea băuturilor alcoolice să reflecte riscurile de cancer, guvernul de la Londra nu a luat încă o decizie clară.
În răspuns la presiunile recente, un purtător de cuvânt al guvernului britanic a declarat că autoritățile „monitorizează situația și iau în considerare opțiuni viitoare pentru etichetare a băuturilor”.
Între timp, organizațiile de caritate cer acțiuni rapide. „Nu vorbim doar despre o alegere personală. Este vorba despre un drept fundamental la informare”, afirmă Gemma Tully.
Educația, nu frica, poate schimba comportamentele
Etichetele de avertizare nu sunt doar instrumente de descurajare, ci și de educare. „Când oamenii știu riscurile, pot lua decizii mai bune pentru sănătatea lor”, susține dr. Severi.
Experții avertizează că, fără informații clare, mulți părinți, tineri și adolescenți rămân vulnerabili în fața marketingului agresiv al băuturilor alcoolice.