Japonia se pregătește pentru o creștere semnificativă a prețurilor la produsele alimentare și băuturi în luna octombrie, când aproximativ 2.900 de articole vor fi afectate de scumpiri. Aceasta reprezintă cel mai mare număr de produse scumpite într-o singură lună din 2024, potrivit unui raport al companiei de cercetare a creditelor, Teikoku Databank Ltd, conform Kyodo News.
Conform raportului publicat luni, „cele 2.911 majorări reflectă un număr tot mai mare de firme care transferă costurile mai mari ale materiilor prime către consumatori și depășesc majorările de prețuri pentru 2.897 de produse, care s-au înregistrat în aprilie”. Principalele cauze ale acestor creșteri sunt majorarea continuă a costurilor materiilor prime și slăbirea yenului, ceea ce face ca importurile să devină mai scumpe.
Costurile logistice și forța de muncă tot mai scumpă cresc prețurile la alimente și băuturi
Pe lângă acești factori, raportul menționează și alte motive economice, cum ar fi costurile logistice și forța de muncă tot mai scumpă. Aceste elemente ridică prețurile și afectează direct consumatorii japonezi.
Un segment important al produselor afectate îl reprezintă băuturile, atât alcoolice, cât și nealcoolice, care constituie aproape jumătate din numărul total al creșterilor.
Băuturile alcoolice și alte băuturi reprezintă aproape jumătate din creșteri, înregistrându-se la 1.362 de articole. Alimentele procesate, cum ar fi cârnații și șunca, sunt și ele pe lista scumpirilor, cu un număr de 673 de articole afectate, iar condimentele numără 301 de articole.
În total, Teikoku Databank estimează că, până la sfârșitul anului 2024, prețurile vor crește pentru 12.401 produse alimentare, o cifră semnificativ mai mică decât cele 32.396 de articole care au suferit scumpiri în 2023. Cu toate acestea, oficialii avertizează că, deși se așteaptă o ușoară stabilizare în 2025, costurile forței de muncă vor continua să crească.
Un oficial al Teikoku Databank a declarat că, în timp ce în 2025 este probabil să se înregistreze o atenuare a creșterilor de prețuri cauzate de scăderea yenului, se așteaptă ca firmele să continue să transfere creșterea costurilor forței de muncă către consumatori.
Acest studiu a fost realizat pe baza datelor furnizate de 195 de societăți din industria alimentară și a băuturilor.
Sursa foto: pxhere.com