Inflația schimbă meniul Europei / Românii caută promoții, dar plătesc mai mult pentru cele premium și sănătoase de la producătorii și fermierii locali

Cumpărătorii români preferă produsele de la producători și fermieri locali sau cele premium FOTO: Dreamstime/ Viorel Dudau

Războiul comercial al SUA cu China ar putea crea efecte în preţurile produselor alimentare din întreaga lume, chiar şi în Europa, iar consumatorii, inclusiv românii, obişnuiţi deja cu inflaţia, îşi schimbă preferinţele când vine vorba de alimente, forţând industria să se schimbe, relevă o analiză realizată de analistul eToro, Bogdan Maioreanu, transmite Agerpres. Potrivit acestuia, cumpărătorii români sunt cei care caută cel mai mult să cumpere produse de la producătorii şi fermierii locali, urmaţi de francezi, spanioli şi polonezi.

„Un sondaj realizat de gigantul de consultanţă McKinsey în Europa arată că preferinţele clienţilor se schimbă în acest an când vine vorba de modul în care clienţii îşi fac cumpărăturile. Anul acesta, aproape jumătate (48%) dintre consumatorii europeni intervievaţi au declarat că sunt în căutarea unor modalităţi de a economisi bani atunci când fac cumpărături. Cei mai atenţi la preţ sunt norvegienii, urmaţi de cei din Marea Britanie şi, pe aceeaşi poziţie, românii, danezii şi spaniolii. Însă, dintre toate ţările analizate, românii sunt pe primul loc când vine vorba de căutarea activă a promoţiilor, urmaţi de spanioli şi danezi”, se menţionează în analiză.

Cumpărători ai alimentelor premium

Consumatorii români domină clasamentul şi atunci când vine vorba de cumpărarea de produse de înaltă calitate sau premium, urmaţi îndeaproape de spanioli. Românii sunt, de asemenea, aproape de primele locuri când vine vorba de cumpărarea de produse bio şi sunt dispuşi să plătească preţuri mai mari pentru produse mai sănătoase, dar sunt sub media europeană când vine vorba de cumpărarea mărcilor proprii ale magazinului în locul mărcilor cunoscute. De asemenea, cumpărătorii români se situează cu mult peste media europeană atunci când vine vorba de a cumpăra alimente de la departamentele de mâncare gătită din interiorul magazinului.

„De fapt, acestea sunt câteva dintre tendinţele care modelează industria alimentară europeană în acest an, potrivit McKinsey. Intenţia de a căuta mai multe modalităţi de a economisi bani rămâne ridicată, în timp ce consumatorii caută să cumpere produse de înaltă calitate şi vedem şi o uşoară creştere a intenţiei de cumpărare faţă de produsele sănătoase. Însă, 2025 aduce o scădere a intenţiei de a cumpăra produse ecologice. Pentru ultima, cumpărătorii români sunt sub media europeană, dar nu pe ultimele locuri ale sondajului”, afirmă Maioreanu.

China ar putea căuta alți furnizori

Atenţia sporită la preţuri a cumpărătorilor este justificată de ultimele date privind inflaţia din România care arată că în lună martie preţurile produselor alimentare au crescut cu 5,1% faţă de anul trecut. Campionii creşterilor de preţuri au fost margarina, cu aproape 13%, fructele şi conservele de fructe, cu peste 10%. Carnea şi produsele din carne au crescut cu aproape 4% de la an la an.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Războiul comercial dintre SUA şi China ar putea împinge companiile chineze să găsească alte modalităţi de a acoperi nevoile pe care importurile din SUA nu le mai pot satisface. În 2023, China a importat din SUA fructe şi nuci în valoare de aproape 1 miliard de dolari, carne şi produse din carne în valoare de peste 3,4 miliarde de dolari. Acum ar putea căuta alţi furnizori, iar acest lucru va pune presiune pe preţuri, inclusiv în Europa.

China a fost a treia destinaţie principală a exporturilor de produse agricole ale UE în 2024 (6% din exporturile UE), după Regatul Unit şi SUA. Cu toate acestea, exporturile UE în China au înregistrat cea mai mare reducere, cu o scădere de 1,3 miliarde euro (9%) faţă de 2023. Principalele exporturi care au scăzut au fost cerealele, carnea de porc, băuturile spirtoase şi lichiorurile şi produsele lactate. Dar situaţia actuală ar putea duce la o creştere a cererii de produse agricole în China pentru a înlocui ceea ce nu poate fi cumpărat în prezent din SUA. Acesta este motivul pentru care remodelarea lanţurilor de aprovizionare din întreaga lume ar putea pune presiune pe unele pieţe şi ar putea face că preţurile să crească pentru mai multe categorii de produse alimentare, se spune în analiză.

Recesiune globală, inflație, conflict global

Investitorii urmăresc îndeaproape situaţia. Potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, când vine vorba de principalele riscuri externe pe care le văd pentru portofoliile lor, 26% dintre investitorii români au menţionat o recesiune globală, 23% inflaţia, 18% starea economiei româneşti şi 16% un conflict global. Iar actualul război comercial iniţiat de administraţia Trump are toate ingredientele pentru a bifa cel puţin unele dintre aceste îngrijorări.

EToro este o platformă de tranzacţionare şi investiţii care le permite utilizatorilor să investească, să îşi împărtăşească cunoştinţele şi să înveţe. EToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide pieţele globale pentru ca toţi cei interesaţi să poată tranzacţiona şi investi într-un mod simplu şi transparent. În prezent, eToro este o comunitate globală cu peste 38 de milioane de utilizatori înregistraţi în 75 de ţări.

Pe platforma eToro, utilizatorii pot deţine o gamă largă de active tradiţionale şi inovatoare şi pot alege cum să investească: pot tranzacţiona direct, pot investi într-un portofoliu sau pot copia alţi investitori.

Comentarii

  1. Pe cine intervieveaza indivizii astia…auzi romanii campioni europeni la la cumpararea de produse premium…eu cred ca romanii nici nu stiu ce inseamna premium…produsele locale nu sunt neparat premium…si romanii pe primele locuri cumparaturile de produse bio?! Cand 1/3 din romani traiesc cu salariul minim pe economie?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *