Andrei Todosia a „furat” meserie de la unchiul lui încă de la vârsta de 11 ani / Acum, el se ocupă de relația dintre Carrefour și Cooperativa Agricolă „Păstrăvul din Țara Ta”, care aprovizionează rețeaua de hipermarketuri cu șapte tone de pește pe săptămână

Andrei Todosia / Sursa foto: G4Food Andrei Todosia / Sursa foto: G4Food

Cine își face cumpărăturile de la hipermarketul Carrefour Park Lake din București a avut ocazia să-i întâlnească și pe unii producători și fermieri români ai cooperativelor agricole, care sunt furnizori ai programului Filiera Calității Carrefour.

Așa s-a întâmplat și la lansarea celui de-al doilea capitol al programului „ACT for Food”, prin care se susține accesul clienților la cele mai bune produse alimentare, la prețuri corecte. Clienții interesați au putut afla detalii despre produse, direct de la fermierii, care se aflau lângă rafturile cu marfa lor.

Carrefour are o rețea mare de furnizori locali din piață, ce aprovizionează cele aproximativ 450 de magazine Carrefour din România: este vorba de peste 1.450 de producători români, de produse proaspete, membri ai mai multor cooperative agricole – Vărăști, Însurăței, Brezoaele etc, sau furnizorii din programul Filiera Calității Carrefour. În prezent, Carrefour colaborează cu 17 producători locali parteneri cu care dezvoltă 27 de filiere locale.

Un tânăr student, liantul între Cooperativa Agricolă „Păstrăvul din Țara Ta” și Carrefour

Am fost direct la raionul de pește, la standul Cooperativei Agricole „Păstrăvul din Țara Ta”, unde l-am cunoscut pe Andrei Todosia, un tânăr student care-mi spune mândru că el este omul care ține relația între Carrefour și Cooperativă:

„Eu sunt nepotul președintelui cooperativei, Vasile Todosia. Am început de mic să lucrez, de la 11 ani: ajutam, învățam mersul lucrurilor. Și am tot învățat, am tot învățat, până când, în acest moment, am ajuns să fiu cel care întreține ralația dintre Carrefour și cooperativă, vorbesc cu șefii de raioane, mai ajut și pe partea de marketing. Eu sunt și student, la Administrarea afacerilor în limba engleză”, a spus, pentru G4Food, Andrei Todosia.

Andrei Todosia: „Dacă rămâi fără oxigen, s-a terminat toată producția!”

Cooperativa agricolă «Păstrăvul din Țara Ta» a fost înființată în 2020, de  către cinci antreprenori, care au avut același scop: acela de a produce un păstrăv românesc, curat și care nu are niciun impact asupra mediului. Noi punem atenție foarte mare pe trasatibilitatea produsului, adică noi putem să oferim o trasatibilitate de la icră până la păstrăvul matur”, spune nepotul președintelui cooperativei.

Îl întreb dacă este o afacere riscantă: mă gândesc că, la cât de scump este peștele – pentru că de mult timp peștele nu mai este mâncarea săracului!- și la termenul de valabilitate foarte mic, este clar că vânzările sunt în salturi, la marile sărbători religioase sau posturi, când este dezlegare la pește.

„Asta este o afacere destul de grea si destul de riscantă, pentru că este factorul de tip natură, care este foarte impredictibil: nu poți să știi niciodată când vine o furtună și pot să-ți moară toți peștii. Am pățit să ne moară cantități foarte mari de pește. Apoi, mai este partea cu oxigenul, iar păstrăvul are nevoie de foarte mult oxigen.  Noi producem cantități foarte mari de păstrăvi: de exemplu, anul trecut am produs 1000 de tone și ne-am propus ca în 2025 să ajungem la o cantitate de 5000 de tone. Oxigenul este un factor foarte important: dacă rămâi fărăr oxigen, s-a terminat toată producția. Bine, asta nu este o problemă la Păstrăvăria Oașa, care este pe lac și acolo nu are nevoie de suplimentare de oxigen, pentru că este un debit mare de apă”, explică Andrei Todosia.

Întrebat dacă le-a fost greu să înființeze cooperativa, să-i convingă pe ceilalți producători să se asocieze, tânărul spune că „acum lumea nu mai fuge de cooperative.

„N-a fost greu! Acum nu mai fuge lumea de cooperative, pentru că vede beneficiile. Producătorul vede că poate să-și vândă păstrăvul fără probleme, pentru că se ocupă cineva de toată vânzarea, nu trebuie să-și bată capul, doar își negociază prețul și atât. Și președintele cooperativei se ocupă el de negocierile cu Carrefourul, cu vânzarea păstrăvului și tot așa. Și toată lumea este mulțumită”, îmi spune Andrei Todosia.

Modelul păstrăvăriei, inspirat din Franța

Cristi Bădălan este achizitor de pește din partea Carrefour România și lucrează direct cu Andrei. De la el aflu că modelul păstrăvăriei pe care a dezvoltat-o împreună cu președintele Cooperativei, Păstrăvăria Valea Stânii Zăganul, unde este crescut păstrăv Filiera Calității Carrefour, este inspirat din Franța.

„Am mers acum 4-5 ani acolo, în Franța, cu domnul Vasile și am văzut toate fluxurile pe care le au ei, pentru că au experiență mult mai mare, inclusiv pe partea de cooperative și sunt mai bine structurați. Așa că am încercat să facem și noi ceva identic în România,

Acolo, în Franta, ei stiu cât pește au, în păstrăvării, în orice moment al zilei și nimic nu pleacă în plus. Iar când negociază un business cu cineva, ei știu clar pe ce cantitate de pește se pot baza în orice moment. Asta este ceea ce ne interesează și pe noi: dacă ni se promite o cantitate, să ni se și livreze, ca să ajungă pe masa clientului. Asta este cel mai important: să ai continuitate.

Cooperativa ne aprovizionează cu 7 tone de pește pe săptămână, pește din toată gama: păstrăv Filiera Calității Carrefour, păstrăv eviscerat, somonat, fileuri. Asta este materie primă folosită pentru produsul finit. Pentru că păstrăvul la eviscerare ajunge la aproape 20% pierdere. De aceea, ca să faci un kilogram de păstrăv eviscerat îți trebuie 1,2 kilograme de păstrăv întreg.

Păstrăvul Filiera Calității este un pește diferit față de ceea ce se găsește în piață, datorită hranei și apei, fiindcă este foarte aproape de  izvor și asta il face foarte diferit. Puteți să vă uitați și dvs la el, să vedeți cum arată. Hrana este fără organisme modificate genetic, soia modificată genetic și altele de acest gen”, spune Cristi Bădălan.

Cum îți dai seama că un pește este de calitate

Cristi Bădălan, achizitor pește Carrefour România, a sintetizat, pentru cititorii G4Food, câteva reguli generale pentru a recunoște un pește de calitate:

„Trebuie să ne uităm atent la pește, să ne uităm la ochii lui, și la mucusul ăsta de pe el și nu în ultimul rând, oasele să nu se desprindă de carne. Cam acestea sunt aspectele pe care un client ar trebui să le cunoască atunci când cumpără un pește”, a spus sursa citată.

Cooperativa este formată din companiile Păstrăvăria Valea Stânii Zăganu, Salmontana, Vision Progress Consulting, Mario Piscicola, Păstrăv de Făgăraş şi Romavet Investment. În 2022, Cooperativa Agricolă Păstrăvul din Ţara Ta s-a apropiat afaceri de 12 mil. lei, în creştere cu peste 190% faţă de anul precedent, arată datele publice.

Prin campania „Fermier cu valoare adăugată”, G4Food promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe fermieri să producă și să vândă produse cu valoare adăugată, nu doar materii prime.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *