Exporturile de ciocolată ale României au atins valoarea de 175 de milioane de euro anual, potrivit datelor furnizate de organizatorii evenimentului Chocolate Saga. În prezent, în industrie activează aproximativ 250 de companii producătoare, iar volumul exporturilor a crescut cu 65% în ultimii patru ani, de la 105,8 milioane de euro în 2020 la 175 de milioane de euro în 2024.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Ritmul mediu anual de creștere, de aproape 13%, poziționează România drept un furnizor competitiv în Europa Centrală și de Est, principalele piețe de export fiind Ungaria, Bulgaria, Polonia și Germania.
Și consumul intern de ciocolată înregistrează un avans constant. Potrivit organizatorilor evenimentului, piața locală depășește 35.000 de tone anual, iar consumul mediu lunar pe persoană a crescut de la 2,16 kg în 2023 la 2,36 kg în primul trimestru din 2025, conform estimărilor bazate pe datele disponibile.
„Și pe plan intern, piața confirmă o creștere solidă. Consumul mediu lunar per persoană a crescut de la 2,16 kg în 2023 la 2,26 kg în 2024 și 2,36 kg în primul trimestru din 2025, ceea ce înseamnă o creștere de peste 9% în mai puțin de doi ani. Estimările indică faptul că, până la finalul acestui an, piața internă ar putea depăși 35.000 de tone anual. Tot mai mulți români aleg produse artizanale, cu origine controlată și rețete curate. Segmentul premium, care depășește deja 15% din valoarea totală a pieței, crește constant, alimentat de interesul pentru gust autentic și calitate”, a declarat Adina Istrate, organizator al evenimentului Chocolate Saga 2025.

Producția internă de ciocolată a crescut de la 14.155 de tone în 2020 la un vârf de 15.461 de tone în 2023
Datele statistice arată, de asemenea, o evoluție pozitivă și pe partea de producție. Producția internă de ciocolată a crescut de la 14.155 de tone în 2020 la un vârf de 15.461 de tone în 2023, o majorare de 9,2% în patru ani. Pentru 2024, se estimează o ușoară ajustare la 14.441 de tone, însă ritmul mediu anual de creștere se menține solid, în jurul valorii de 2,2%, chiar într-un context global dificil, marcat de scumpirea boabelor de cacao.
„Piața românească este estimată la peste 300 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că are un potențial uriaș de creștere, mai ales în segmentul premium, care depășește deja 15% din total. Consumatorii români încep să caute ciocolata de origine, făcută responsabil, cu un gust autentic. Chocolate Saga este, dincolo de un eveniment de suflet, o platformă care își propune să contribuie la dezvoltarea reală a acestei piețe – să sprijine producătorii artizanali, să creeze vizibilitate și să încurajeze consumul de ciocolată făcută în România”, a mai adăugat Adina Istrate.
Cu peste 250 de companii active în sectorul ciocolatei și produselor zaharoase, dintre care aproximativ 80 dedicate exclusiv producției de ciocolată, România are toate premisele pentru a-și consolida rolul de hub regional în Europa de Est, consideră organizatorii.
Chocolate Saga – ediția a VII-a are loc în perioada 24 – 26 octombrie, la Biblioteca Națională a României din București. Expoziția cu vânzare este deschisă publicului până duminică, la ora 18:00.


Sursa foto: G4Food





