Cum sunt organizate piețele țărănești în Italia / Unele sunt active zilnic, altele, săptămânal, iar produsele se pot vinde și direct în fermă, în agroturisme sau restaurante

cum-sunt-organizate-pietele-taranesti-in-italia-peste-20.000-de-puncte-de-vanzare-directa foto: campagnaamica.it

Media italiene au anunțat zilele trecute dechiderea unei nou piețe unde producătorii și fermierii își pot vinde marfa la Florența. Adăugând-o și pe aceasta, devin 72 piețele active zi de zi care fac parte din rețeaua fundației Campagna Amica sub coordordonarea celei mai mari asociații a producătorilor agricoli direcți, Coldiretti, care se bucură de o puternică susținere din partea guvernului Meloni de centru-dreapta.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Adică ceea ce în limbaj anglo-saxon este denumit cu expresia farmer’s market. Și urmează să se mai adauge încă una la Bari, care este programată a fi inaungurată chiar astăzi. La ele se adaugă alte peste 1000 de piețe țărănești active săptămânal pe întreg teritoriul italian, care fac parte din aceeași rețea.

cum-sunt-organizate-pietele-taranesti-in-italia-peste-20.000-de-puncte-de-vanzare-directa
foto: campagnaamica.it

Potrivit Coldiretti, este un sistem care reprezintă astăzi cea mai extinsă și organizată rețea de vânzare directă din Europa și care promovează produsele de sezon și garantează originea locală a produselor. Potrivit datelor unui recent sondaj prezentate de agenția Ansa, doi italieni din trei fac cumpărături în aceste piețe țărănești. Care nu sunt același lucru cu piețele citadine, unde orice comerciant autorizat poate vinde mărfuri cu alt tip de proveniență, nu neapărat locală.

„Fundația Campagna Amica a revoluționat în acești ani relația cetățenilor cu alimentația, datorită piețelor țărănești care au devenit deja parte integrantă din obiceiurile italienilor un rezultat făcut posibil de angajamentul fermierilor noștri față de calitatea și sustenabilitatea produselor”, a declarat zilele trecute Dominga Cotarella, noul președinte ales prin vot direct al acesteia.

Ce condiții trebuie să îndeplinești pentru a face parte din rețeaua de farmer’s market din Italia

Prima condiție obligatorie este aceea de a fi membru al asociației profesionale Coldiretti și a adera oficial la proiectul Campagna Amica. La nivel local, agricultorii se organizează în asociații numite Agrimercato, care garantează prospețimea și originea locală a produselor vândute. Acest asociații la nivel teritorial au un regulament și un caiet de sarcini la care trebuie să se conformeze toți membrii.

Membrii care primesc licența pentru utilizarea mărcii Campagna Amica sunt înscriși într-un așa numit Registru Național Campagna Amica și sunt supuși unor controale în privința originii produselor vândute realizate de un organism terț de certificare, recunoscut la nivel național.

În afară de piețele zilnice sau săptămânale, calitatea de membru al acestei rețele oferă și posibilitatea de a organiza vânzări direct în ferme, agroturisme, restaurante și grădini urbane. Conform aceleiași surse, există deja la ora actuală circa douăzeci de mii de astfel de puncte.

Aceste piețe au fost create cu obiectivul declarat de promovare a producției agroalimentare locale prin vânzarea direct de la producător. Totodată, sistemul rigid de control este menit să elimine de la vânzare produsele care nu provin realmente din producția locală sau nu pot fi trasabile.

Cine se poate defini  producător direct

Conform legii în vigoare, antreprenorul agricol este cel care desfășoară activități legate de: cultivarea pământului, silvicultură, creșterea animalelor, activități conexe precum procesarea, conservarea, transformarea, comercializarea și valorificarea produselor obținute. Organizarea juridică este de regulă aceea de azienda agricola.

Totodată, în acest tip de activitate antreprenorială sunt incluse și activități precum: furnizarea de bunuri/servicii folosind resursele proprii ale fermei, promovarea patrimoniului rural, silvic și turismul rural (agroturismul).

Totodată, beneficiază de același sistem de organizare și de tutelă, dar nu ca fundație, ci organizate în consorții, și societățile și cooperativele agricole.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *