Era bufetului suedez, la final? Soluțiile la care apelează un bucătar cu o stea Michelin pentru a reduce risipa alimentară și rolul AI într-un astfel de proces

Bufet suedez. Foto caracter ilustrativ / Sursa foto: Pickpik Bufet suedez. Foto caracter ilustrativ / Sursa foto: Pickpik

Risipa de alimente în hoteluri devine o problemă tot mai vizibilă, ridicând întrebări despre viitorul bufetului suedez, cunoscut pentru cantitățile mari de mâncare care ajung adesea la gunoi.

Conform raportului din 2024 privind indicele risipei alimentare al Programului Națiunilor Unite pentru Mediu, citat de Euronews, 1,05 miliarde de tone de alimente au fost aruncate în 2022, iar hotelurile sunt printre principalii vinovați.

„Legislația privind siguranța alimentară impune hotelurilor reguli stricte”, explică Lourdes Ripoll de Oleza, vicepreședinte pentru dezvoltare durabilă la Meliá Hotels International. Toată mâncarea expusă, dar neconsumată, trebuie aruncată pentru a preveni riscurile pentru sănătate.

Bufet suedez. Foto caracter ilustrativ / Sursa foto: imagine generată de ChatGPT
Bufet suedez. Foto caracter ilustrativ / Sursa foto: imagine generată de ChatGPT

Cum încearcă hotelurile să reducă risipa alimentară

Într-o încercare de a reduce risipa, multe hoteluri au început să elimine mesele de tip bufet suedez sau să introducă alternative mai sustenabile, cum ar fi porții mai mici și stații de gătit live. De asemenea, unele hoteluri folosesc platforme precum „Too Good To Go” pentru a vinde surplusul de alimente.

Cu toate acestea, bucătarul Massimo Bottura, care are o stea Michelin, spune că bufetul suedez prezintă avantaje pentru oaspeți și că există modalități prin care  acesta poate fi organizat mai sustenabil.

„Bufetele, nu numai bufetele de mic dejun, au început ca o modalitate de a oferi oaspeților o mostră din tradiția locală”, explică el, citat de publicația menționată anterior.

„Dar, în timp, a devenit o oportunitate de supraconsum și, inevitabil, de risipă.”

La proprietatea sa Casa Maria Luigia din Modena, Italia, au fost luate măsuri care includ oferirea de farfurii mai mici oaspeților, reducerea porțiilor de produse de patiserie și de pâine și oferirea de sfaturi oaspeților pentru a-i ajuta să facă selecții adecvate.

Bottura recomandă, de asemenea, hotelurilor să aibă stații de gătit live, unde mâncărurile sunt preparate pe loc. Aceasta este o experiență distractivă pentru oaspeți, dar înseamnă și reducerea surplusului de alimente pre-preparate.

Bucătarul Massimo Bottura / Sursa foto: Flickr
Bucătarul Massimo Bottura / Sursa foto: Flickr

Rolul inteligenței artificiale

Mai mult, inteligența artificială începe să joace un rol în reducerea risipei alimentare. Grupul hotelier Accor, de exemplu, spune că a încheiat un parteneriat cu compania de tehnologie Orbisk pentru a introduce inteligența artificială în bucătăriile sale.

Grupul spune că testele efectuate în 10 hoteluri europene au dus la o reducere cu 22% a risipei alimentare în șase luni.

Sistemul Orbisk utilizează tehnologia AI de recunoaștere a imaginilor pentru a urmări ingredientele care sunt aruncate, în ce cantități și când.

Aceste date permit apoi echipelor de bucătărie să identifice unde sunt cele mai mari pierderi și să implementeze soluții dedicate.

Așadar, viitorul bufetului suedez rămâne incert, însă inovațiile și noile tehnologii ar putea oferi soluții pentru a menține acest mod de servire fără impactul negativ asupra mediului.

Sursa foto: Pickpik

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *