Combaterea risipei alimentare este unul dintre principiile fundamentale ale companiilor din industria food & beverage, însă există un decalaj semnificativ între conștientizarea problemei, declarații și acțiuni, arată studiul global ViewPoint, realizat de firma de consultanță DNV pe un eșantion de 375 de companii din sectorul agroalimentar și retail, din Europa, Americi și Asia, relatează cotidianul italian de business Il Sole 24 Ore.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Raportul arată că 85 de companii din 100 au adoptat măsuri concrete pentru a reduce pierderile și risipa alimentară, însă doar 44 din 100 gestionează această provocare într-un mod bine structurat. În plus, doar 24% consideră lupta cu risipa alimentară o prioritate ridicată pe agenda lor strategică. Printre cele care au stabilit indicatori cheie de performanță, risipa alimentară ocupă abia locul trei, după eficiența producției (41%) și calitatea și siguranța (39%).
Există multe aspecte pozitive, dar și multe puncte slabe în scenariul conturat de studiul ViewPoint, care arată că gestionarea pierderilor alimentare nu este doar o problemă gravă pentru sustenabilitatea sistemului alimentar, ci și o oportunitate de afaceri ratată.
Deși 43% dintre companii recunosc că peste 10% din pierderile și risipa alimentară inevitabilă ar putea fi valorificate prin alte utilizări, doar 19% le transformă în alte alimente (precum hrană pentru animale de companie), 18% le direcționează către hrana animalelor, 12% le folosesc pentru compostare, 7% pentru producerea de energie și doar 5% le donează. Doar 12% le trimit la groapa de gunoi.
Multe companii fac abia primii pași în această direcție
„Conform datelor noastre, companiile recunosc amploarea problemei pierderilor și risipei alimentare, însă multe sunt încă la începutul unui parcurs către soluții structurate și sistemice, necesare pentru a obține reduceri semnificative și de durată”, afirmă Barbara Frencia, CEO business assurance la DNV.
Raportul mai scoate la lumină faptul că 85% dintre companii intervin în domenii precum monitorizare (61%), instruire (64%) și îmbunătățirea randamentului productiv (55%), dar se confruntă cu numeroase obstacole: lipsa conștientizării, constrângeri legate de conservare, prognoze inexacte, bugete limitate și sisteme operaționale adesea manuale.P
Pierderile de alimente sunt dificil de oprit din cauza unui cumul de factori
Pentru a face mai mult, ar fi necesare date mai precise și informații mai detaliate, astfel încât să se înțeleagă mai bine de ce, unde și cum apare risipa alimentară și în ce măsură afectează sistemul. Însă obținerea lor este complexă, având în vedere că există multiple cauze, distribuite de-a lungul întregului lanț: ineficiențe operaționale (35%), probleme de calitate (34%) sau legate de materiile prime (33%), erori umane (33%), limite impuse de termenul de valabilitate al produselor (30%), ambalaje deteriorate (24%) și supraproducție (22%).
Astfel, responsabilitatea pentru această problemă pare adesea fragmentată și, deci, dificil de rezolvat. Cu toate acestea, jumătate dintre companiile intervievate consideră că s-ar putea evita o cantitate considerabilă de pierderi și risipă alimentară, în timp ce 28% afirmă că acestea ar putea fi evitate aproape în totalitate sau într-un mod semnificativ.