În ultimii ani, interesul consumatorilor pentru produse naționale sau locale a devenit din ce în ce mai evident și acest lucru se simte și în organizarea super/hiper marketurilor din zona Barcelonei, unde produsele proaspete sunt preponderent din producția națională. Nu discutăm aici despre rețelele de magazine spaniole sau din diverse regiuni, care în general s-au dezvoltat ca niște cooperative, ajungând să aibă un lanț alimentar aproape complet, cu propriile produse livrate din fermă în magazin și la care eventual au adăugat și alte branduri. Vorbim de supermarketul clasic, globalist, existent pretutindeni în Europa. Precum Carrefour, pe care l-am luat de exemplu în această analiză la raft.
Concluziile principale se desprind cu ușurință:
Există produse locale, chiar specifice gastronomiei spaniole, precum jamonul, dar și uleiul de măsline sau turronul ori dulciurile tradiționale, unde totul este o afacere națională.
În ce privește produsele proaspete, carne, legume, fructe, zarzavaturi sau verdețuri, cu mici excepții, se optează pentru cele produse național. Nu vorbim bineînțeles de cele exotice sau care nu sunt în sezonul lor de producție. Printre „locale” se strecoară și câte o opțiune de produs similar, de obicei din afara UE, al cărui preț este în general mai mic.
Excepție face peștele, unde majoritar este cel decongelat, adus din exterior, deoarece prețul peștelui și fructelor de mare din Mediterana și Oceanul Atlantic este ridicat și puțini consumatori și-l permit.
Laptele, ouăle provin aproape integral de la furnizori naționali, ca și multe dintre produsele de „marcă albă”. În schimb conservele sau făina, orezul, leguminoasele sunt diferențiate în cele de proveniență „out of UE”, majoritar sud-americane, cu prețuri mai mici și cele din Spania, cu preț aproximativ dublu.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Spre deosebire de supermarketurile din România unde marcarea vizibilă a produselor autohtone se realizează de curând, aici acest tip de raioane „naționale”, extrem de distinct evidențiate, a intrat deja în uzul curent de niște ani buni.
În Spania, trebuie să spunem, spre deosebire de România, există încă numeroase magazine de cartier specializate, măcelării, aprozare, magazine de carne de pui și ouă, piețe în fiecare cartier, plus piețe volante săptămânale doar pentru micii producători, așa că și consumatorul are opțiuni pentru toate gusturile și buzunarele.