Apetitul și interesul românilor pentru târgurile cu produse tradiționale nu aveau cum să scape atenției celor mai mari jucători din piața de retail, care au reacționat în consecință.
Anul acesta, mai mult ca niciodată, ofertele supermarketurilor în ceea ce privește produsele cu specific tradițional au fost foarte variate, începând de la slănină afumată sau fiartă cu tot felul de mirodenii, șorici, tobă, caltaboș, lebăr, cârnați proaspeți sau fierți și afumați și până la sarmale, piftie de porc sau curcan, tochitură moldovenească și carne la garniță.
De departe, regele neîncoronat al tuturor acestor „delicatese” culinare este „Măria Sa, Porcul”, care nu a avut concurent la acest capitol, deși ofertele erau din belșug, atât la carne de cerb, rață, curcan, sau iepure.
De pildă, produsele marcă proprie „Drag de România”, de la Carrefour, adună laolaltă, produse tradiționale ale mai multor branduri, sunt 100% fabricate în România și nu conțin potențiatori de gust sau coloranți, potrivit etichetei.
Sub acest brand, cumpărătorii pot opta pentru următoarele produse:
- Tochitură moldovenească – 500 de grame=38,90 lei.
- Jumări de porc – 200 de grame =25,90 lei
- Slănină cu boia – 32,90 lei/kg
- Slănină cu usturoi – 51,90 lei kg
- Tobă – 49,50 lei /kg
- Jumări (din gușă de porc) – 67,50 lei /kg
Piftia de porc de la Angst, comercializată și ea tot sub brandul „Drag de România” este la promoție acum, având prețul de 3,29 lei/100 de grame, de la un preț inițial de 4,59 lei.
Surpriza vine însă, atunci când arunci un ochi peste lista cu ingrediente. Ce au în comun toate aceste preparate, dar absolut toate, care se găsesc sub marca proprie „Drag de România”?
Un singur lucru: originea cărnii, care este, invariabil, din UE. Până și piftia de porc de la Angst este făcută din supă carne de porc UE, la care se mai adaugă „gelatină alimentară de porc”.
Cu alte cuvinte, produsele tradiționale românești sunt fabricate în România, ceea ce veți vedea pe toate etichetele, după rețete românești, dar cu materie primă din UE.
Surpriza sezonului: jumările și tochitura!
Tot în Carrefour, se găsesc și produsele de la firma RAITAR – produs în Bucovina. Standul lor este separat și iese în evidență atât din prisma localizării brandului, dar și al prețurilor mai mari, decât la celelalte firme.
Aici se specifică faptul că este vorba de carne românească 100%, ceea ce se reflectă și în prețuri:
- Kaiser = 6,59 lei/100 grame
- Caltaboș = 4,25/100 grame
- Lebăr = 3,90/100 grame
- Piept condimentat = 77,89/100 grame
- Cârnați cu vin și busuioc = 6,19/100 grame
- Tochitura moldovenească = 7 ,85/100 grame
Însă, chiar și la aceste prețuri, la raionul Raitar este tot timpul coadă.
Mega Image, raion separat pentru produsele tradiționale din carne de porc
Mega Image, la rândul său, a acordat o atenție specială produselor tradiționale, dedicându-le un raion separat, cu vizibilitate sporită. De pildă, firma „Conacul cu Dor”, are o ofertă bogată, de la cotlet mangalița, la carne la garniță (400 grame =22,99 lei), lebăr ( 250 grame =33,90 lei), slănină și piept afumat cu diverse mirodenii.
Tot la Mega Image, poți alege jumări de la trei firme.
- Jumări Caroli – 200 grame = 17,19 lei
- Jumărele Angst – 200 grame = 19,99 lei
- Jumări boierești Diana – 250 grame =22,59 lei
În schimb, la Mega Image puteți găsi șoric pârlit, de la firma Diana, produs 100% românesc, la un preț de 16,80 lei, pachetul de 250 grame. La rândul său, materia primă, carnea de porc este importată din UE.
Nici Kaufland nu stă mai prost la acest capitol
La Kaufland, produsele tradiționale din carne de porc sunt și ele variate. Cumpărătorii au de ales între:
- Jumări de mangalița – 23,69 lei/kg
- Caltaboș Cri stim – 14,99 lei kg
- Tochitură moldovenească de la Moldova în bucate – 37,99 lei (350 grame)
- Jumări de porc vrac de la Ca altă data – 116 lei/kg sau 35,38 lei (300 grame)
- Șorici Aurora 15,30 lei/100 grame.
Și aici, se remarcă același element comun, ca și la celelalte supermarketuri: carnea de porc este importată din UE.
Situația din Lidl: Carnea pentru tochitura de porc, importată din Spania sau Germania
Oferta de la Lidl nu a excelat prin produse specific tradiționale, la raft regăsindu-se produsele obișnuite: tobă, cârnați, slănină. Carnea de porc, fie ea ceafă sau pulpă, cât și pachetul special, „Mix pentru tochitură”, vândut la 24,90 lei/kg, au aceeași proveniență UE, numai că aici, pe pachete scrie clar țara natală a porcului: Spania sau Germania.
Explicații Radu Gherman, Carrefour România: „Schimbările și incertitudinea economică au determinat schimbarea comportamentului clienților”
În aceste condiții, am încercat să aflăm de la ce firme românești se aprovizionează Carrefour, Lidl și Kaufland, dar, până la ora transmiterii acestui articol, singurii care ne-au răspuns au fost reprezentanții Carrefour.
„Dorim să punem la dispoziția clienților noștri produse de cea mai bună calitate, astfel că alegem să colaborăm atât cu producători integrați, care dețin tot lanțul de producție al cărnii, cât și cu procesatori de carne de porc din toate zonele țării, precum: Comtim, Vidiavi, Abatorul Periș, PorkProd, Avastar sau Diana.
Colaborarea cu furnizorii locali este o prioritate pentru noi, motiv pentru care am și dezvoltat programe precum Act for Food, prin care promovăm accesul la produse de calitate, la prețuri accesibile, prin mărcile proprii. Astfel, am construit relații cu peste 4000 de furnizori, dintre care 91% sunt români. Prin aceste parteneriate, am contribuit activ la dezvoltarea sectorului agricol și alimentar local, dar și la dezvoltarea producției de carne din România. Acum, peste 90% din gama noastră de carne provine din surse locale”, a declarant pentru G4Food, Radu Gherman, Ultra Fresh (PFT) Buying Director, Carrefour România.
Reprezentantul Carrefour a mai spus că produsele din carne de porc cele mai vândute sunt pulpa și spata, susținute prin promoții și oferte dedicate, urmate apoi de ceafa și mușchiul file, dar și articolele de sezon, precum amestecul de piftie, organe, rasoale și slănină.
„Vânzările de carne de porc din luna decembrie le depășesc semnificativ pe cele de pasăre, cu aproximativ 50%. În ceea ce privește carnea de vită, diferențele sunt și mai mari, carnea de vită reprezentând aproximativ 10% din totalul vânzării de carne de porc în luna decembrie.
Cererea pentru produsele gourmet din carne de porc precum mangalița, porcul iberic sau purcelușul de lapte rămâne relativ redusă comparativ cu produsele standard, însă se află pe un trend ascendent.
În ultimii ani, am observat un interes în creștere al consumatorilor pentru aceste produse. Doar anul acesta am înregistrat o creștere semnificativă, de cel puțin 50% de la an la an. Această evoluție ar putea fi alimentată de o serie de factori, precum interesul crescut față de alimentația sănătoasă, sau dorința de diversificare a meniurilor, mai ales în perioada sărbătorilor”, a mai afirmat Radu Gherman.
În ceea ce privește volumul de carne de porc pe care îl comercializează Carrefour în luna decembrie, reprezentantul companiei ne-a declarat că acesta este de două ori mai mare decât în lunile octombrie-noiembrie:
„În luna decembrie, estimăm o creștere semnificativă a volumului de carne de porc comercializat. Comparativ cu lunile ianuarie și februarie, acest volum este de aproximativ trei ori mai mare, iar în raport cu lunile octombrie și noiembrie, când clienții încep pregătirile pentru sărbători, volumul de carne de porc comercializat este dublu.
Acest trend reflectă specificul sezonului sărbătorilor, când cererea pentru carnea de porc atinge apogeul, având în vedere tradițiile culinare ale românilor. Per total, volumul total de carne de porc comercializat anul acesta este de peste 14.000 de tone, cu un vârf clar în luna decembrie”.
Cu toate acestea, cele mai mari creșteri ale cererii de produse din carne de porc nu s-au înregistrat la specialități, ci la articolele din promoții, cu preț redus, ceea ce denotă o schimbare a comportamentului clientului, spune reprezentantul companiei.
„Schimbările și incertitudinea economică au determinat schimbarea comportamentului clienților, mai atenți cu cheltuielile lor, mai ales în contextul inflației crescute. Din acest motiv, am implementat inițiative precum Minus la sută, cu reduceri pentru 1.700 de produse, dar și Cel mai mic preț din gamă, cu oferte săptămânale pentru categoriile de produse principale.
Drept rezultat, cele mai mari creșteri în ceea ce privește carnea de porc le-am înregistrat pentru articolele din promoții, precum pulpa, spata de porc, sau cârnații, cu prețuri mai reduse decât anul trecut”.
Unul dintre principalele motive pentru care majoritatea produselor din carne de porc, care se găsesc în supermarketurile noastre sunt, cu foarte mici excepții, originare din spațiul UE, se datorează și puterii de cumpărare din ce în ce mai scăzute a românilor. Oamenii cumpără produsele la promoții, cumpără produsele marcă înregistrată, în locul altor produse de brand și produsele cu termen de valabilitate aproape de expirare.
„Schimbările și incertitudinea economică” spune Radu Gherman, director Carrefour. Oricum, jumările cu carne de import sunt mult mai ieftine decât cele din porc autohton și la jumătate de preț față de aceleași produse cumpărate, de la orice târg de produse tradiționale.
Ori, dacă celebrele jumări, al căror proces de preparare este atât de banal, costă 100 lei/kg, cu un leu sau 2 lei diferență, de la o firmă la alta, vă puteți imagina cam cât ar fi costat, de pildă, Salamul de Sibiu, dacă ar fi fost făcut din carne românească? Pentru că, apropos, și acesta este făcut tot din carne de import!