Comitetul Economic și Social European avertizează că noul regulament privind transportul animalelor poate forța fermele să își înceteze activitatea

transport vaci Sursa foto: Bilal Kocabas | Dreamstime.com

Comitetul Economic și Social European (CESE) a afirmat că propunerea legislativă a Comisiei Europene (CE) de modificare a regulamentului privind protecția animalelor în timpul transportului are un „impact masiv asupra exploatațiilor zootehnice și multe dintre ele ar putea fi forțate să își înceteze activitatea.”

Acest lucru este menționat în avizul CESE, publicat la sfârșitul săptămânii trecute în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), document pe care acest organ consultativ al Uniunii Europene l-a elaborat la cererea Parlamentului European și a Consiliului UE.

Raportul CESE susține modificarea regulamentului privind protecția animalelor în timpul transportului, dar atrage atenția asupra situației și efectelor concrete

În termeni generali, CESE a concluzionat în avizul său că transportul animalelor implică riscuri cunoscute pentru bunăstarea acestora, așa cum demonstrează rapoartele științifice realizate de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA).

De aceea, CESE a subliniat că susține aplicarea și respectarea armonizată a normativelor, dar a atenționat că este esențial ca propunerea CE să țină cont de cunoștințele practice ale crescătorilor de animale, transportatorilor și medicilor veterinari.

În acest sens, CESE a solicitat un studiu detaliat de impact asupra sectorului zootehnic, „având în vedere că schimbarea propusă de CE are un impact masiv asupra structurii, investițiilor și gestionării exploatațiilor zootehnice existente în UE” și „pune în pericol viabilitatea fermelor și mijloacele de trai ale celor care depind de acestea.”

„Într-un scenariu generalizat, multe ferme vor fi forțate să își înceteze activitatea,” a afirmat CESE.

Impactul economic, social și sectorial este semnificativ. Ar trebui să existe un fond de finanțare specific 

CESE a cerut CE ca costurile implementării acestei noi normative să nu fie suportate de actorii din sector și să existe un fond specific de finanțare, independent de fondurile destinate Politicii Agricole Comune (PAC), pentru a pregăti operatorii pentru noile cerințe.

În opinia CESE, propunerea unui nou regulament nu a luat în considerare experiența transportatorilor de animale, care avertizează, printre altele, că mărirea spațiului disponibil pentru animale în timpul transportului poate crește riscul de căderi și răni, iar reducerea densităților și a duratelor de călătorie implică mai multe camioane pe șosea și mai multe emisii de CO2. De asemenea, CESE a avertizat și despre pericolul pe care îl presupune pentru lucrători obligația de a lucra pe timp de noapte, așa cum se prevede în propunerea de regulament.

În plus, CESE a făcut apel la CE să ia în considerare impactul pe care această propunere îl va avea asupra lanțurilor de aprovizionare și că limitarea la nouă ore a transportului către abator îi discriminează pe producătorii din statele membre cu distanțe mari, regiuni montane, zone izolate sau lipsite de infrastructură dezvoltată, care și-ar pierde capacitatea de a alege și de a negocia.

CESE a subliniat că interdicția de a transporta animale tinere, precum viței, miei, iezi, purcei și mânji care nu au fost înțărcați, pe distanțe lungi pe șosea, are un impact semnificativ asupra importului de rase de animale din alte state membre ale UE.

În acest sens, CESE a reamintit că orice normă impusă producătorilor europeni va fi acceptată doar dacă se garantează includerea unor condiții echivalente pentru importuri în acordurile comerciale bilaterale.

Cinci amendamente cu solicitarea de a se ține cont de experiența profesioniștilor din sector 

Avizul CESE include cinci amendamente la propunerea CE, cum ar fi solicitarea de a se ține cont de „experiența empirică a profesioniștilor din sector (crescători, transportatori și veterinari)” și că responsabilitatea de a garanta că transportul respectă dispozițiile regulamentului nu poate reveni doar organizatorilor, ci și autorităților.

Un alt amendament menționează că încărcarea animalelor în mijloacele de transport nu trebuie să fie supravegheată de un medic veterinar, așa cum prevede propunerea, dacă această sarcină poate fi realizată de o persoană competentă și autorizată.

Un alt amendament solicită ca sistemele de ventilație să permită menținerea unei temperaturi adecvate în interiorul mijlocului de transport pentru speciile de animale.

În final, un al cincilea amendament propune ca regulamentul să nu se aplice transportului animalelor greu de manevrat care participă la activități de formare, expoziții, concursuri, evenimente culturale, circuri și activități hipice sportive și de agrement.

Ce modificări prevede propunerea legislativă a Comisiei Europene (CE) de modificare a regulamentului privind protecția animalelor în timpul transportului

Modificările incluse în propunerea legislativă vizează creșterea nivelului de confort și bunăstarea animalelor în timpul transportului: reducerea orelor de transport continuu; spațiul ocupat de fiecare animal în timpul transportului; necesitatea ca la procesul de încărcare a animalelor să fie prezent un veterinar; introducerea cursurilor de formare pentru conducătorii auto; însoțitorii și responsabilii cu bunăstarea animalelor implicați în transportul de animale, obținerea autorizațiilor pentru transport; condițiile generale de transport în interiorul UE, dinspre și înspre țări terțe. Documentul complet poate fi descărcat aici.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *