Prețuri care, inevitabil, cresc, și piețe incerte: criza vinului lovește și piața butoaielor tradiționale de lemn, cu Franța producător principal la mare distanță de toți ceilalți, și care exportă oriunde aceste obiecte sunt cerute. Pe parcursul ultimului an, vânzările au scăzut în ritm accelerat, iar la această situație de criză contribuind și prețul în creștere al lemnului de stejar, dar și schimbarea obiceiurilor de consum și incertitudinea generală de pe piața vinului, scrie publicația gastronomică italiană gamberorosso.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Se numește barrique în franceză butoiul relativ mic din stejar folosit pentru învechirea vinurilor. Prețul acestor ustensile esențiale în producția tradițională de vin a suferit practic un șoc în ultimul al: vânzările au scăzut cu 15%, cu un declin și mai accentuat pe piața internă din Franța, de aproape 20%, potrivit datelor Fédération des Tonneliers de France (Ftf). Un semnal care arată că și vechea meserie de producător de ustensile și accesorii pentru industria vinului trebuie să facă față realităților pieței.
Lemul de stejar, la prețuri astronomice din cauza cererii din China
În spatele acestei scăderi se află o combinație letală de factori. Prețul stejarului francez a crescut vertiginos în ultimii zece ani, cu o majorare de 50% doar în ultimii doi ani. Responsabilă de acestă schimbare de pe piață este cererea care vine din China. Mai exact, din sectorul mobilierului de lux și din alte industrii, punând presiune pe această prețioasă materie primă.
La aceasta se adaugă dificultățile sectorului vitivinicol propriu-zis și încasările tot mai scăzute: recolte reduse din cauza schimbărilor climatice, evenimente extreme precum înghețul, grindina, seceta sau opusul ei, inundațiile, scăderea consumului, schimbarea obiceiurilor de consum și defrișarea viilor.
În plus, exporturile către Statele Unite au avut și ele de suferit din cauza tarifelor vamale introduse de administrația Trump, ceea ce a determinat mulți clienți să amâne sau să reducă o parte din comenzi.
Scăderea vânzărilor a fost deosebit de accentuată pe piața internă (-16,8%), în timp ce exporturile au rezistat mai bine, limitându-se la -5,9%. Franța rămâne totuși principala piață pentru dogari (34% din volume), urmată de Statele Unite (30%), o piață strategică dar mereu expusă riscului de taxe vamale. Mai departe, Spania (8,2%), Italia (6,3%) și Australia (4,3%). În total, Europa și Statele Unite generează aproape 90% din cifra de afaceri a sectorului.
Impactul asupra sectorului și a forței de muncă
Lanțul de producție al butoaielor de lemn în Franța implică între 3.000 și 3.500 de persoane: de la tăierea lemnului până la fabricarea lor. Scăderea cererii a forțat multe companii să își revizuiască turele de lucru și să reducă producția, cu un impact direct asupra locurilor de muncă și a cifrei de afaceri. În anul analizat, veniturile totale ale sectorului s-au oprit la 515,9 milioane de euro, în scădere cu 9,5%.
„Am asistat la cicluri oscilante și în trecut: criza financiară din 2008, iar înainte, dureroasa criză asiatică de la sfârșitul anilor ’90”, a spus Nicolas Tiquet-Lavandier, vicepreședinte al Fédération des Tonneliers de France. „Membrii mai în vârstă afirmă că la fiecare zece ani apare o criză. Poate că acum ele devin mai frecvente, e mai multă volatilitate pe piețe.”
Totuși, în ciuda dificultăților, președinta Ftf, Magdeleine Allaume, subliniază că sectorul continuă să investească în cercetare, sustenabilitate și inovație, menținând vie o tradiție adesea comparată cu cea a haute couture – lemn, în loc de textile.