Un startup spaniol vinde fructele și legumele „urâte” pe care supermarketurile nu le acceptă. Cifra lor de afaceri s-a dublat în acest an și contribuie și la combaterea risipei alimentare

startup Sursa foto: Talkual

Startup-ul vinde produse care nu se încadrează în standardele estetice ale supermarketurilor mari, deși păstrează aceleași proprietăți și gust, având o inițiativă care caută să avantajeze producătorii și să combată risipa alimentară. Supermarketurile resping, în medie, între 10% și 15% din fructele agricultorilor, ceea ce se traduce în tone de produse în stare bună, aruncate zilnic din cauza cerințelor estetice, arată The NBP.

Un startup pentru combaterea risipei alimentare

„În supermarketuri, găsești produse de aceeași dimensiune, formă și colorit, dar copacii nu produc clone, iar costul de a arunca ceea ce se abate de la acest standard este suportat de producător”.

Așa a apărut inițiativa pentru a combate această risipă alimentară, startup-ul Talkual, condus de Marc Ibós. Startup-ul, pionier în acest domeniu în Catalonia, preconizează să-și dubleze pentru al doilea an consecutiv volumul de afaceri, ajungând la 5,5 milioane de euro, și începe să se gândească la internaționalizare.

„Familia mea a fost întotdeauna legată de sectorul fructelor: bunicul meu a început să își exploateze terenurile, tatăl meu a continuat, iar eu am decis de asemenea să fiu agricultor. Îmi place să spun că sunt un agricultor care a evoluat”, povestește CEO-ul Talkual. Ibós a început să dezvolte startup-ul în 2019 în Bellpuig, alături de CEO-ul Oriol Aldomà, un prieten care înainte se ocupa cu predarea și căruia obișnuia să-i ofere câteva mere: „Ne-am încurajat să promovăm acest lucru împreună și am observat că în alte țări, precum Statele Unite, era rentabil să se vândă produse imperfecte”. După aproximativ opt luni de gândire și dezvoltare a proiectului, au vândut primele șapte cutii de fructe, familiei lor, în februarie 2020.

Apoi, a venit pandemia. Pe de o parte, lockdown-ul a crescut vânzările online, deși „companiile de transport nu erau pregătite pentru avalanșa de comenzi care s-au generat de pretutindeni”. După depășirea efectelor pandemiei, startup-ul din Lleida a început să câștige clienți și, odată cu aceștia, să își crească cifra de afaceri, dublând-o an de an. De la 300.000 de euro în 2020, au ajuns la 800.000 în 2021 și au depășit 1,3 milioane de euro în 2022. Anul trecut au fost 2,8 milioane de euro, până să ajungă la 5,5 milioane de euro pe care le preconizează pentru 2024. În paralel, Talkual a început să își extindă echipa, ajungând la 34 de angajați în prezent.

De la abonamentul individual la vânzări internaționale

Firma, care a crescut prin fonduri proprii și fără a apela la runde de investiții, operează printr-un model de abonament cu clienții finali: în prezent, are 8.000 de abonați activi, cărora le livrează aproximativ 5.000 de cutii săptămânale de fructe și legume. În acestea, clienții primesc produse de sezon, într-un sortiment pe care îl pot personaliza, excluzând produsele pe care nu doresc să le primească.

Pe lângă canalul de vânzare directă cu clientul final, startup-ul are și o linie de afaceri B2B, oferind fructe angajaților din birouri. Această linie, prin care Talkual livrează către 160 de companii, este una pe care startup-ul dorește să o întărească.

În perspectiva viitorului, își propune un alt obiectiv major: internaționalizarea. „Începem să avem un nivel de facturare care ne permite să încercăm”, afirmă Ibós. Pentru aceasta, Talkual analizează piețele europene pentru a-și contura strategia internațională. De asemenea, ca noutate în planurile Talkual, compania dezvoltă un supermarket online cu produse care depășesc fructele și legumele, dar care sunt, de asemenea, legate de produse imperfecte, cum ar fi nucile care sunt respinse din cauza culorii lor, deși au aceleași proprietăți și gust ca cele disponibile în orice supermarket mare.

Reducerea risipei alimentare ajută în același timp și producătorii și mediul

Talkual nu are doar clienți în întreaga Spanie continentală, ci și furnizori de fructe și legume la nivel național. „La început ne-a fost greu să-i găsim, dar acum sinergiile sunt foarte clare și avem mulți producători”, subliniază Ibós. Compania a colaborat de la înființare cu aproximativ 400 de producători și are o sută de furnizori permanenți pe parcursul anului. Furnizorii se schimbă săptămânal, în funcție de sezon și de produs, și de obicei depășesc zece în fiecare săptămână. „Eu sunt agricultor și cunosc agricultorii. Și este ușor când ceea ce propunem este să cumpărăm acel produs pe care supermarketurile mari nu doresc să-l cumpere”, subliniază Ibós, care evidențiază că proiectul nu doar că ajută producătorii, ci contribuie și la reducerea risipei alimentare: „A arunca produse care sunt bune este ceva foarte dur, iar noi venim să combatem acest lucru”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *