Cum se schimbă harta vinului și zona Caucazului devine noua frontieră. „Concours Mondial de Bruxelles” se mută anul viitor în Armenia. „O oportunitate unică de a arăta lumii bogăția tradiției noastre milenare”

tendinte-in-industria-vinului-noua-frontiera-se-muta-in-caucaz-armenia-editia-2026-Concours-Mondial-Bruxelles foto: en.armradio.am

Producția și comerțul cu vin se află într-un moment de transformare profundă. În timp ce Europa se confruntă cu scăderi ale consumului, regiuni precum Caucazul, Asia și Orientul Mijlociu oferă perspective promițătoare și propun produse tot mai apreciate. Piața nu mai este unitară, iar succesul aparține celor care știu să se reinventeze, să comunice eficient și să exploreze noi teritorii.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Dacă una din secțiunile celei mai recente ediție a prestigiosului Concours Mondial de Bruxelles  (CMB) a avut loc anul acesta în România, iar altele sunt programate de-a lungul anului la Yinchuan, în China, respectiv Chișinău, în Moldova, și Sicilia, Italia, una dintre sesiunile ediției din 2026 va avea loc între 21 și 23 mai la Erevan, capitala Armeniei.

Decizia marchează o premieră absolută, dat fiind că această țară din Caucaz va găzdui pentru prima dată sesiunea principală a concursului, dedicată vinurilor roșii și albe, anunță publicația italiaatavola.net. Dealtfel, în ultimii ani, capitala armeană a început să se facă tot mai simțită pe harta evenimentelor dedicate vinului.

„Găzduirea acestei sesiuni este nu doar o mare onoare pentru Armenia, ci și o ocazie strategică de mare valoare”, a declarat Zaruhi Muradyan, directoarea Vine and Wine Foundation of Armenia. „Este o oportunitate unică de a arăta lumii bogăția tradiției noastre milenare, terroir-urile specifice și soiurile noastre autohtone. Armenia nu este doar o țară cu vocație naturală pentru vin, ci și un actor dinamic și inovator pe scena vinului mondial.”

„Armenia oferă o experiență autentică. Suntem entuziasmați să facem cunoscută istoria ei vinicolă, soiurile vibrante și un sector vitivinicol modern și în plină expansiune”, a adăugat, la rândul său, președintele competiției, Baudouin Havaux.

O competiție tot mai orientată către piețele globale

Evenimentele CMB, care evaluează și vinuri rosé, spumante sau fortificate, pe lângă cele albe și roșii, tind în ultimii ani să devină tot mai puțin centrate pe medalii și tot mai mult pe conectarea comunității de afaceri la tendințele globale. Participarea la ediția chineză, de curând încheiată, a sesiunii respective din acest an a fost deosebit de relevantă pentru piața internațională, mai ales datorită semnalelor clare transmise de China privind ambițiile sale.

Oficialii regiunii Ningxia au subliniat faptul că vinul este promovat ca un produs cultural strategic pentru piața internă. Este un mesaj puternic atât pentru producătorii locali, cât și pentru cei care privesc China ca piață de desfacere într-un context global cu ritm încetinit.

În contextul crizei vinului european, vine din urmă și vinul libanez

Totodată, criza actuală a sectorului vinului în Europa determină distribuitorii să caute produse „altfel”. Potrivit lui Rani Azzi, de la compania Sales Sodimo, specializată în distribuția vinurilor libaneze în Europa și Hong Kong, vinul libanez poate reprezenta o opțiune valoroasă.

„Distribuitorii sunt mai dispuși să experimenteze. Criza a creat o deschidere spre noi piețe. Vedem un interes în creștere în Elveția, Belgia, Danemarca. Asta înseamnă că, într-un fel, dificultățile actuale nasc și oportunități.”

„Vinul nostru nu este doar ceva ce bei, ci și ceva ce simți. Chiar și cei care nu apreciază în mod normal anumite tipuri de vin rămân impresionați. Este un vin făcut cu pasiune. Când bei un pahar, vrei să-l termini și să-ți mai torni unul”, adaugă Azzi. În Europa și nu numai, încă există țări neexplorate cu potențial ridicat pentru importurile de vin: Singapore, China, Mexic sau Danemarca sunt doar câteva exemple, a mai completat el.

Tendințe de consum: piața vinului devine tot mai fragmentată

Natasha Bresliska, consultantă în vânzări din Macedonia, afirmă că nu mai există o „singură piață a vinului”, ci o rețea de tendințe interconectate:

  • consumatorii tineri preferă vinuri ușoare și fructate;

  • generația mai în vârstă rămâne fidelă stilurilor tradiționale;

  • cresc comunitățile adepte ale vinurilor fără sau cu puțin alcool („no/lo wines”).

Ea vede în Europa de Est și în Caucaz zone cu o evoluție rapidă și un potențial ridicat pentru inovație, tocmai pentru că mulți consumatori caută ceva nou. De asemenea, mai spune ea, Asia rămâne esențială pentru exporturi, iar Africa devine un continent tot mai interesant pe termen lung.

Marco Usai, specialist pe zona de vin a lanțului de retail MD din Italia, subliniază faptul că, deși consumul în general este slab, tendințele pot fi ciclice. „Cred că vinurile roșii vor reveni în centrul atenției. În China, vedem deja că există un potențial uriaș și un public tânăr în creștere – opusul tendinție din Europa. În plus, acolo există inovație și dorință de experimentare, ceea ce în Europa mai rar observăm”, spune el.

La rândul său, Veronika Busel, managing partner al Wine Travel Awards din Portugalia, propune o schimbare de paradigmă. „Nu ar trebui să privim vinul doar prin lentila vechilor dinamici de piață, ci să înțelegem mediul în care evoluează. Schimbările care vin ne vor obliga să găsim noi metode de a interacționa rapid cu consumatorii. AI ne poate ajuta, dar va conta mentalitatea și curiozitatea pentru a modela viitorul vinului într-un cadru mai larg”, crede ea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *