În centrul orașului Tokyo, capitala Japoniei, atmosfera unui restaurant nu este completă fără un „miau” jucăuș și mișcări agile. Acestea nu sunt însă pisici obișnuite, ci roboți-pisică fabricați să ducă tăvile cu mâncăruri fierbinți, strecurându-se printre mese cu ușurință, anunță Pets and Cats.
Roboții-pisică revoluționează industria ospitalității din Japonia
Fiecare „miau” anunță sosirea unor preparate delicioase, precum pizza sau antrenuri, și nu este rar ca vizitatorii să izbucnească în râs când văd acești roboți adorabili în acțiune. Nu este un scenariu SF, ci noua realitate a industriei ospitalității din Japonia, un trend care câștigă rapid popularitate.
Acești roboți sunt parte dintr-o inovație introdusă de Skylark Holdings, cel mai mare lanț de restaurante cu servire la masă din Japonia. Compania a început să folosească roboți-pisică acum câțiva ani, iar numărul lor a crescut semnificativ, ajungând la aproximativ 3.000. Rolul lor este de a ajuta chelnerii să facă față ritmului rapid și solicitant al schimburilor aglomerate, oferind, totodată, o experiență inedită clienților. Fenomenul reflectă doar una dintre numeroasele modalități prin care Japonia îmbrățișează automatizarea, o soluție tot mai populară într-o țară cu o populație îmbătrânită și o forță de muncă în scădere, transmite ZME Science.
Cum ajută roboții automatizați la rezolvarea crizei forței de muncă
Japonia se confruntă cu provocări demografice semnificative de mulți ani, iar situația se agravează pe măsură ce rata natalității scade, iar speranța de viață crește datorită medicinei avansate. Potrivit unui raport al Recruit Works Institute, Japonia ar putea avea un deficit de forță de muncă de aproximativ 11 milioane de angajați până în 2040.
Mai mult decât atât, prognozele oficiale ale guvernului japonez sugerează că, până în 2065, aproape 40% din populația țării va avea vârsta de 65 de ani sau mai mult. Cu un număr tot mai mic de tineri care intră pe piața muncii și cu politici de imigrație foarte stricte, companiile japoneze se văd nevoite să adopte soluții inovative pentru a-și menține afacerea pe linia de plutire.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Un răspuns eficient la aceste provocări este automatizarea. Deși inițial erau priviți mai mult ca o curiozitate, roboții au devenit o soluție viabilă în multe sectoare, în special în industria ospitalității. Companiile japoneze au descoperit că acești asistenți automatizați pot contribui semnificativ la gestionarea deficitului de forță de muncă, lucrând alături de angajați umani, nu pentru a-i înlocui. Roboții ajută, astfel, patronii să angajeze mai ușor vârstnici sau străini, care, până acum, aveau dificultăți din cauza cerințelor fizice ale jobului sau a barierelor lingvistice.
Tehnologia din spatele roboților-pisică
Roboții-pisică sunt echipați cu senzori 3D care le permit să navigheze prin spații aglomerate și să transporte tăvi grele fără a lovi mesele sau clienții. Deși au un aspect simpatic, funcționalitatea lor este esențială pentru a menține ritmul rapid al restaurantelor. Aceste dispozitive nu doar că ajută la eficientizarea serviciului, dar aduc și un plus de distracție și un element de surpriză, care contribuie la o experiență plăcută pentru clienți.
„Drăgălășenia este un bonus, dar faptul că nu trebuie plătiți este un alt avantaj semnificativ”, notează ZME Science.
Pe măsură ce tehnologia avansează, robotii devin tot mai eficienți și accesibili, această soluție fiind tot mai atractivă pentru afaceriști. În Japonia, aceasta nu este doar o tendință temporară, ci o direcție clară de viitor.
O altă viziune asupra roboților
Una dintre trăsăturile definitorii ale Japoniei în ceea ce privește robotica este atitudinea sa față de automatizare. Spre deosebire de alte țări, unde există temeri legate de pierderea locurilor de muncă, japonezii privesc roboții mai degrabă ca pe un ajutor decât ca pe o amenințare.
Acest punct de vedere a fost adoptat și în alte domenii, nu doar în restaurante. În centrele de îngrijire a vârstnicilor, de exemplu, roboții ajută la deplasarea pacienților și monitorizarea stării de sănătate. Având în vedere îmbătrânirea rapidă a populației, Japonia se confruntă cu o cerere enormă de îngrijire a vârstnicilor, depășind numărul de îngrijitori disponibili.
Perspectivele viitoare ale automatizării în Japonia
Potrivit cercetărilor, piața roboților din Japonia este într-o expansiune rapidă și se preconizează că, până în 2030, aceasta va atinge o valoare de peste 400 de miliarde de yeni (aproape 2,7 miliarde de dolari). Creșterea este alimentată atât de necesitatea de a face față deficitului de forță de muncă, cât și de progresele tehnologice.