Reprezentanții HoReCa anunță că, în urma consultărilor avute cu președintele Nicușor Dan, au primit asigurări că TVA nu va crește, conform Profit.ro.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
„Mediul de afaceri și, în mod particular, sectorul HoReCa aveau nevoie de această asigurare ca să poată continua, deoarece cele mai multe companii autohtone se aflau exact în pragul de 3 % înainte de colaps. Aceasta este realitatea. Și, cu atât mai mult, salutăm și apreciem răspunsul rapid al Președintelui României din această dimineață: TVA nu va crește”, a declarat Călin Cozma, președinte executiv al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).
Decizia este văzută ca o gură de oxigen pentru antreprenori, care pot, în sfârșit, să-și revină din starea de incertitudine și să-și planifice dezvoltarea în condiții de stabilitate. „Ce înseamnă asta? Înseamnă că antreprenorii își pot face planuri de dezvoltare, pot ieși din starea de panică și se pot așeza într-o normalitate. Aceasta este cheia de boltă a oricărui business: previzibilitatea”, a adăugat Călin Cozma.
HoReCa a avertizat recent asupra pierderilor considerabile din ultimul an
Reprezentanții sectorului atrag atenția asupra lecțiilor învățate la nivel european, unde țările care își doresc o creștere susținută a turismului aplică cote reduse de TVA. „Toate țările din UE care au interes pe creșterea turismului au cote mici de TVA, de exemplu Germania are 7%, Ungaria 5%, Polonia 8% și exemplele pot continua. Țările din UE cu turismul deja foarte dezvoltat și stabilizat au TVA un pic mai mari, Franța, Italia, Austria și Spania au cota de 10%”, a explicat Alex Costea, vicepreședinte FPIOR.
Tot el a subliniat și tendința clară de taxare diferențiată pentru alimentele de bază, oferind exemple concludente: „Franța: Există o cotă redusă de TVA de 5,5% aplicabilă majorității produselor alimentare destinate consumului uman, vândute în magazine, supermarketuri, livrări la domiciliu și servite la to-go. Spania: Începând cu 1 ianuarie 2025, produsele de bază precum pâinea, laptele, brânza, ouăle, fructele și legumele sunt taxate cu o cotă redusă de 4%. Cipru: Cota zero de TVA se aplică unei game de alimente de bază, inclusiv lapte pentru bebeluși, scutece și produse de igienă pentru femei. Acestea sunt cifre care demonstrează că un TVA mare nu rezolvă problemele economice, ba dimpotrivă, înlesnește dezvoltarea economică pe termen lung”.
HoReCa a avertizat recent asupra pierderilor considerabile din ultimul an, când profitabilitatea a scăzut cu peste 35%, iar cifra de afaceri a înregistrat un declin mediu de 12% față de 2023. În acest context, orice discuție despre majorarea taxelor ar fi avut consecințe devastatoare. „Având în vedere faptul că industria HoReCa își plătește la timp toate taxele și impozitele, fiind printre cei mai corecți contributori la bugetul de stat, majorarea unor taxe în perioada următoare ne poate duce într-un scenariu similar cu cel din 2020-2021. Datorită lipsei totale de predictibilitate, 40% din firmele care activează în domeniul HoReCa se află în acest moment la limită și există riscul real de închidere în lanț a firmelor din domeniu”, a avertizat Nicu Rusei, vicepreședinte FPIOR.