BBC a descoperit că pe TikTok se vând produse alimentare fără informațiile obligatorii prin lege privitoare la alergeni

produse-fara-informatii-despre-alergeni-vandute-pe-tiktok-BBC foto: freepik.com

Mai multe anunțuri de pe TikTok Shop arată persoane care vând gustări și dulciuri fără a evidenția că acestea conțin unul dintre cei 14 alergeni principali pe care firmele din Marea Britanie sunt obligate prin lege să-i declare, arată o investigație BBC.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

TikTok șterge anunțurile semnalate, dar alți vânzători continuă să vândă produse cu informații lipsă

După ce BBC a atras atenția TikTok asupra acestor anunțuri, platforma le-a șters, declarând că „TikTok Shop este angajat să ofere o experiență de cumpărare sigură și de încredere.” Chiar și așa, chestiunea a luat amploare, unele asociații ale persoanelor care suferă de alergii sesizându-se imediat.

„Dacă informațiile despre ingrediente și alergeni nu sunt disponibile, nu cumpărați. Vă puneți viața în pericol grav”, a intervenit Simon Williams, director executiv al organizației Anaphylaxis UK. În replică, purtător de cuvânt al TikTok a afirmat: „Avem politici și proceduri în vigoare împreună cu vânzătorii noștri pentru a asigura siguranța alimentelor și băuturilor vândute pe platforma noastră și vom elimina produsele care încalcă aceste politici.”

Cu toate astea, în prezent este posibil să vinzi alimente pe TikTok Shop fără a oferi vreo informație despre ingrediente sau alergeni. BBC a identificat un vânzător numit Mega Buy UK, care comercializa un dulce inspirat de serialul Squid Game și lista ingredientele și alergenii ca „neaplicabil”.

Un alt vânzător din Marea Britanie, The Nashville Burger, vindea un kit de burgeri ce conținea lapte – unul dintre cei 14 alergeni care trebuie declarați în Regatul Unit – și grâu, care intră în categoria cerealelor ce conțin gluten. Pe TikTok Shop, informațiile despre alergeni erau trecute drept „condimente”, iar descrierea ingredientelor menționa doar „făină”.

BBC a mai descoperit și un alt vânzător, UK Snack Supply, care promova acadele și chipsuri fără a oferi deloc informații despre ingrediente sau alergeni. TikTok a eliminat anunțurile semnalate de BBC, însă toate cele trei firme continuă să vândă alte produse pe platformă fără a oferi informații complete despre alergeni.

TikTok, epicentrul tendințelor culinare virale

BBC a contactat toți acești vânzători pentru comentarii, dar nu a putut verifica independent dacă toți sunt înregistrați în Marea Britanie. Totuși, asociații ale pacienților cu alergii susțin că, indiferent unde sunt înregistrați vânzătorii, trebuie luate măsuri pentru protejarea consumatorilor.

Platforma a devenit locul în care rețetele și provocările alimentare se viralizează rapid – de la „provocarea castraveților murați” (un castravete picant cu un înveliș dulce obținut din fructe) până la ciocolata Dubai, care a generat o generat o imensă tendință pe piață.

După ce inițial promova doar conținut video, TikTok a devenit și o platformă de comerț unde utilizatorii, mai nou, pot vinde și cumpăra ceea ce promovează.

Kate Lancaster, o mamă cu doi copii alergici la lapte, postează regulat sfaturi pe TikTok sub numele The Dairy Free Mum. Ea consideră că TikTok are responsabilitatea de a se asigura că toate produsele vândute respectă standardele de etichetare și siguranță. „Este complet inacceptabil și îngrijorător. Lipsa informațiilor despre ingrediente poate fi extrem de periculoasă și pare o lipsă totală de considerație față de siguranța celor care trăiesc cu alergii alimentare,” spune ea.

„Pun în pericol viața oamenilor”

Tanya Ednan-Laperouse, cofondatoare a The Natasha Allergy Research Foundation, și-a pierdut fiica din cauza unei reacții alergice la un sandviș cumpărat de la Pret a Manger. „TikTok este responsabil pentru a se asigura că toți vânzătorii de alimente din UK respectă cerințele legale. Cei care nu o fac ar trebui eliminați și investigați imediat. Dar, ideal, asta nu ar trebui să se întâmple dacă verificările platformei ar fi riguroase.”

După moartea fiicei sale, a fost introdusă o nouă reglementare de siguranță cunoscută sub numele „Legea Natasha”, care impune ca toate alimentele preambalate vândute să aibă listate integral ingredientele și alergenii.

Kate crede că TikTok le permite vânzătorilor să ocolească cerințele de bază privind etichetarea alimentelor și că platforma ar trebui să penalizeze pe cei care nu oferă informații corecte. „De când a fost introdusă legea Natasha, cred că etichetarea s-a îmbunătățit în general. Dar e înfricoșător că o platformă atât de mare precum TikTok nu are măsuri adecvate pentru a garanta acest lucru. Gândul că o persoană cu alergii, sau un părinte al unui copil alergic, cumpără ceva crezând că e sigur, deși nu e, e de-a dreptul înfricoșător”, spune ea.

„Responsabilitatea revine vânzătorilor, dar și TikTok ar putea face mai mult”

Simon Williams, de la Anaphylaxis UK, spune că responsabilitatea principală revine vânzătorilor, dar și TikTok ar putea face mai mult: „În momentul de față, platforma este folosită pentru a vinde produse care pot fi nesigure. TikTok trebuie să facă mai mult. Sunt mulți care fac bani, e un business bun pentru ei, dar pun viața oamenilor în pericol.”

Dr. James Cooper, director adjunct de politici alimentare în cadrul Food Standards Agency (FSA) – agenția responsabilă de siguranța alimentară în Anglia, Țara Galilor și Irlanda de Nord, a declarat că „indiferent de unde îți cumperi mâncarea, aceasta trebuie să fie sigură și să fie exact ceea ce pretinde.” „Firmele din domeniul alimentar din UK trebuie să fie înregistrate la autoritatea locală și să respecte legea. Toți operatorii economici din domeniul alimentar au responsabilitatea legală de a vinde alimente sigure și de a furniza informații despre alergeni”, a mai spus el.

Conform site-ului FSA, organismul guvernamental responsabil cu siguranța alimentară, dacă alimentele sunt vândute online sau prin telefon (adică „vânzare la distanță”), informațiile despre alergeni trebuie oferite în două momente diferite ale procesului de comandăîn descrierea online a produsului dar și pe ambalajul în care este livrat. Este un sistem de tip double check, prin care consumatorii au două ocazii să verifice dacă produsul le poate declanșa o reacție alergică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *