Micii fermieri care au sărit peste intermediari și s-au conectat direct cu clienții lor / Este mult de muncă, profitul nu este garantat, dar satisfacțiile sunt mari / O fermă are angajate persoane vulnerabile, iar alta reduce risipa alimentară

bio&co, ferme, legume bio Sursa foto: bio&co

Afectați de pandemie, confruntați cu accesul dificil în piețe sau în marile lanțuri de retail și cu concurența venită din partea importatorilor de produse ieftine din Turcia, mulți fermieri mici au ajuns într-o situație dificilă. Întrebarea pe care și-au pus-o a fost „Găsim o soluție sau dispărem?” Unora le-a venit ideea să treacă peste orice intermediar din lanț, să devină sustenabili și să vândă direct către clienți, în afara piețelor convenționale. Nu este încă un model de business cu profit garantat, dar perspectivele sunt bune, iar pentru mulți astfel de antreprenori banii sunt doar o parte din ecuație, importantă, dar nu esențială. Există fermieri pe această nișă care urmăresc obiective mult mai importante pentru ei: produc legume bio, reduc risipa alimentară și emisiile sau angajează persoane vulnerabile, precum victime ale violenței domestice.

Exemple de astfel de ferme sunt multe, dintre care amintim: Legume verzi, bio&co, Bio Mironești, Real Foods, Florin Pomicultorul sau Ograda lui Luca.

Corina Hodorogea, administrator la ferma Legume verzi, a declarat, pentru G4Food, că i-a venit ideea să facă „afaceri altfel” în 2020, în contextul blocării lanțurilor de distribuție din cauza pandemiei.

„Am identificat dorința oamenilor de a sprijini producătorii locali. Părinții mei, fermieri cu peste 30 de ani de experiență, se confruntau cu dificultăți în vânzarea produselor în piețele publice”, a explicat ea.

Într-o primă fază, familia s-a bazat pe o rețea de prieteni și colegi. Treptat, firma a construit o bază de clienți fideli, care revin săptămânal. Peste 90% dintre aceștia sunt fideli, potrivit Corinei și lansează comenzi săptămânale. „Prioritară este loialitatea clienților și nu achiziția de clienți noi”, spune ea.

Deși cea mai mare parte a afacerii se concentrează pe relația directă cu clienții finali, Legume verzi colaborează și cu un supermarket online, despre care spune că susține valorile firmei, care sunt sustenabilitatea și atenția față de client. Corina nu a dezvăluit numele companiei.

Ferma a dezvoltat chiar și propria marcă de produse tradiționale locale, cu influențe bulgărești, numită SELO. Acestea sunt obținute din legume care nu sunt vândute către clienți, pentru a fi combătută risipa alimentară.

Legume verzi oferă două categorii de produse. Prima constă în legume proaspete, precum roșii de grădină, ardei, castraveți sau salată verde. A doua categorie include produse procesate sub brand-ul SELO: sos de roșii, castraveți în oțet, zacuscă, dulceață de dovlecei, toate create după rețetele familiei, din propria recoltă. Pe viitor, Legume verzi vrea să dezvolte acest brand și să „îl plaseze pe harta României”.

Ferma nu colaborează cu marile lanțuri deoarece dorește să facă agricultură sustenabilă. Acest lucru devine imposibil pentru un producător mic care are un contract cu un mare lanț de supermarketuri, deoarece este nevoit să livreze constant și cantități mari.

„Ne dorim să fim recunoscuți ca furnizori de produse autentice și să aducem bucurie în casele clienților noștri”, spune reprezentanta afacerii de familie.

Legume verzi oferă și fructe prin parteneriate cu producători locali din Dâmbovița.

Un mod de a face afaceri care poate fi extenuant

Totuși, să joci atât de multe roluri în lanț – producător, distribuitor și furnizor – nu este o treabă ușoară. Corina spune că după patru ani de activitate afacerea se îndreaptă spre sustenabilitate financiară. „Este un proces complex și solicitant”, admite ea.

Legume verzi este o afacere mică, în care angajați sunt cinci membri ai familiei. „Până acum, nu am recrutat personal extern, deoarece încă nu am atins această etapă a dezvoltării noastre”, spune Corina. Ea este absolventă de master de la Facultatea de Administrație și Afaceri din cadrul Universității din București. Se ocupă de vânzări, marketing, site-ul online și relația cu clienții. Ceilalți membri se ocupă de partea de producție de legume și produse procesate.

legume verzi, ferme, legume bio
Legume verzi este o afacere de familie, în care lucrează cinci persoane.

Activitatea poate fi uneori epuizantă. Un alt mic producător, care are un model de business similar, s-a scuzat că nu a putut să răspundă la timp la întrebările pentru acest articol deoarece este „extenuat” în această perioadă. „În această perioadă este foarte mult de muncă și seara pic lat…”, ne-a scris el.

Abordarea ușor diferită, de tip „easybox”, a unui ONG

Pe această nișă activează inclusiv ONG-uri. Ferma bio&co, a Asociației Ateliere Fără Frontiere, și-a început activitatea în anul 2015, din dorința de a oferi locuri de muncă unor persoane vulnerabile din satul Ciocănari, județul Dâmbovița, dar și pentru a promova un stil de viață sănătos, bazat pe legume de sezon crescute local, a declarat, pentru G4Food, Cosmin Dumitrașcu, Key Account Manager.

Ferma este dispusă pe cinci hectare agricole, dintre care 4.000 de metri pătrați de solarii neîncălzite, pentru o producție de 52 de săptămâni pe an. Pe cele cinci hectare, peste 80% din suprafață este dedicată exploatării prin diverse culturi, punând accent pe diversitatea speciilor cultivate: legume în solarii, legume în câmp sau plante aromatice. „Unul dintre scopurile fermei bio&co este educarea și sensibilizarea consumatorului pentru a crea un echilibru între cantitatea pe care o consumă și cea pe care o cumpără. În timp, dacă se evită risipa alimentară, costul pentru alimente poate fi redus și investit în legume de calitate. Noi ne dorim foarte mult să producem atât cât este necesar pentru a evita risipa alimentară”, spune Dumitrașcu.

În anul 2018, bio&co a primit certificarea bio pentru cele peste 80 de soiuri de legume pe care le oferă.

bio&co, ferme, legume bio

Firma are un model de livrare ușor diferit, fiind disponibilă o componentă de tip „easybox”. Produsele sunt livrate în fiecare zi de miercuri abonaților, în 15 puncte de livrare din București. „Desigur, avem și opțiunea de a livra la domiciliu, dar încurajăm ridicarea legumelor de la punctele de livrare pentru a evita pe cât posibil emisiile de CO2”, spune Cosmin.

Ferma are 120-140 de abonați la coșurile bio&co, în fiecare săptămână.

Sunt livrate două tipuri de coșuri: cel simplu și cel familial. Cel simplu are 5-6 soiuri de legume de sezon, iar cel familial 7-8 soiuri de legume. Clienții nu au posibilitatea de a-și alege legumele de la coș. Compoziția variază de la o săptămână la alta, în funcție de ritmul de creștere al legumelor din solarii/din câmp.

„La fermă implementăm directiva Uniunii Europene ‘from farm to fork’ / ‘de la producător, la consumator’ prin care încurajăm consumul și producția responsabilă de legume. Din acest considerent, legumele sunt livrate în fiecare zi de miercuri în 15 puncte de livrare din București, unde clienții vin cu propriile sacoșe și își iau legumele, iar coșurile în care le livrăm le refolosim săptămâna viitoare, la următoarea comandă”, explică Dumitrașcu.

Bio&co livrează și ouă ecologice, furnizate de un partener din zonă.

În acest moment, ferma nu este încă sustenabilă din punct de vedere financiar, iar salariile angajaților sunt acoperite din vânzarea coșurilor, finanțări private sau donații. „Pe viitor, ne dorim ca măcar 70% din costuri să poată fi acoperite din activitatea fermei”, ne-a declarat Dumitrașcu.

bio&co, ferme, legumebio
La bio&co lucrează persoane vulnerabile, precum femei care au fost victime ale violenței domestice.

Această afacere are o componentă socială puternică. Ferma are șapte angajați permanenți, care provin din satul Ciocănari. „Majoritatea provin din medii defavorizate și cumulează o serie de vulnerabilități care îi împiedică să găsească un loc de muncă pe piața convențională: lipsa educației, victime ale violenței domestice etc.”, spune Cosmin Dumitrașcu.

Afacerile de acest fel, promovate prin viu grai și pe rețele de socializare

Corina Hodorogea, de la Legume verzi, spune că principalul „motor” de creștere pentru firmă este relația directă pe care o are cu clienții săi. „Construirea de relații bazate pe încredere ne-a adus nu doar clienți loiali, ci și prieteni. Acești oameni ne sunt alături în orice moment dificil, și pentru aceasta suntem recunoscători”, explică ea. Apoi, firma se promovează online, cu accent pe rețelele de socializare.

Bio&co este, de asemenea, activă pe rețelele de socializare. „Postăm săptămânal despre activitatea de la fermă și încurajăm consumul responsabil prin abonarea la coșurile de legume, dar ne promovăm și offline, participând la târguri unde povestim despre fermă și celelalte ateliere ale Asociației Ateliere Fără Frontiere. Susținem și prezentări lunare ale coșurilor de legume în companiile din București, iar dacă există interes și sunt mai mult de cinci abonați ai coșului, deschidem un nou punct de livrare în cadrul companiei, doar pentru angajați”, spune Dumitrașcu.

Ferma bio&co organizează, de asemenea, anual evenimente la fermă care sunt deschise publicului larg. Acolo, participanții descoperă felul în care este practicată agricultura ecologică și pot gusta din legumele proaspăt culese.

Anul acesta, ferma va implementa un nou proiect la fermă, edufarm, unde va susține ateliere pedagogice pe tema alimentației sănătoase, biodiversității, protecției mediului și descoperire senzorială pentru copii.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Comentarii

  1. “Prioritară este loialitatea clienților față de achiziția de clienți noi” 🙂 ce vreti sa spuneti?

    • Se numeste “fidelizarea clientilor”. Adică se concentrează pe a crea o relatie pozitiva si de incredere cu cientii pe care deja ii au ca sa nu mai plece la concurenta, in loc sa se extinda catre mai multi clienti noi.

  2. Imi plac aceste articole in care totul este frumos, bio, sustenabilitate si eleganta…”digitalizare” cu comenzi pe FB sau WA si alte texte de PR scrise de ChatGPT…mai lipseste fraza cu: “au dat miile de euro de la corporatie ca sa fie proprii lor sefi…”dar lucrurile nu stau deloc asa:
    – toate lumea huleste magazinele alimentare mari, dar daca de maine tot romanul doreste sa nu mai cumpere legume si fructe din aceste magazine nu exista marfa suficienta la producatorii mici
    – 5 ha nu inseamna mare lucru mai ales din punct de vedere eficienta care sa asigure un profit suficient pentru investitii si tehnologizare
    – care sunt preturile de vanzare? cam cu cat sunt mai mari decat in supermarket? cat de “sustenabil” este pretul pentru marea masa a romanilor?
    – datorita cresterii puterii de cumparare lumea vrea sa se rasfete si sa manance legume si fructe tot timpul anului. Cum pot aceste mici ferme sa faca acest lucru?
    Un astfel de business nu este sustenabil din punct de vedere financiar decat daca ai clienti din clasa mijlocie sau superioara dispusi sa plateasca un premium de 50% – 100% fata de preturile produselor “nesustenabile” si care sa si simta bine in pielea lor ca salveaza planeta. Si faptul ca nu doresc sa mai aiba noi clienti este pentru ca business are un volum limitat si nu poate fi scalat, si de acord ca este mult mai usor sa lucrezi cu clientii actuali decat sa cheltui bani pentru alti clienti.
    Aceste solutii sunt numai de PR, nu sunt deloc solutii de rezolvare a problemelor de asigurarea de marfa corespunzatoare si siguranta alimentara in conditiile in care consumul creste.
    Solutie sunt fermele mari care bineinteles vin cu lucruri bune si mai putin bune. Dar problema vine din partea consumatorilor care vor marfa premium la preturi extrem de mici si trebuie sa fie gasit un echilibru, altfel vom manca mult, prost si relativ ieftin.

    • Bună ziua! Articolul, după cum vedeți, este unul de autor, nu o traducere. Am folosit intenționat acea formulare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *