Marile organizații de business prezente în România critică la unison propunerea ANPC de a obliga comercianții să publice la raft și adaosul comercial, spunând că va crea numeroase efecte negative: va duce la creșterea prețurilor, va crea confuzie pentru consumatori, strică relațiile între parteneri comerciali și afectează investițiile. „Este un comportament intruziv nedorit al statului față de mediul de afaceri”, arată organizațiile, potrivit economedia.ro.
Punctul de vedere comun este semnat de marile organizații de afaceri din România și de marii investitori străini: Confederația Patronală Concordia, Camera de Comerț Americană în România (AmCham), Romanian Business Leaders, Consiliul Investitorilor Străini, Camera de Comerț Britanică Română (BRCC), Camera de Comerț Româno-Olandeză (NRCC), Camera Franceză de Comerț și Industrie în România, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK Romania), Camera de Comerț Italiană pentru România, Camera de Comerţ Belgia-Luxemburg-România-Republica Moldova.
Comunicatul comun al instituțiilor care iau poziție
Document de poziție privind Proiectul de Ordin al Președintelui ANPC privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat în raport cu prețul de achiziție, publicat în consultare publică la data de 18 martie 2025, având în vedere Proiectul de Ordin al Președintelui ANPC privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu prețul de achiziție, publicat în consultare publică la data de 18 martie 2025, care ar urma să instituie obligații în sarcina operatorilor economici de a afișa adaosul comercial practicat pentru fiecare produs comercializat, în raport cu prețul de achiziție, precum și prețul de import, respectiv prețul primului distribuitor („Proiectul” și/sau „Măsura Preconizată”),
Proiectul de ordin are ca scop declarat implementarea unei obligații de informare suplimentară a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat fiecărui produs, în raport cu prețul de achiziție. Ordinul prevede că aceasta ar trebui să se facă prin inscripționarea pe produs sau în imediată vecinătate unde produsul este expus, iar în cazul vânzărilor online, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului.
În cazul importurilor (din țări terțe) sau achizițiilor din piața unică, se prevede și obligația pentru intermediari/distribuitori de a comunica prețul de import, respectiv prețul primului distribuitor.
În continuare, restul comunicatului, pe economedia.ro.