Guvernul UK a lansat un plan național de sănătate pe 10 ani prin care implică retailerii, printr-o inițiativă în premieră mondială, să promoveze alimentele sănătoase și să raporteze datele de consum

wes-streeting Ministrul britanic al Sănătății, Wes Streeting, autorul anuțului privind noua strategie de combatere a obezității. Foto: gov.uk

În încercarea de a reduce pe cât posibil rata obezității, care pune presiune pe sistemul sanitar britanic (NHS), guvernul din Regatul Unit îndeamnă retailerii să reducă aportul caloric al clienților în cadrul unei campanii împotriva obezității. Inițiativa face parte din viitorul Plan Național de Sănătate pe 10 ani, prin care guvernul laburist urmărește să mute accentul de la tratarea bolilor la prevenție, relatează BBC.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Ministrul britanic al sănătății a declarat la Sky News că planul guvernului de a combate obezitatea prin introducerea unui standard alimentar de sănătate în supermarketuri este o „inițiativă unică la nivel mondial” și nu reprezintă un act de „paternalism de stat”.

Ca parte a acestei strategii menite să reducă presiunea asupra NHS, retailerii și producătorii alimentari vor trebui să „facă din alegerea sănătoasă alegerea ușoară” pentru consumatorii din Regatul Unit, țară care ocupă locul trei în Europa la obezitatea în rândul adulților.

Ulterior, supermarketurile vor fi obligate să raporteze date despre vânzări, iar cele care nu ating anumite obiective ar putea primi sancțiuni financiare, potrivit Nesta, agenția de inovare care a elaborat inițiativa, la cererea guvenului.

O strategie de conștientizare și prevenție, în premiră mondială

„În loc să adoptăm un paternalism clasic, în care reglementăm prețurile sau marketingul produselor vândute, propunem o abordare unică la nivel mondial. Vom colabora cu supermarketurile folosind datele pe care deja le colectează despre valoarea nutrițională a coșurilor de cumpărături – media per client. Vom lucra împreună pentru a reduce cantitatea de alimente nesănătoase din coșuri și cărucioare, stabilind ținte privind valoarea nutrițională sănătoasă a acestor cumpărături”, a declarat ministrul Sănătății britanic, Wes Streeting.

El a adăugat că, dacă persoanele obeze și-ar reduce aportul caloric cu aproximativ 216 calorii pe zi – echivalentul unei sticle de băutură carbogazoasă – „rata obezității s-ar înjumătăți”. „Un copil din cinci termină școala primară cu obezitate. Asta costă NHS-ul 11 miliarde de lire sterline pe an, iar rata obezității s-a dublat din anii ’90 încoace”, a mai spus Streeting.

Ce înseamnă concret inițiativa

Oficialul a mai declarat că supermarketurile vor decide cum să procedeze, combinând modul în care își plasează produsele, cum aplică promoțiile de preț și ce produse aleg să pună pe rafturi. „Vor colabora cu noi pentru a-i orienta pe oameni în direcția cea bună, fără ca măcar să-și dea seama”, a mai spus el.

Companiile vor avea libertatea de a alege cum să implementeze noul standard privind alimentele sănătoase, al cărui scop este îmbunătățirea calității nutriționale a cumpărăturilor medii ale clienților.

Printre măsuri se pot regăsi:

  • reformularea produselor și ajustarea rețetelor

  • schimbarea organizării magazinelor

  • oferirea de reduceri la alimente sănătoase

  • modificarea programelor de fidelitate pentru a promova opțiuni mai sănătoase

„Un pas important”

„Companiile pot juca un rol esențial în susținerea oamenilor să facă alegeri sănătoase, iar acest pas important ar putea contribui la reducerea ratelor în creștere ale obezității”, a declarat Michelle Mitchell, directoarea executivă a Cancer Research UK.

„Supraponderalitatea sau obezitatea reprezintă a doua cauză principală a cancerului în Regatul Unit și sunt asociate cu 13 tipuri diferite de boală. Guvernul britanic trebuie să introducă politici preventive mai îndrăznețe, atât în viitorul Plan Național de Sănătate pe 10 ani, cât și în Planul Național de Combatere a Cancerului, pentru a salva cât mai multe vieți”, a mai spus ea.

Lanțul de retail Tesco s-a declarat favorabil inițiativei

Unele dintre cele mai mari supermarketuri britanice par să fi reacționat pozitiv la propunerea unui nou standard pentru alimentele sănătoase. „Toate companiile din sectorul alimentar au un rol crucial în a oferi alimente de calitate, accesibile și sănătoase. La Tesco, de câțiva ani măsurăm și publicăm proporția de alimente sănătoase vândute – considerăm că este esențial pentru politici bazate pe dovezi și intervenții de sănătate mai bine direcționate”, a declarat Ken Murphy, directorul general al grupului Tesco.

„Din acest motiv am cerut ca raportarea să fie obligatorie pentru toate supermarketurile și marile companii alimentare și salutăm anunțul guvernului. Așteptăm cu interes să colaborăm la detaliile Standardului pentru Alimente Sănătoase și la implementarea sa de către toate companiile din domeniu.”

Nu este deocamdată clar cum ar putea fi sancționați retailerii care nu aplică inițiativa în măsura dorită de autorități și care sunt criteriile de evaluare a rezultatelor. Lipsesc și alte detalii practice legate de punerea în aplicare a strategiei, așteptarea fiind ca ele să fie făcute publice în zilele următoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *