Douăzeci de tineri de la mai multe licee din Târgu Mureş, sub coordonarea unui chef experimentat, Daniel Maxim, au reuşit să reinventeze tradiţionalul griş cu lapte, precum şi modul de preparare a papricaşului de hribi, în cadrul proiectului „România se simte – o arhivă vie a identităţii naţionale din judeţul Mureş”, care s-a finalizat cu un brunch identitar, transmite Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
La realizarea proiectului finanţat prin Secretariatul General al Guvernului au contribuit elevi de la Colegiul Naţional „Unirea”, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Ilarian”, Colegiul Naţional de Artă şi de la Liceul Teoretic “Gheorghe Marinescu” din Târgu Mureş.
„Încercăm să îi pregătim, împreună cu prietenii noştri de la un restaurant din Târgu Mureş, să descopere ceea ce înseamnă identitatea românească din perspectiva gastronomiei, ca şi o componentă importantă a zonei culturale. Ce facem la modul concret este identificarea unor ingrediente din judeţul Mureş, după care sunt transpuse în meniuri tradiţionale româneşti, reinterpretate într-o perspectivă specifică a anului 2025. Tinerii au participat la o pregătire teoretică timp de două zile, iar a treia zi au pregătit câteva feluri de mâncare pe care le-au servit pe baza unui plating adaptat anului 2025, unor invitaţi din zona publică a Târgu Mureşului, a judeţului Mureş. (…) Practic am încercat să vorbim despre România într-un alt limbaj, într-un limbaj specific vârstei adolescenţilor, cărora am vrut să le explicăm pe mai multe paliere, în mai multe etape, care au fost cele mai importante conexiuni ale Mureşului cu istoria”, a declarat, pentru AGERPRES, Sergiu Zereş, iniţiatorul proiectului.
Potrivit sursei citate, acesta este un proiect mai complex – “România se simte – o arhivă vie a identităţii naţionale din judeţul Mureş” – care a fost depus pentru o finanţare la Secretariatul General al Guvernului, prin Serviciul dezvoltare comunitară.
Etapa de pregătire a brunch-ului identitar, a spus Sergiu Zereş, a fost a treia componentă a proiectului, după tabăra media organizată lângă Sighişoara, în care, timp de cinci zile, elevii au învăţat să creeze documentare.
„Finalul proiectului de la Sighişoara a fost crearea unor mini documentare despre personalităţi ale istoriei şi culturii naţionale, care au trecut sau au legătură cu judeţul Mureş (…). A doua componentă a proiectului a fost organizarea Galei Identităţii Naţionale în judeţul Mureş, care a însemnat premierea unor tineri din judeţul Mureş cu rezultate deosebite la materiile care au legătură cu ceea ce am definit noi identitate naţională, respectiv Limba şi literatura română, Limba latină, istorie, Geografie, Religie, Cultură şi Arte. Iar acum suntem în faza a treia a proiectului cu acest brunch identitar. Într-o singură frază, vorbim despre România anului 2025, făcând apel la tradiţie în limbajul tinerilor din judeţul Mureş. Ne-am dori ca, atunci când ei ajung în Statele Unite sau în orice ţară din Europa sau din Asia sau de pe altă partea planetei, să vorbească cu mândrie despre România şi cu o mândrie care ar putea, teoretic, să atragă şi turişti străini, oameni cu care ei se vor întâlni, potenţiali prieteni ai lor, în calitate de potenţiali vizitatori ai Târgu Mureşului şi ai judeţului Mureş”, a susţinut Sergiu Zereş.
Între co-organizatorii brunch-ului identitar s-a regăsit şi Adela Şipoş, care a spus că îşi doreşte ca astfel de evenimente să fie replicate tot mai mult, fiindcă s-a dovedit că ideea a fost primită cu bucurie şi cu deschidere, atât de către elevi, cât şi de mediul de afaceri din domeniul HoReCa.
“Tinerii sunt receptivi şi dornici de a face altceva decât fac în mod obişnuit în cotidianul lor. Împreună cu chef-ul Daniel Maxim a fost ales un meniu reinterpretat, pur românesc, gătit cu produse şi ingrediente locale. Fireşte, ca şi desert am ales să reinterpretăm un desert plăcut şi dorit de toţi, mai ales atunci când eram mici, şi anume grişul cu lapte, care este prezentat într-o altă formă, dar cu gustul copilăriei”, a spus Adela Şipoş.
Chef Daniel Maxim consideră că proiectul, pe lângă faptul că este unul inovativ, oferă elevilor oportunitatea de a experimenta şi altceva în afara profilului liceului ales, iar din aceste experienţe se poate naşte şi o nouă pasiune.
„Au fost extrem de receptivi, foarte distractiv de lucrat cu ei, s-au mişcat foarte bine prin bucătărie şi-au arătat punctele forte. Am gătit două preparate. Unul din acestea este ‘Toamna Ardelenească’, pentru că am ales ingrediente care cresc exact în perioada asta, în zona noastră. Sunt preparate duse din tradiţional într-un fine dining rafinat, elegant, frumos şi am folosit ciuperci hrib din pădurea Mociar de lângă Reghin, am folosit trufe proaspete, negre, din Valea Verde – mulţi nu ştiu că avem şi ingredientele astea în zona noastră – şi am folosit o ceafă de porc din Gheorgheni, pe care am gătit-o sous vide 12 ore. Am folosit urdă de Ibăneşti, deci m-am fixat pe doar pe produse locale şi am ‘creat’ un papricaş reinterpretat, cu ingrediente super premium şi gustoase. A fost ceva simplu, ce am putut să fac cu copiii, astfel încât să le fie şi lor mai uşor şi să-şi dea seama că putem crea şi ceva frumos din ingredientele noastre locale”, a spus chef Daniel Maxim.
Cât despre grişul cu lapte reinterpretat, acesta a afirmat că, oricâte îmbunătăţiri estetice i s-ar aduce unui preparat, important este ca acesta să îşi păstreze gustul original.
„Al doilea preparat este un griş cu lapte reinterpretat un pic, unde am făcut o dulceaţă de afine în care am adăugat portocale şi scorţişoară – portocale şi afine proaspete. Următorul pas, am făcut grişul, l-am făcut tartinabil, deci cumva să fie călduţ, dar tartinabil, şi pe lângă el am adăugat un crocant din lapte, care acoperă tot preparatul şi îl face cumva să fie un element surpriză. Foarte important e ca gustul să fie acelaşi ca în copilărie, adică atunci când îl gust să pot să închid ochii şi să mă gândesc: da, el e”, a subliniat chef-ul.
Prima lecţie predată în bucătărie grupului de elevi a fost despre… tigaie.
“Din punctul meu de vedere, tigaia a fost primul lucru pe care am pus accent. Cum să aibă contact cu focul şi cum să aibă contact cu ingredientele în general, cum îşi schimbă starea, cum trece de la crud la gătit, cum trece un sos de la lichid la închegat. Am insistat mult pe asta şi pe tehnicile de tăiere, adică să lucreze ordonat. Dacă le-am cerut să taie un cub, au tăiat un cub şi aşa mai departe”, a precizat Daniel Maxim.
David Căpăţână, elev în casa a XI-a la Colegiul Naţional Unirea, profilul de Ştiinţe ale Naturii, susţine că s-a implicat în acest proiect cu foarte mult entuziasm, mai ales că municipiul Târgu Mureş nu oferă multe alternative în petrecerea timpului liber.
“De foarte mult timp îmi doream ca în acest oraş să existe activităţi mai aprofundate, mai clasice, de o clasă mai înaltă, activităţi interesante pentru tineri şi pentru oamenii de orice vârstă, pentru că, dacă ieşi în oraş şi vrei să faci ceva interesant pentru propria ta dezvoltare, rămâi pe loc, nu ai ce face, nu ai unde să mergi şi nu ai ce să înveţi. (…) Sunt aici ca se învăţ, cum suntem toţi de altfel, pentru că şi organizatorii învaţă cum să facă proiecte mai bune pentru alţi viitori participanţi, copii de vârsta mea sau mai mici. Aici am gătit un papricaş de ciuperci, fleică de porc, mousse de urdă şi trufe negre, toate din zona Mureşului. (…) Eu am avut rolul de şef, am supravegheat practic (…) şi am făcut plating-ul în sine, adică cum arată mâncarea, pentru ca e o parte foarte importantă din experienţa de a mânca la restaurant. Mi se pare o experienţă minunată pentru dezvoltarea unui om. Consider că, deşi poate nu toată lumea vrea să fie bucătar, arta culinară este şi ea o artă, iar omul ar trebui să fie pasionat şi interesat faţă de tot ce înseamnă esteticul”, a declarat David Căpăţână.
O altă participantă în program, Denisa Cordoş, de la Liceul Teoretic “Gheorghe Marinescu”, a spus că această experienţă a determinat-o să studieze mult mai atent meniul restaurantelor de acum înainte şi să renunţe la “tradiţionalul” crispy cu cartofi prăjiţi.
“Am ajutat la pregătirea ingredientelor, la aranjarea acestora şi la gătit. Am învăţat cum să aranjez un platou, astfel încât o mâncare să arate şi bine, dar să fie şi bună. Pot să zic că am învăţat lucruri noi. Am mai încercat odată să le pregătesc un platou părinţilor, mi-a ieşit ceva, dar nu ca aici. De azi înainte să se aştepte că o să mai încerc să fac încă o dată acest fel de mâncare şi sper să iasă cât mai bine. Deocamdată e un hobby, dar poate mi se deschide apetitul. Mi-a plăcut modul în care chef-ul ne-a prezentat acele mici trucuri care să ne ajute să facem mâncarea mai bună. După această experienţă, cu siguranţă o să mă uit mai atent la meniul din restaurante şi nu o să mai comand doar crispy cu cartofi pai”, a conchis Denisa Cordoş.
Brunch-ul identitar pregătit şi servit invitaţilor de către elevi a fost un real succes.

Sursa foto: unica.ro





