De câte ori vorbești cu un mic fermier din România ai impresia că reiei aceeași discuție. Aceleași probleme an de an și în toate zonele țării. La fel se întâmplă și cu această doamnă fermier din Călărași.
Doina are o suprafață de 6.000 mp la Pasărea. Solarii și sere. Vara produce roșii, iarna verdețuri: salată, ridichi, ceapă etc. Lucrurile merg din ce în ce mai greu cu fiecare an. Programele guvernamentale sunt puține, haotice și de multe ori cu final diferit decât se intenționa inițial. Dovadă stă situația producției naționale de roșii din acest an, încurajată masiv prin programul Tomata. Din păcate, roșiile se aruncă sau sunt vândute la prețuri de nimic, spre nemulțumirea cultivatorilor.
Care sunt problemele. Care ar fi soluțiile
„Dacă nu găsim o variantă să putem prelucra producția excedentară în curând fermierii vor renunța să cultive. Condițiile în care lucrezi, vorbesc de cele obiective, climatice etc., sunt din ce în ce mai dificile. Schimbările de temperatură aduc în sere 70 de grade Celsius. Ca să crească planta ar trebui să ai sistem de aerisire, ecranare, tot felul de lucruri ce necesită investiții costisitoare. Sunt din ce în ce mai mulți dăunători care trebuie combătuți. Cu noile prețuri ale îngrășămintelor cheltuielile sunt enorme. Și după toate astea ajungi să nu ai unde vinde, cazul roșiilor de anul acesta”, ne-a spus Doina. „Dacă nu vor apărea platforme pe care să poți plasa producția și cel mai important variante de procesare a producției excedentare, suntem mâncați”, a adăugat ea.
Ce înseamnă procesare pentru astfel de producători
„Păi, de exemplu, pentru roșii eu nu am cum să fac o procesare corespunzătoare, să ambalez, să etichetez, să asigur vânzarea bulionului. Dar nici nu-mi convine să le arunc. Dacă aș găsi să mă asociez cu cineva să luam tot excedentul din zonă să producem bulion, așa ar fi o soluție. Singură mi-e greu”, a explicat ea.
Cum și cui vinzi
Am întrebat-o cum a început și care e stadiul în care se află acum. „Am demarat toată treaba acum 10 ani. Sunt din București, dar mereu am vrut să fac activitate agricolă. Am luat-o pas cu pas. Achiziția terenului, după aceea serele, solariile. Cel mai greu mi-a fost să găsesc soluții să vând marfa. Am mers pe vânzare directă către retaileri. Dar știți care e baiul? Trebuie să le dai ambalate, legate, etichetate. Probleme sunt și cu facturarea. Nu se face direct, ci pe niște platforme, e o birocrație care pentru un necunoscător e dificilă. Și fără să mă laud, pentru una ca mine care vine din mediul urban, mi-e mai ușor să mă adaptez. Unul de aici de la sapă își prinde urechile. Cel mai greu e cu transportul. Retailerul îți cere atâtea legături de mărar, ridichi, un număr de salate. Cum le transporți, că te costă cât nu face? Noi știți cum am rezolvat? Ne-am asociat toți din zonă și împărțim costurile cu transportul. Altfel n-am putea”, a declarat, pentru G4Food, fermiera.
Cum au diversificat activitatea ca să supraviețuiască
„Primul pas a fost să încercăm să intrăm pe sectorul HoReCa. Să livrăm direct produse proaspete la ușa restaurantului. Dar și aici sunt alte situații dificile. Ei au nevoie de o gamă largă de produse. Dacă nu le poți livra tot ce au nevoie preferă să caute în altă parte, chiar dacă produsul nu e de aceeași calitate. Nu au chef să se încurce cu mulți furnizori, că e multă birocrație. Și atunci ne-am gândit să ne dezvoltăm activitatea”, mai spune Doina.
Și așa au ajuns să-și facă firmă de distribuție și semi procesare. „Ne-am dat seama că pe piața HoReCa lipsesc produsele semi procesate. Adică morcovi, ceapă, cartofi curățați, tăiați și ambalați, gata să fie aruncați în cratiță. Restaurantele serioase afară nu cumpără din cei congelați. Folosesc proaspeți sub aceasta formă”, a adăugat ea.
Ce presupune o astfel de investiție
„Nu e puțin lucru, ne spune Doina. În special pentru noi care suntem micuți. Investiția e importantă. E nevoie de utilaje și linii de curățare, ambalare, etichetare, gaz inert, camere și mașini frigorifice pentru transport. Acum, în vară, le vom lua din Spania, sunt deja comandate. În toamnă ne apucăm de treabă.”
Doina ne-a invitat să revenim peste câteva luni, când noua componentă a afacerii va fi pusă pe picioare. „Sperăm să ne descurcăm cu toate provocările ce ne așteaptă. Cel mai tare ne e teamă de birocrație”, a conchis ea.
Prin campania „Fermier cu valoare adăugată”, G4Food promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe fermieri să producă și vândă produse cu valoare adăugată, nu doar materii prime.