„Gustos și atât”, Stars Coffee sau Rostic’s. Ce clone au creat rușii pentru a înlocui branduri precum McDonald’s, Starbucks și KFC după ce acestea s-au retras de pe piața rusă

fast food rusești clonate, Rostic’s, Stars Coffee, Gustos si atat foto: dreamstime.com@Tikhonova Vera

Dincolo de a reprezenta doar o sursă de mâncare, pătrunderea marilor lanțuri de fast food occidentale în Rusia după căderea comunismului a avut și o mare valență simbolică: tranziția spre un stil de viață occidental. Au fost deschise tot mai multe locații pe măsură ce anii au trecut, semn că modelul a prins, că populația le-a vrut. Odată cu războiul din Ucraina, într-o evidentă disonanță, lanțurile internaționale și-au închis afacerile, însă fenomenul fast food de inspirație americană a rămas. Dacă englezii se tem de americanizarea stilului alimentar, rușii, dimpotrivă, au rămas fideli fast food-ului, chiar dacă mai mult sau mai puțin și lui Putin.

Peste 300 de companii occidentale au părăsit Rusia de la momentul când armata coordonată de Kremlin a invadat Ucraina, iar pe lunga listă a brandurilor cunoscute figurează și branduri de răsunet din sectorul HoReCa. Au părăsit Rusia, printre altele, McDonald’s, KFC, Stabucks, Taco Bell, Pizza Hut, Papa Jones, Panda Express. Potrivit presei internaționale, multe dintre aceste lanțuri fast food globale au fost achiziționate de ruși înstăriți la prețuri foarte mici, pe fondul schimbărilor din peisajul economic al țării și al dorinței de a închide și pleca de pe teritoriul statuli rus.

Big Hits în loc de Big Mac

McDonald’s a fost prima companie care a părăsit Rusia în 2022, invocând un „mediu operațional imprevizibil”. Dorind să propună o ofertă similară cu care localnicii erau obișnuiți, Rusia a lansat propria versiune a McDonald’s, numită „Vkusno & tochka”, care se traduce prin „Gustos și atât”. Este un fel de clonă simplificată a celei mai cunoscute mărci fast food la nivel planetar, cu un logo amintește de original, iar vechiul Big Mac a fost înlocuit de noul Big Hits. Dar pentru unii clienți ”lipsește acel ingredient secret” care caracteriza gustul.

Activele McDonald’s au fost preluate de omul de afaceri Alexander Govor, care a declarat că a achiziționat cele 800 de locații la un preț mult sub valoarea pieței.

Starbucks, preluată de un rapper rus fidel lui Putin

Un alt caz este cel al Starbucks. Celebrul lanț de cafenele a fost redeschis anul trecut sub numele de „Stars Coffee”. Nici de data asta logo-ul acestui nou brand nu lasă loc de îndoială, fiind aproape identic cu cel al companiei americane.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Noul lanț de cafenele este deținut de antreprenorul Anton Pinskiy în asociere cu rapperul rus Timati,  care a devenit viral în 2015 pentru melodia sa intitulată „Cel mai bun prieten al meu este Vladimir Putin”. Starbucks avea 130 de locații în Rusia, operate prin grupul Alshaya.

Într-un interviu pentru agenția de știri TASS, Pinskiy a dezvăluit că cei doi au cumpărat activele Starbucks din Rusia pentru doar 500 de milioane de ruble (circa 6 milioane de dolari).

Rostic’s – versiunea rusească a KFC

Lanțul KFC are și el acum o versiune rusească. A fost redenumit „Rostic’s” dar a păstrat aceleași culori ca și lanțul original specializat pe carne de pui prăjit. Meniul este aproape neschimbat, iar toți angajații care au dorit să continue au fost păstrați.

În final, un alt lanț care a trecut printr-o transformare este Krispy Kreme. Celebrul brand de gogoși a fost redenumit „Krunchy Dream”, după ce compania americană a decis să suspende toate livrările de ingrediente și să rezilieze contractul cu franciza sa din Rusia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *