Economia circulară sau cum ia naștere un brand cosmetic 100% natural. Resturile de mere sunt materia primă

Mere Sursa foto: Pixabay

A vedea o posibilitate acolo unde alții văd doar ceva de aruncat, frumusețea în ceea ce este de obicei considerat „urât”. Asta face un starup din Italia care a dus la crearea unui brand cosmetic complet natural. Se numește Naste Beauty, și particularitatea sa este că toate cremele de față, serurile, demachiantele și măștile sunt realizate dintr-o materie primă unică: o pastă de mere obținută din resturile industriei de sucuri de fructe organice. Rezultatul sunt produse care fac din sustenabilitate punctul lor forte.

„Visul nostru este să redăm valoare a ceea ce este în general aruncat”, explică Simone, CEO și fondator ai firmei. „O treime din risipa alimentară se produce chiar în faza de producție a alimentelor, și acolo vrem să ne aducem contribuția”.

Tot ce e bun din mere: așa ia naștere acest brand cosmetic

60% din producția agricolă de fructe și legume este depreciată anual doar pentru că nu respectă standardele estetice. Sunt alimente care, de multe ori, au dimensiuni anormale sau prezintă mici defecte, cum ar fi vânătăi, care nu ar fi pe placul consumatorilor finali. „Aceste fructe ‘urâte’ – care își pierd valoarea din punct de vedere economic – sunt destinate prelucrărilor secundare, cum ar fi sucurile”, a povestit Simone pentru Il Giornale del Cibo. „Aproximativ 40% din acestea devin apoi un subprodus deșeu al acestor prelucrări, care trebuie eliminate. Dar, de fapt, ceea ce rămâne din producția de sucuri – coaja, o parte din pulpă, semințele – este încă bogat în nutrienți”.

Și aici fondatorii acestui brand au văzut o oportunitate. Unul dintre ei are studii legate de cosmetice și sustenabilitate. Al doilea, în schimb, are un trecut de antreprenor agricol într-o firmă de familia din Piemont. Datorită unui proiect european, a studiat modalitatea de a recupera subprodusele agroalimentare ale companiei și de a genera o materie primă inovatoare.

În 2021, au decis să-și unească cunoștințele și forțele. „Ne-am întâlnit și am decis împreună că ar putea exista un ‘apetit’ din partea pieței pentru un astfel de produs. Ideea era să lucrăm pe un subprodus specific al industriei agroalimentare care, printr-un proces de upcycling, să-și găsească o a doua viață. Împreună am fondat un startup, iar în aprilie anul trecut am realizat un rebranding total și a luat naștere Naste Beauty. Numele unește două cuvinte – natural și taste (gust) – pentru că ne ocupăm de matrici naturale care provin din lumea alimentară”, explică ei.

Dar de ce mere? Răspunsul este simplu, așa cum povestește CEO-ul. „Le-am ales pentru că sunt un fruct emblematic al zonelor din care provenim, din Piemont. În special, am început cu un tip de măr protejat de Slow Food, Renetta Grigia di Torriana, care crește doar în acea vale unde colegul meu are ferma agricolă”. Obiectivul inițial era să se concentreze pe teritoriu și să crească conservarea biodiversității, dar nu este singurul motiv pentru care au ales acest fruct. „Este bogat în antioxidanți naturali și polifenoli, deci este perfect pentru crearea de produse cosmetice”.

Produse naturale din mere prin economie circulară

Fiecare acțiune întreprinsă de acest startup inovator vizează să minimizeze cât mai mult impactul său asupra mediului. „Pentru noi, sustenabilitatea este o chestiune serioasă, și prin acest cuvânt înțelegem o sustenabilitate care este în același timp ambientală, socială și economică”.

Cum se structurează lanțul de aprovizionare? Ceea ce rămâne din merele folosite pentru producția de sucuri –coji, semințe și puțină pulpă – și care ar fi fost aruncat, este preluat și transformat printr-un proces de upcycling. Acest termen se referă la „reutilizarea creativă”, adică acel proces de transformare a tuturor acelor subproduse sau resturi în noi produse de calitate superioară.

Într-o primă fază, materia primă este deshidratată și măcinată pentru a crea un fel de făină, care apoi va fi rehidratată, omogenizată și sterilizată, până la obținerea pastei de mere. În acest mod, așa cum scrie în Raportul de Sustenabilitate al produsului care va fi consultabil pe site-ul lor, au recuperat peste 500 kg de deșeuri de mere, evitând astfel peste 140 kg de emisii de CO2 echivalent.

Acest semiprodus inovator – care este 100% natural – este apoi livrat unei firme specializate în cosmetică naturală, care se ocupă de rețetă și de producția propriu-zisă. „Acest lucru ne permite să avem o expertiză cu o mare istorie în spate și să obținem produse de calitate foarte bună și valabile. Furnizorii i-am selectat nu doar pentru că sunt excelenți în ceea ce fac, ci și pentru că sunt foarte atenți la toate temele de sustenabilitate”. Au sisteme avansate de recuperare a apei din producție și utilizează panouri și energii regenerabile. „Acest lucru ne permite să reducem cu peste 74% emisiile de CO2 și cu peste 68% utilizarea apei potabile”.

Dar lucrurile nu se reduc la atât. Toate produsele sunt certificate organic și 97% complet naturale. Sustenabilitatea trece însă și prin ambalaje, al căror impact asupra mediului, atât pentru producție, cât și pentru eliminare, este semnificativ. „Ambalajele noastre – dacă există posibilitatea pe piață – sunt toate realizate din materiale reciclabile. Nu folosim materiale virgine, cu excepția unui produs specific pentru care nu exista o alternativă pe piață, dar chiar și în acest caz am ales ambalaje monomateriale și ușor reciclabile”.

Sustenabilitatea socială

Pentru a fi cu adevărat sustenabil, însă, nu este suficient să ai grijă de mediu: este esențial să ai grijă și de țesutul social. „Când produsele finale sunt livrate de către producător, le încredințăm apoi la două cooperative sociale care funcționează ca depozit și ne pregătesc comenzile, semnând manual o carte de mulțumire, astfel încât clienții să aibă o dovadă a întregului impact pozitiv pe care produsele Naste Beauty îl creează”.

Prima cooperativă, Dalla Stessa Parte din Ciriè, se ocupă de toată logistica legată de procesul business-to-client și e-commerce. „Ei ajută persoane cu dizabilități mentale și șomeri aparținând unor familii în dificultate economică și socială. A doua cooperativă, Cascina Martello din Mondovì, gestionează logistica legată de relația business-to-business și magazine offline, și lucrează cu persoane aflate în recuperare după dependența de droguri”.

În acest fel, fiecare comandă activează mecanisme sociale care generează locuri de muncă pentru persoane din categorii defavorizate.

Nu doar mere: acest proces s-ar putea aplica și altor tipuri de resturi

Lorenzo și Simone, fondatorii startup-ului”merelor” investesc mult în tehnologie. De fapt, procesul de upcycling este replicabil pe toate culturile de vegetale moi, oferind posibilitatea utilizării multor subproduse de fructe și legume. „Obiectivul nostru este să lucrăm pe multiple matrice de subproduse. De exemplu, la mijlocul verii va fi lansată prima linie de produse pentru păr pe bază de subprodus din ulei de alună. Nu doar atât, la sfârșitul anului este prevăzută lansarea unei linii pe bază de spirulină de economie circulară, crescută cu apele uzate din alte prelucrări alimentare. Și lucrăm la recuperarea resturilor din prelucrarea vinului, semințele de struguri, și a sucului de afine”.

Căci, dacă pe de o parte există dorința de a pune accentul pe recuperarea resturilor producției de km 0 și pe utilizarea produselor locale, pentru viitor, Naste Beauty se orientează către inovație. „Fiind un startup, vizăm și exportul. Dar asta nu înseamnă doar exportul produsului, ci și întreaga metodologie de producție pentru a lucra și cu alte tipuri de subproduse care aici nu sunt locale, dar vor fi locale în țările în care vom merge”.

Așadar, din ce în ce mai multă lume începe să accepte că „deșeurile” din accepțiunea clasică sunt de fapt o resursă. Și, pornind de la acest lucru, firma Naste Beauty își propune să aibă grijă de mediu, de oameni și de propria bunăstare într-un mod sustenabil, accesibil și transparent.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *