A început faza experimentală a unui instrument bazat pe inteligență artificială despre care se speră ca în viitor să poată prezice tendințele pe termen scurt și mediu în sectorul HoReCa. Este finanțat de compania Unilever și realizat prin corelarea datelor colectate din meniurile online și comenzile pe care le plasează comercianții engross. Totodată, în afară de a indica în ce direcție merge cererea, instrumentul este gândit să ajute și la raționalizarea costurilor de producție.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Mai exact, este un proiect al Unilever Food Solutions, divizia destinată sectorului HoReCa a multinaționalei britanice (activă în domeniul alimentației, îngrijirii personale și al produselor pentru casă), care a creat Menu Intel, aplicația ce detectează noile tendințe ale gastronomiei italiene cu ajutorul inteligenței artificiale.
„Analizăm în primul rând meniurile publicate online de restaurante: tipologia preparatelor ne oferă un prim indiciu”, explică Alessandro Alaimo Di Loro, director Unilever Food Solution Italia. „Apoi, datorită colaborării cu distribuitorii en-gros care aprovizionează bucătăriile, obținem informații despre ce s-a vândut efectiv restaurantelor.”
O primă testare, care a implicat 1.200 de restaurante, a avut loc în regiunea Trentino-Alto Adige și în zona Roma și împrejurimi. Este vorba de un proiect-pilot care va continua în Puglia de-a lungul verii, pregătind terenul pentru extinderea proiectului la nivel național anul viitor.
Prin corelarea datelor obținute au fost identificate nu doar tendințele emergente, ci și diferențele între segmentele de piață în care se încadrează restaurantele, precum și particularitățile regionale. Astfel, în Trentino-Alto Adige se remarcă o tradiție gastronomică foarte solidă, iar restaurantele mizează pe un serviciu de înaltă calitate. În schimb, la Roma, unde există un flux turistic masiv, pare să domine regula unui serviciu bun, dar cu o ofertă mai standardizată. În ambele cazuri, se observă o atenție din ce în ce mai mare a restaurantelor față de intoleranțele și alergiile alimentare.
Optimizarea costurilor
Aplicația Menu Intel nu are doar scopul de a înțelege tendințele consumatorilor, ci și de a reduce și raționaliza costurile de producție, într-un sector în care marjele nu sunt foarte mari. „Se ia în calcul întregul ciclu de cost al producției, nu doar cel al materiei prime, ci și cel al muncii, al consumului de energie. Există soluții care influențează profitabilitatea: reduc timpul de preparare, deci costul cu forța de muncă și energia necesară”, mai spune șeful Unilever Italia.
Soluții care pot duce la scăderi de costuri de până la 25% într-o piață care în Italia, cu peste 380.000 de întreprinderi, generează venituri de 82 de miliarde de euro.
Tot Unilever Food Solutions, cu ajutorul a 250 de chef interni și peste 1.100 de profesioniști din domeniul gastronomic, a lansat și inițiativa Future Menus, care actualizează bucătarii cu privire la cele mai noi tendințe și îi ajută să le transforme în oportunități de dezvoltare. În fiecare an, se publică un raport global care oferă o perspectivă asupra direcțiilor emergente din gastronomie.
Tendințele în ascensiune reflectă o reinterpretare a tradiției culinare, unde Europa are ca lideri Franța și Italia. Se observă un interes tot mai mare pentru bucătăria asiatică și sud-americană, în special cea chinezească și japoneză, aflate în top 5 preferințe ale tuturor categoriilor de vârstă. În rândul tinerilor, se remarcă un entuziasm crescut pentru bucătăria coreeană și mexicană.