Este în general un moment critic pentru lumea vinului, consumul este în scădere, tendințele detox în alimentație, studiile despre legăturile dintre alcool și cancer, mai nou, au fiecare partea sa de contribuție la imprimarea acestui trend nefast pentru producători. În acest context, singura strategie eficientă pentru crame începe să fie focusul pe calitate, evitând risipa de resurse și acționând strategic la nivel de marketing, învățând a folosi noile tehnologii, cred tot mai mulți experți din sector.
În cadrul acestor eforturi se înscrie și inițiativa agenției franceze VitaBella, cu peste douăzeci de ani de consultanță oferită brandurilor de lux în sectorul viniviticol, scrie ziarul italian La Repubblica. E vorba, concret, despre un instrument AI dezvoltat de companie cu ajutorul chatgpt.com. Aceasta oferă online consultanță în comunicare și marketing pentru companiile vinicole, optimizează programele de social media și planifică campanii de PR sau promovare a noilor produse sau mesaje strategice ale companiei.
De asemenea, oferă sfaturi despre cum un producător își poate gestiona mai bine comunicarea și obține mai multă vizibilitate în media. Este un instrument lansat recent și care va continua să fie îmbunătățit în timp real dar, deocamdată promițător, până la momentul unui eventual bilanț.
Cramele nu au resurse că comunice eficient, crede expertul care a dezvoltat proiectul
Vinul trece printr-o etapă critică, comunicarea a devenit esențială pentru supraviețuirea companiilor vinicole, spune Guillaume Jourdan, creatorul său, pentru suplimentul gastronomic Il Gusto al cotidianului citat. „Dar există două probleme. Prima, faptul că de multe ori cramele nu știu cum să comunice în propria țară și pe piețele internaționale. Al doilea este faptul că procesul de comunicare poate fi costisitor, iar cramele nu au resursele necesare. Acest asistent virtual este o soluție pentru aceste probleme”, apreciază specialistul francez.
„Am visat întotdeauna la o soluție inclusivă, care să ofere cramelor din întreaga lume instrumentele pentru a excela în comunicare și marketing. Astăzi, nicio cramă nu poate prospera fără o comunicare eficientă. Anul 2025, crucial pentru mulți producători de vin, ne-a convins să lansăm acest agent AI, o resursă care anterior nu exista, dar care acum este posibilă datorită progreselor inteligenței artificiale”, mai spune el.
Cum se interacționează cu un software? Și cum să îți atingi obiectivele?
Relația care trebuie construită cu expertul virtual se construiește punând întrebările corecte și încercând să „facem software-ul să înțeleagă” în profunzime nevoile proprii, pentru ca AI să își amplifice nivelul de cunoștințe despre brand și să ofere răspunsuri mai precise. Asistentul AI, de fapt, se comportă ca un adevărat expert.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
„Cu cât îi vorbiți mai mult despre proiectul și obiectivele voastre, cu atât expertul vă va oferi răspunsuri precise și detaliate. Pe baza experienței noastre, acest agent AI de la VitaBella vă poate duce departe, dar pentru asta este necesar să stabiliți o relație autentică cu el, explică fondatorul.
El nu recomandă ca „relația” cu instrumentul AI să înceapă cu o întrebare de genul “Vreau să comunic mai bine în SUA, care sunt jurnaliștii și influencerii de contactat?”. Făcând asta, nu veți obține un răspuns precis și detaliat de la VitaBella AI, spune Jourdan. ”Știind că aveți în față un expert care va rafina răspunsul în funcție de context, trebuie să începeți de la început, adică, să vă prezentați ca și cum ați fi într-o relație umană”, mai explică el. Cu alte cuvinte, să vă lăsați descoperit pas cu pas.
Serviciul este gratis
Conversația la începutul relației cu acest agent VitaBella AI trebuie să înceapă astfel, recomandă Jourdan: “Administrez o cramă în XXXX și am mai multe mărci, printre care XXXX. Produc XXXX sticle pe an și am început să lucrez cu XXXX în Statele Unite, dar vindem doar 3.000 de sticle și aș dori să găsesc o modalitate de a-mi crește vânzările acolo. În special, aș dori să comunic cu jurnaliștii americani specializați în vin, dar și cu influencerii. Cu cine trebuie să iau legătura și cum trebuie să procedez?”
Serviciul este gratuit și poate ajuta la pregătirea planurilor de comunicare, la lucrul eficient pe rețelele sociale, la identificarea jurnaliștilor și influencerilor de contactat, la crearea de imagini și videoclipuri și multe altele. Dar trebuie să se avanseze pas cu pas.
Dar ce câștigă agenția din difuzarea unui instrument gratuit? Răspunde Jourdan: „Vitabella lucrează doar cu cele mai prestigioase crame din lume, care reprezintă poate 5% din toate cramele. Prin serviciul VitaBella AI oferit vrem să ajutăm restul de 95% în comunicare și marketing într-o perioadă foarte complicată pentru lumea vinului”.