Dragi cititori,
câteva vești pozitive pentru industria noastră:
- Asociația braziliană a proteinelor animale (ABPA) a lansat o campanie de informare care subliniază beneficiile consumului de carne de porc și de pasăre, precum și de ouă. Campania „Sabor e Saude para Sua Familia” (Gust și sănătate pentru familia dumneavoastră) prezintă în detaliu beneficiile pentru sănătate care decurg din consumul celor trei proteine, în special cele legate de întărirea sistemului imunitar și ușurința de preparare.
- Virusul gripal H5N1 a fost depistat la un singur porc domestic din Oregon. Swine Health Information Center (SHIC) a încheiat un parteneriat cu Foundation for Food & Agriculture Research (FFAR) și cu Pork Checkoff pentru a finanța un program de cercetare în valoare de 4 milioane USD în vederea îmbunătățirii capacităților de prevenire, pregătire, atenuare și răspuns la gripa H5N1 în efectivele de porcine din Statele Unite.
Calendarul evenimentelor:
- Coex Food Week din Seul s-a impus ca unul dintre cele mai importante târguri comerciale pentru industria alimentară și a băuturilor din Coreea de Sud. Târgul este organizat la Centrul de convenții și expoziții COEX din Seul, timp de 4 zile, de miercuri, 20 noiembrie până sâmbătă, 23 noiembrie 2024.
- The Good Food Show este un târg semestrial de produse alimentare și de gătit organizat la NEC National Exhibition Center din Birmingham, Anglia. Organizat de Haymarket Exhibitions Limited, Good Food Show va avea loc timp de 4 zile, de joi, 21. noiembrie până duminică, 24. Noiembrie 2024.
- UzProdExpo este un important târg internațional pentru industria alimentară și a băuturilor din Tașkent, Uzbekistan. Expoziția atrage expozanți și vizitatori comerciali din diverse sectoare ale industriei alimentare. UzProdExpo va avea loc pe parcursul a 3 zile, de miercuri, 20 noiembrie până vineri, 22 noiembrie 2024.
Roboții
Fără îndoială, cel mai important eveniment al anului în industria noastră a avut loc săptămâna trecută: expoziția EuroTier din Hanovra, Germania. Potrivit organizatorilor, târgul a găzduit 2.193 de expozanți din 51 de țări și a fost vizitat de peste 120.000 de persoane. Voi posta mai jos impresia mea despre târg, dar haideți să aruncăm o privire și la alte evoluții ale industriei porcine din regiune.
Am avut ocazia să mă întâlnesc cu unii dintre numeroșii crescători de porci olandezi care au vizitat târgul și să schimbăm opinii cu privire la ultimele evoluții care afectează creșterea porcilor. Conform celor mai recente informații, efectivul de porcine va scădea brusc în Țările de Jos, cu 10 până la 15%. Principalul motiv al acestei evoluții este programul de achiziții publice în cadrul politicii de mediu de la Haga, care ar urma să aloce încă 5 miliarde de euro pentru programul de achiziționare a fermelor. Populația olandeză de scroafe s-a redus deja cu 6,3% între decembrie 2023 și iunie 2024, și din acest motiv.
Nu este de mirare că noua strategie a Vion se bazează pe presupunerea că numărul animalelor este în scădere. Tjarda Klimp, care îi va succeda lui Ronald Lotgerink în funcția de CEO la 1 ianuarie, a declarat în Financieel Dagblad: „Vom fi în curând o companie mult mai puțin complexă, cu opt locații în loc de 24. Cu mai puține locații, putem lucra mai ușor la sustenabilitate și profitabilitate în același timp. Trebuie să ne asigurăm că durabilitatea și nivelul costurilor se potrivesc.”
Capitalurile proprii ale Vion Food Group au scăzut de la aproape 500 de milioane la aproximativ 280 de milioane de euro în patru ani. În 2022, compania de carne a suferit o pierdere de aproape 110 milioane, iar Vion a încheiat 2023 cu o pierdere de aproape 90 de milioane de euro. În această perioadă, datoriile au crescut cu aproximativ cincizeci la sută. Acum mai bine de zece ani, grupul a făcut mai multe achiziții în Germania pentru a obține o poziție puternică acolo. Compania inversează acum această decizie, cedând o parte semnificativă din activitățile sale germane și concentrându-se pe producția din Benelux.
Principalul beneficiar al retragerii Vion din Germania este grupul Tönnies. Consolidarea industriei germane a abatoarelor va continua, cel mai probabil, în curând. Conform informațiilor de pe piață, Westfleisch poartă discuții cu concurentul său danez Danish Crown cu privire la trei locații din Germania.
În timp ce crescătorii de porci germani au noi speranțe după sfârșitul coaliției guvernamentale „semafor”, tendința verde/vegană susținută politic prezintă câteva cifre de piață interesante. Aproximativ 5.500 de cumpărători intră în fiecare săptămână la magazinul REWE din Berlin, unde pot găsi o gamă completă de produse vegane, de la produse agricole și de panificație la produse refrigerate și articole de farmacie, fără a fi nevoiți să pună la îndoială etichetele. Conform unui studiu, peste 90.000 de persoane traversează zilnic podul pe care se află magazinul și, având în vedere că în imediata vecinătate se află o stație de S-Bahn și un număr mare de clădiri de birouri, există un potențial amplu de creștere a numărului de vizitatori. Având în vedere acest lucru, 5.500 de persoane/săptămână care intră în magazin nu este un număr uriaș…
Câteva note despre târgul EuroTier:
– având China ca al doilea mare expozant, târgul nu mai este atât de „Euro”;
– cu instrumentele moderne de comunicare, producătorii nu își mai permit să aștepte lansarea unui produs nou la un târg;
-inteligența artificială este utilizată în toate ramurile creșterii animalelor;
-din cauza lipsei de resurse umane, fermele trec și ele la roboți.
19 noiembrie 2024, Dr. Abraham
Vezi prețurile europene la porci și purcei, C= carcasă; V= viu, în articolul postat pe site-ul cooperativei de crescători de suine din Ungaria, Alföldi Sertés.
Tiberiu Abraham este director de vânzări la Alföldi Sertés.