Fructele și legumele vândute vrac în hypermarket-uri din Italia și Polonia sunt tot mai evitate de clienți: aceștia caută mai degrabă produse proaspete ambalate. Trendul s-a format după pandemia Covid-19, ca urmare a preocupării cumpărătorilor finali de a obține fructe și legume proaspete care corespund standardelor de igienă și de siguranță alimentară. Clienții doresc să cumpere fructe și legume care nu au mai fost atinse de alți cumpărători, așa cum se întâmplă în cazul produselor vrac.
Această tendință post-pandemică este semnalată de Marta Paprocka, reprezentant al fabricii de ambalaje Silbo.
„Este evident că clienții aleg legumele care arată proaspete și plinuțe. În urmă cu zece ani, legumele și fructele cu orice imperfecțiune sau formă non-standard erau eliminate din magazine, lucru care, din fericire, s-a schimbat, în principal datorită eforturilor asociațiilor de producători și campaniilor de informare care proclamă că legumele și fructele imperfecte sunt produse la fel de valoroase.
Pandemia a adus o altă provocare pentru piața fructelor și legumelor, deoarece consumatorii au început să își facă griji cu privire la igiena și siguranța produselor proaspete. Din acel moment, vânzările de produse ambalate și porționate au crescut semnificativ, iar clienții au fost reticenți în a alege produse oferite vrac”, a declarat Paprocka pentru FreshPlaza.
Chiar și acum, după câțiva ani de la pandemie, Paprocka consideră că consumatorii sunt preocupați de igiena și siguranța alimentară a produselor proaspete, iar ambalajul contribuie la crearea încrederii că alimentele sunt sigure pentru consum:
„Deși pandemia a rămas în urmă, ponderea fructelor și legumelor ambalate în vânzările cu amănuntul este în continuă creștere. Anul trecut, ponderea fructelor ambalate în vânzările cu amănuntul în Italia a fost de aproape 38%, iar valoarea acestora a fost cu 45% mai mare. În Polonia, ponderea legumelor ambalate este, de asemenea, mai mare, iar anul trecut a depășit jumătate din valoarea vânzărilor.
Experții subliniază relația: în vremuri incerte, iar războiul din Ucraina a avut, de asemenea, un impact asupra acestui aspect, consumatorii doresc produse sigure. Sigur înseamnă: bine etichetate, cu trasabilitate, de înaltă calitate. Dar cum îl putem asigura pe client de toate acestea? Credem că purtătorul acestor informații este ambalajul adecvat.”
Paprocka subliniază că noile norme de ambalare din Europa ar trebui abordate ca o oportunitate de a elimina punctele slabe ale vechilor metode.
„Reglementările care sunt pregătite pentru a intra în vigoare, într-un viitor apropiat, vor introduce noi reguli pentru ambalarea fructelor și legumelor și vor elimina ambalajele din plastic. Cu toate acestea, acest lucru nu ar trebui văzut ca o limitare, ci ca o oportunitate. Pentru că schimbarea ambalajului este o oportunitate de a ieși în evidență pe piață, de a repoziționa produsul. Acum putem elimina punctele slabe anterioare și să ne concentrăm asupra vânzărilor pe principii noi. Acesta este un moment în care toată lumea pornește din același punct, adaptându-se la noile condiții.
Merită să ne pregătim acum pentru acest lucru și să ocupăm o poziție bună în cursa pentru client. Schimbarea ambalajelor este un proces relativ lung. Necesită pregătirea proiectelor, selectarea materialelor de ambalare funcționale, luarea de decizii privind gramajele, testarea, verificarea lucrărilor la mașinile de ambalare. Toate acestea, în funcție de volumul de muncă, pot dura de la șase luni la chiar un an. Nu merită să așteptăm momentul în care modificările legislative ne vor obliga să acționăm sub presiunea timpului. Livrarea de materii prime către producătorii de ambalaje generează adesea termene îndepărtate”, a mai declarat Paprocka.