Silvia Rădulescu, proprietara hotelului Bella Vista din Brașov, a povestit despre dificultățile cu care se confruntă în domeniul turismului. Silvia și soțul ei (care este italian) au venit din Italia în România și au deschis firma în 2004. Prima pensiune a fost deschisă în 2005.
La început, afacerea mergea bine datorită numărului mare de turiști, dar lucrurile s-au schimbat de atunci. În 2009, cei doi au adăugat un hotel. La restaurant au fost nevoiți să renunțe din cauza lipsei de clienți și a costurilor ridicate cu publicitatea. „Am lucrat vreo șase luni în restaurant, dar ne-am dat seama că nu merge, pentru că erau foarte multe restaurante. Trebuia să facem foarte multă publicitate și deja cheltuisem foarte mult și cu hotelul… Și am hotărât să nu mai facem restaurant și să mergem doar pe cazare”, a declarat Silvia pentru G4Food.
Proprietara ne-a precizat faptul că, în prezent, restaurantul este folosit strict pentru organizarea de evenimente.
Una dintre problemele majore menționate de Silvia este lipsa de personal serios. „Toată lumea se plânge că n-are de lucru, dar nimeni nu vrea să vină să lucreze. Cei care vin să lucreze nu prea sunt serioși și cam fură”, a menționat ea. „Noi cumpăram și ei furau. Se duceau la gunoi cu plasele pline de mâncare și noi trebuia să cumpărăm mâncare, pentru că ne trezeam că nu mai e nimic în frigider”, a adăugat proprietara.
A doua problemă pusă în evidență de Silvia este bazată pe neseriozitatea oamenilor care îți promit că vin și te trezește a doua zi cu mesaj că nu mai pot ajunge.
Silvia se confruntă cu dificultăți cauzate de controale „excesive și corupte”, afirmând că „ni se pare că nici nu trece o zi și apare cineva pentru control”. Ea ne-a povestit cum o persoană care stă pe strada lor și care se ocupă cu astfel de controale, de îndată ce vede că au un eveniment în incita restaurantului imediat își face prezența. „Nici n-ar trebui să vină să facă control, pentru că e conflict de interese”, a mai adăugat ea.
Problema principală, la ora actuală, este că nu vine lumea. „Indiferent de ce calități dai dovadă, și ești ospitalier… turismul la noi în România e doar pentru o noapte, maxim două”, a remarcat Silvia.
Proprietara subliniază că turismul a scăzut considerabil, iar străinii s-au dus deja, „nu mai sunt nici evreii care veneau”. Lipsa promovării adecvate a României și concurența neloială din partea unor operatori de turism care, potrivit ei, nu respectă reglementările contribuie la această problemă. „Noi plătim taxe și impozite, dar sunt multe case de vacanță necontrolate care închiriază camere la prețuri mici și fără taxe”, a explicat ea.
Restaurantul închis, folosit doar pentru evenimente precum taberele de copii. Turiștii români nu mai aleg restaurantul și vin cu pachețelul de mâncare
„Turiști străini zero… vreau să spun că e mai rău decât înainte de pandemie, poate chiar mai rău ca în pandemie. Vă dau cuvântul meu de onoare, nu am văzut turiști străini”, a declarat proprietara.
Turiștii români, ne-a povestit Silvia, vin cu mâncarea la ei și întreabă dacă este frigider ca să depoziteze acolo produsele.
În ceea ce privește planurile de viitor, „să putem merge înainte o perioadă, să ieșim cu totul pe zero și bineînțeles să putem să mergem cât mai departe, după aceea să vedem ce va fi… viitorul e să vinzi, dar cui îi vinzi? Pentru că nimeni nu mai cumpără”, a menționat ea.
Silvia ne-a spus că nu mai există posibilitatea de a redeschide restaurantul. „Văd de la cazare… dacă toată lumea vine cu plasele cu mâncare după ei, cui îi dai de mâncare?”, a declarat ea.
Silvia consideră că turismul românesc este în declin și acuză autoritățile că nu fac suficient pentru promovarea țării. „Aici e cea mai mare greșeală, că nu se implică nimeni ca să poată să facă într-adevăr turism”, a spus ea.
Proprietara crede că autoritățile ar trebui să se concentreze mai mult pe sprijinirea afacerilor locale și pe promovarea României în loc să facă publicitate pentru alte destinații.
Din categoria „peripeții culinare”. Cum își pot face străinii o impresie greșită despre mâncarea servită în România?
Slivia e de părere că ar trebui să nu mai fie așa dese controalele la oamenii care cu adevărat se implică și autoritățile trebuie să meargă unde într-adevăr e nevoie. „De exemplu, dacă te duci într-un mall, niciodată nu o să vezi un bucătar cu mânușile în mână. De ce la mine vine, mă obligă să stau cu mânușile în mână și halatul… e corect, e foarte corect, dar de ce nu merg (controalele) și acolo (ca să-i oblige să facă asta)?”, s-a întrebat Silvia.
Ea a încheiat interviul exprimându-și dezamăgirea față de un restaurant din București la care a fost și a plătit 300 de lei pentru un platou cu pește ars. „Au ars peștele, și ca să nu mai pună peștii arși, ne-au dat platoul cu ce mai rămăsese acolo”, a declarat ea. Prin aceste incidente, a menționat Silvia, străinii își vor face o impresie greșită despre mâncarea din România.
Sursa foto: BellaVista / Pexels
Mda…situatia nu este prea stralucita. Acum trebuie sa intelegem ca Romania este promovata ca o destinatie de turism ieftin prin urmare o sa ai numai camere rezervate si mancarea de la supermarket. Romanasii nostri fac cam la fel, sa nu uitam ca romanii spune multe, dar fac putin…
In plus sa nu uitam concurenta mai mult sau mai putin legala din partea locatiilor de pe AirBnB – foarte intens promovata si de media tabloida din Romania.
Pe scurt: românii sunt vinovați, străinii sunt vinovați, statul român este vinovat. Toată lumea mai puțin HORECA din România care e perfectă.
Am fost în Bulgaria. Mi-au furat mașina și tot am ieșit mai ieftin decât la Mamaia!
Ce să fac în Brașov o săptămână? Mă duc în Poiană unde o cafea e dublu decât pe Champs Elysees?
in parte adevarat,dar nici mincarea promovata de voi pe sume astronomice nu merge,in rest, sunt de acord ca nu vin turistii straini da’ nu vin ca n au ce face