Firma Nestlé, acuzată în Franța că a vândut timp de 15 ani apă minerală care nu respectă standardele, iar autoritățile franceze știau. Un audit al Comisiei Europene confirmă deficiențe în sistemul guvernamental de control

consiliul concurentei foto pexels.com

Un audit al Comisiei Europene a certificat, cu câteva zile în urmă, deficiențe grave în controalele asupra apelor îmbuteliate din Franța. În  vizor este firma Nestlé și nu doar ea, dar și autoritățile franceze. Prima, prin Nestlé Waters, a fost acuzată în urma unor investigații media că a vândut foarte mulți ani apă care nu respecta standardele de calitate. În timp ce autoritățile din Franța sunt acuzate că au tolerat aceste practici.

Conform autorilor investigațiilor, ar fi vorba de un profit de peste 3 miliarde de euro într-un decurs de 15 ani, în discuție fiind implicate mărci scumpe de apă precum cunoscutele Vittel sau Perrier. Auditul Comisiei Europene vine în urma acuzațiilor din presă, executivul european autosesizându-se în ianuarie și cerând explicații autorităților de la Paris.

Guvernul francez știa și a tergiversat

Conform brusselstimes.com, concluzia auditului CE spune, în esență, că, deși Franța are un sistem de control adecvat pentru apele minerale și de izvor, acesta nu garantează în mod eficient că apele minerale naturale ajunse pe piață respectă cerințele legale.  În plus, auditul critică lipsa inspecțiilor țintite în punctele cu risc ridicat și o frecvență a controalelor neadecvată. De asemenea, raportul mai semnalează și o „colaborare inadecvată” între și în cadrul autorităților competente din Franța.

Mai precis, auditorii au constatat că autoritățile franceze erau conștiente că apa tratată era comercializată și etichetată ca apă minerală naturală, deși nu îndeplinea cerințele UE. Au fost inițiate proceduri legale împotriva unor operatori, dar nu a fost ordonată retragerea produselor etichetate incorect, se spune în raport.

La acest moment, deși practicile de care este acuzată Nestlé par să fie de mulți ani, împotriva ei există doar o anchetă preliminară a procuraturii din Epinal.

Ape scumpe obținute prin tratamente ilegale

În urma apariției investigațiilor în media, acuzațiile au căpătat un ecou și mai mare, fiind preluate de un ONG al consumatorilor, de la Paris, foodwatch.org. Conform acestora, companiile Nestlé Waters și Sources Alma au folosit tratamente ilegale ale apei în produse precum Vittel, Hépar, Perrier și Cristaline, păcălind consumatorii. Mai concret, companiile ar fi dezinfectat apa minerală contaminată folosind metode ilegale, cum ar fi filtrele UV sau cu carbon activ. Mai mult, Sources Alma ar fi îmbuteliat apă de la robinet prezentând-o ca apă minerală. Se presupune că circa o treime din apa minerală vândută în Franța a suferit tratamente neconforme.

”Nestlé pare că a vândut miliarde de sticle de apă care nu avea nicio legătură cu apa minerală timp de decenii: în Franța, Europa și restul lumii, iar consumatorii erau complet în necunoștință de cauză. Dacă rezultatul anchetei jurnalistice se va confirma, se poate trage o singură concluzie: scandalul apelor minerale este rezultatul deceniilor de ilegalități sistematice ale acestui colos din industria alimentară. Autoritățile trebuie să acționeze rapid. Acum este momentul unei anchete judiciare. Nestlé nu este mai presus de lege, a declarat Ingrid Kragl de la Foodwatch France.

Potrivit unor surse media franceze, raportul este de fapt mai dur cu autoritățile franceze decât prezintă situația brusseltimes.com. Mai exact, sudouest.fr preia din raportul de audit ideea că sistemul „nu este conceput pentru a detecta sau atenua fraudele în sectorul apelor minerale naturale și al apelor de izvor și nici nu este implementat corect, ceea ce face posibilă prezența pe piață a produselor neconforme și potențial frauduloase”.

Cum se apără cei incriminați

De asemenea, auditul mai subliniază „absența măsurilor de monitorizare imediată” care să permită „garantarea că operatorii remediază neconformitățile, cum ar fi utilizarea tratamentelor interzise” sau „evitarea punerii pe piață a apelor minerale naturale care nu sunt calificate ca atare”.

În replică la raportul de audit, Foodwatch, care a depus plângere împotriva Nestlé, Sources Alma, dar și a guvernului, a comentat că auditul nu face decât să confirme ceea ce organizația denunță la fiecare scandal: „opacitate în raport cu consumatorii, lipsă de controale din partea autorităților și impunitate pentru multinaționale”.

La rândul său, răspunzând raportului și recomandărilor din el, oficialii francezi au declarat că vor fi intensificate controalele pentru a asigura conformitatea cu normele UE. Ei au adăugat că neregularitățile nu erau o practică foarte răspândită și că firmele în discuție au puncte de exploatare a apelor minerale și în alte țări UE.

Ultima companie, Nestle Waters France a declarat în urma publicării raportului de audit că toate apele îmbuteliate se vor supune legislației franceze.

„Deși siguranța alimentară este obiectivul nostru principal, practicile din unele dintre locurile noastre de producție a apei ar putea să nu fie în conformitate cu cadrul de reglementare aplicabil. Regretăm această situație și, ca parte a revizuirii activității noastre, ne angajăm să luăm măsuri, sub supravegherea autorităților competente, pentru a ne asigura că operațiunile noastre de îmbuteliere a apei respectă cadrul de reglementare. Avem motive să credem că aceste practici au fost în vigoare de mult timp. Investigăm o revizuire internă pentru a înțelege cum s-a putut întâmpla acest lucru și pentru a ne asigura că nu se va repeta în viitor”, a comentat compania franceză, conform foodsafetynews.com.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *