Două cooperative agricole din județul Harghita își vând brânzeturile cu ajutorul fondurilor europene, având mențiunea „produs montan”

branza, Harghita, fonduri europene, produs montan foto: G4Food/Péter Tankó, Coop. Agricolă Trotuș, Harghita

Cooperativa agricolă Csengő, din comuna Frumoasa, și Cooperativa pentru Prelucrarea și Valorificarea Laptelui Trotuș, din comuna Lunca de Jos, ambele localități fiind în județul Harghita, au deschis, pentru trei zile, o veritabilă cale a laptelui între fermele lor de vaci din rasa Bălțata Românească tip Simmental și curtea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, din Bulevardul Carol I 2-4, București.

Cele două entități asociative din același județ și-au prezentat sortimentele de brânzeturi sub același cort, inscripționat cu mențiunea că sunt beneficiare ale submăsurii 16.4, ”Sprijin acordat pentru cooperare orizontală și verticală între actorii din lanțul de aprovizionare în sectorul agricol”.

Scopul investițiilor sprijinite în cadrul acestei submăsuri a fost, în exercițiul financiar PNDR 2014 – 2020, ”cooperarea dintre operatorii economici din sectorul agro-alimentar, pentru a comercializa produsele din lanțurile scurte de aprovizionare și a facilita utilizarea metodelor inovatoare de comercializare a produselor și atragerea unor categorii noi de consumatori”

Valoarea proiectelor finanțate în cadrul submăsurii 16.4 au depășit, de regulă, valoarea de 200.000 de euro. 

Directorul executiv al Cooperativei Agricole Csengő, Gál Zoltán, a declarat pentru G4Food că ”în unitatea de prelucrare a laptelui sunt produse mai multe sortimente de brânzeturi, unele dintre acestea fiind brânzeturi maturate care au nevoie de cel puțin două luni pentru a ajunge într-un prim stadiu de maturare”. 

branza, Harghita, fonduri europene, produs montan
foto: Faccebook/Gal Zoltan, dreapta, Adrian Lupascu, stanga

Péter Tankó, reprezentant al Cooperativei Trotuș, a spus că ”fermierii își pășunează vacile pentru lapte pe pășunile din zona montană și diversitatea florei spontane contribuie la calitatea laptelui și, implicit, la calitatea brânzeturilor obținute în unitatea de procesare”.

De remarcat modul de prezentare a produselor: ambalate în vid, etichetate elegant, pot sta alături de produsele similare din alte țări cu tradiție în creșterea vacilor pentru lapte. Soluțiile de piață includ: vânzare directă, băcănii urbane, târguri de profil. 

Organizarea fermierilor, spiritul lor antreprenorial, deschiderea pentru dezvoltarea unui sistem de producție integrat și fondurile europene au contribuit considerabil la obținerea unor produse finite de înaltă calitate, în România. 

branza, Harghita, fonduri europene, produs montan
foto: G4Food/Branza maturata Harghita

Cele două cooperative au certificat brânzeturile cu mențiunea ”Produs montan”, o inițiativă pornită în 2000, la nivelul Uniunii Europene, pentru a promova alimentele provenite din ferme montane, unde agricultura este practicată, deseori, în condiții dificile. 

Pe site-ul Agenției Naționale a Zonei Montane este precizat că ”în baza deciziei nr. 493/15.01.2021, Csengo Cooperativa Agricolă, cu sediul în comuna Frumoasa, județul Harghita, a obținut dreptul de utilizare a mențiunii de calitate facultative ”produs montan”. 

Târgul de Florii ( 25 – 27 aprilie 2004 ) a fost organizat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Cooperativa Caprirom Sud Muntenia, sub brandul ”Poftim, din România”, având ca tematică ”Produsul montan”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *